Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 1926 ggr
Zaphix
0

Läskiga hinder-träning. :)

Efter gårdagens hopptävling då hästen vägrade ut sig på ett våghinder, han  vägrade ens närma sig det, så insåg jag att vi måste träna på läskiga hinder. :)

Min plan är cirkeling game över hindren, men mer som ett mål med träningen.
Men hur ska jag börja, är driving game bra att börja med?
Alltså först lägga fram morotsbit på hindret, sända fram honom till det ett par gånger, och sedan lägga en morotsbit ett par meter ifrån på något på andra sidan och sända honom över hindret fram till morotsbiten?

Hur brukar ni göra?

Är inte van vid att behöva träna honom med läskiga saker eftersom han är inte rädd för så mycket. Utan den "skrämsel"-träningen vi har kört är squeezing game vilket är hans svaga punkt.

Behöver tips alltså! :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Satsa på mer squeezing game. Blir det för jobbigt så kan du köra approach and retreat. Ta lite i taget så det aldrig blir för jobbigt och så han behåller sitt självförtoende. Jag tror att det är en fördel att träna på olika sätt. Det handlar inte om ett visst hinder, utan förtroendet/relationen har har till dig. Att träna på pressenning kan därför ge ett fantastiskt genombrott när ni sedan ska hoppa eller vad ni nu ska göra. Med fantasi hittar du säkert ett litet glapp ni har någonstans och kan leka med det på olika sätt.

Lycka till!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Tränar squeezing game nästan varenda dag nu. Och det har blivit så mycket bättre. Ska snart börja med att göra jojo-game mellan saker så han får backa. Men ska vänta med det ett litet tag till tror jag så jag inte förstör nåt.

Nä, vet att det inte handlar om ett visst hinder. Men behöver göra honom säkrare med allt. Är inte jag som hoppar honom, vilket gör att det inte bara är min och hans relation vi behöver jobba på utan hans säkerhet i sig själv.
Är ägaren som får ta hand om hoppningen, och hon har bara hand om honom två dagar i veckan så de hinner inte jobba så mycket tillsammans.

Men behöver ju just tips på olika sätt att jobba på. :)

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Då är jag med. Är det ett vatten hinder han inte gillar? Har du tillgång till en skog med pölar i? En liten bäck, dike med vatten, sjö? Jag tänker att man kan hoppa vattnet eller gå in i vattnet och få vila/mat. Leta efter udda saker att hoppa eller gå över i skogen eller på gården, en liten bro kanske, plankor? Du kan också göra en point to point lek av det hela. Hink på ena sidan, hink på andra sidan hindret. (se Impulsion programs som jag skrivit). Jag gillar pressenningar också. Kan han gå över, under, mellan? Backa över? Lägga ojämna saker under och gå över (bommar typ), klä in ett hopp med pressenningen. Packa in honom i den. Lek the 7 games med ett objekt, många objekt, udda objekt. Lite plastpåsar kanske. Rockringar, bollar, paraplyer, regnjackor, sprayflaskor osv osv. Lek runt objekten, alla lekar du kan komma på (7 games, patterns, impulsion programs, vad som helst).

Något du kan använda?

Anne

Zaphix
0

Nä, inte vattenhinder. Även om han antagligen inte skulle hoppa det heller.

Var ett hinder där bommarna var platta och vågformade. Men det spelar inte så stor roll, han gillar inte konstiga hinder alls. När det är grindar, murar eller sånt så hoppar han inte. Heller inte om det är utsmyckat med blommor..

Håller på att träna med vattenpölar, han måste gå igenom alla vattenpölar som finns när vi rider. Och det blir bättre och bättre. Nu saktar han bara ned, tvärvägrar inte längre. :)

Point to point leker vi med det mesta, den lekwen som fungerar bäst med den här hästen. Går ju att använda till typ allt, och det är bra, för det är det som får upp hans motivation.

Presebnningar är inga problem. Det problemet vi har med squeezing game är när det tar i bogarna hans. Han är väldigt rädd om dom och har mentala spänningar där. När det är lägre än bogarna går det bra, äöven när det är relativt brett går det okej (inte bra, men det går bättre). Men så fort det tar i bogarna börjar det jobbiga för honom. Men vi tränar på det. :)

Annars har jag liksom testat det mesta, han är inte rädd för saker i sig. Han är LBI, så han tycker det mesta är tråkigt och tycker man är lite töntig när man springer runt med fåniga saker liksom. Bara suckar och gäspar och är helt lugn.

Brar däremot är också ett stort problem. Men min tränare tycker vi ska få till andra saker med squeezing game innan vi ger oss på broträning. Han går inte över till right brain över broar, men han är helt ur komfortzon i alla fall. Men vi behöver arbeta med andra saker innan broar kommer in i bilden eftersom det har blivit så stor sak för honom. Han har blivit spöad över broar av en som red honom förut, och det har ju inte direkt underlättat problemet..

Men ska använda mig av point to point leken och försöka klä in hindren med konstiga saker. Det är ju inga problem när man går förew honom, utan det är när man går i zon tre eller längre bak som han är osäker.

Låter kanske negativ, men tack för tipsen! De har fått min hjärna att börja tänka lite nu. :)

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Det är så svårt när man inte känner hästen, så jag bara brainstormar lite. Jag tror att du själv vet vad du ska göra, men man kan själv också behöva lite motivation. Thresholds och rädslor tar ju tid och energi, och är kanske inte lika roliga att leka med som andra lekar, men ack vad nyttigt! :-)

Anne

Zaphix
0

Jo, har aldrig tränat med rädslor riktigt. Så det blir spännande, men ärligt så känner jag mig inte så motiverad. Finns ju roligare saker att hitta på. :)

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Haha! Mitt i prik :-) Har man en LBI så är man ju inte så van att leka med rädslor. För de som har RBE är det vardagsmat! Vi har en LBI i stallet och när han blir rädd så är det kört, han kommer inte över det. LBE-hästarna är lite små skeptiska jämt, mycket lättare att leka bort.

Anne

Zaphix
0

Jo, var så på tävlingen. Han vägrade ens gå närmare än fem meter nära hindret. Ville inte ens titta på det utan bara backade tills rumpan hamnade i ridhusväggen.. Men han blir i alla fall inte högerhjärnad, utan bara ur komfortzon. Går väldigt sällan över till höger.
Men är han lite smårädd för saker går det bra att gå fram till dom och nosa lite så är det helt okej sen. Förutom, de gånger han lyckas med att välta sakerna eller så, då blir han ju ännu mer rädd..

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Berätta sen hur det går när ni tränar på det!

Anne