Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 827 ggr
Mellliie
0

Vad ska jag börja med?

Hej!

Jag skulle vilja öva lite NH med min ponny. Men vad ska jag börja med?

[fjordtokan]
0

Om jag skulle börja om igen tror jag att jag hade börjat med att läsa lite om alla olika läror för att se vad som passade mig. Även om alla har samma mål egentligen så kan vägarna skilja sig betydligt och vissa läror passar perfekt och andra inte. NH är ett så stort begrepp.

Mellliie
0

Okej, då börjar jag med att läsa (:

Gyllir
0

Du kan ju läsa artiklarna här på sidan. The 7 games är bra att börja med!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Det kan vara en bra start att ta kontakt med en tränare, betydligt lättare att få en bra grund då. :)

Tycker det är lika svårt att bli bra på markträningen utan tränare som det är att lära sig rida utan tränare..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[fjordtokan]
0

#4 Håller med!

Mellliie
0

Jag läst om dem 7 lekarna och tänkte testa den första, är det en bra idè? (:

#3 Tror jag gör så ;-)

#4 Så kan man ju göra, får se hur jag gör (:

Gyllir
0

Jag har tränat utan tränare i många år innan jag gick min första horsemanship kurs. Man kan göra jättemycket själv faktiskt. Det är inte alltid lätt att hitta någon bra tränare. När du har provat själv ett tag har du hunnit få frågor och tankar och då tycker jag det är lämpligt att ta en kurs. Men alla vi är olika, gör det som passar dig bäst.

Lekarna börjar du alltid på ettan och funkar den fortsätter man till tvåan osv. 1-3 är de grundläggande lekarna som måste fungera innan du fortsätter med de andra en i taget. Lycka till och återkom gärna med frågor!

Anne

Zaphix
0

7: Jag som är fostrad inom traditionell kampsport har alltid fått lära mig att man inte kan lära sig genom att läsa på internet eller titta på film. Man missar alltid de viktiga detaljerna. Och jag tror att detsamma gäller med hästar, oavsett om det är ridning eller nh. Man lär sig så mycket bättre genom en tränare. Då kan man lära sig just det man själv och ens häst har problem med. Och man kan få tips av någon som kollar på en och ser vad man gör fel och kan förbättra.

Lärde du dig rida genom internet och filmer också? Jag ser inte riktigt skillnaden..

Men som du sa, vi alla är olika.. Endel vill testa sig fram själv, medan andra tar den lätta vägen och lär sig av någon som redan kan det man ska lära sig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Jag tror faktiskt det är individuellt. Ja, jag har lärt mig rida genom att göra. Fick låna en häst hos min granne när jag var liten och bara satt upp och red. Man lär sig mycket av att göra sina egna misstag.

Men självklart är det en tillgång att ha en tränare, jag menar mer att när man är ny så kan man faktiskt prova själv först, innan man lägger ut dyra pengar på nånting man är osäker på.

Anne

[fjordtokan]
0

Det går mkt fortare med tränare och man slipper göra många onödiga misstag. Har själv tränat NH ensam i många år men det är först nu jag börjar förstå vad det handlar om. Och jag behöver verkligen den handledningen jag får utav min tränare.

carrrrrooooo
0

det är väldigt inviduellt.. och det är viktigt att tränaren är en BRA tränare så man lär sig rätt från början..

Jag är den som vill utforska först själv och se om det är min typ av gren.. men visst jag började på ridskola.. men jag ser det mer som en utmaning att testa först och se hur min häst fungerar och reagerar på just den övningen.. och det är ingen som känner min häst bättre än jag själv.. Så gör det du tycker passar dig bäst:)

Alla är vi olika och tycker olika:)

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Till lägger bara 1 sak i denna debbat.
Visst en tränare är bra men glöm inte du har redan den bästa tränaren du kan få. Din häst!
Ta dig tid, studera henne/honom. Sitt och kolla i hagen. Kolla hur dess närmsta vänner betersig med den, hur ledaren beter sig m.m. Det ger en bra grund.
Ingen kan lära dig mer än din 4 benta vän :)