Hur funkar en halsring?
Är lite nyfiken på hur en sån funkar. Någon som rider med halsring som är sugen på att förklara? ;)
Jag rider inte med de.Men när jag skulle till min kompis fick jag prova halls rind på hästen.Den va inte van vid den(kanske provat e3 ggr tidigare).Hästen funkade bättre på de.Men jag är gannska ny inom NH .Så jag vill gärna också veta mer.
Men min teori är att de funkar lika bra som ett bett träns då jag en gång red på en häst i grimma som lysna gätte fint.Och en annan i hals ring.Båda va gätte duktiga.Men hästen lyssnar på tryck så de är endel som förklarar där.Och tränsets tryck är inte alltid de bästa enligt mig.
Okej, får googla, men det hjälpte mig en del! Ogillar också bett, fast jag rider ju på ridskola så jag har väl inte direkt nåt att säga till om. Ska försöka hitta en häst som kan ridas på halsring när jag skaffar egen häst om några år.

Fungerar och fungerar…
För mig är den mest för att jag ska ha någonstans att göra av händerna då jag vill hålla i något och Peewee vägrar låta ryttaren hålla i manen.
Och så kan den hjälpa till lite vid styrning och stanna.
Stanna= lägger ett lätt tryck på hästens bog.
Svänga= lägger ett lätt tryck på sidan av hästens hals.
Det är enkelt, snyggt, trivsamt och ska jag vara ärlig en för del att man kan nå hästens bogar istället för nos.
Jag bryr mig inte om var hästens nos är men jag bryr mig ju om vad bogarna gör.
Sedan gäller det ju bara på komminikationen häst och ryttare + lite vad man har för häst.
Gulli och jag har inte allt 100% på plats mellan oss än. Och hon gick på som ett ånglok med halsring, hon tog komandot direkt.
Peewee och jag har inga problem och vi rider gämt och överrallt i halsring. + att han är en enkel häst som älskar att ha huvudet fritt från saker. Så han kan i prinsip vem som hällst rida i halsring.
Ja du tar ju inte alls mycket! Bettet ser ut att sitta lite för högt upp. Tyvärr har jag varken tillräckligt med hästerfarenhet och pengar till att köpa en häst, men jag ska se om jag kan skaffa medryttarhäst eller foderhäst som jag kan träna lite NH med.
Ja de är alltid en bra början innan man går på en helt egen häst.Jag har ridigt länge nog för att kunna ha häst och vett hur mycket ti de tar då jag är i stallet och tar hand om T.Och pengar de har jag.
T I LOVE you.
Jag gillar halsring, speciellt för att Storis har problem med bogarna. Han skjuter gärna ut dom och konstlar, betydligt läggare när man faktiskt har något där att lägga tryck med.
Men jag rider inte bara med halsring, utan har repgrimman på med ett rep samtidigt eftersom han inte alltid bryr sig tillräckligt om halsringen..
Men vågar inte göra allt med halsring än, ibland behöver jag träns, till finjusteringar och sånt. Även till hoppning då han bockar, och kan inte stoppa en bockning med en halsring..

När jag rider freestyle i paddocken funkar det jättebra med halsring. Men ute med kompisarna struntar han fullständigt i vad jag tycker på halsring. Det funkar bra med repgrimman dock, så vi får väl öva lite mera på det helt enkelt. Ibland kan jag tycka det är lite svårt att bara styra utan att den också tar lite bakåt samtidigt. Något ni känner igen?
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se

#7 Jag har väldigt stor halsring till skillnad från många andra, täckte bara säga att det är en stor födel om hästen bockar:) Plaserar bara halsringen längre ner (precis ovanför frambenen) och lägg ett lätt tryck så "hindrar" det bogarna lite och man får en chans att stopa bockningen.
#8 nix men som sagt det beror kanske lite på vad för halsring man har. Jag har ju ett par tyglar i full som sitter ihop med en liten ring så den är ju väldigt stor

Jag ska prova med en större ring, se om det hjälper. Det är väldigt kul att se dina bilder, blir motiverad!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
9: Jag har ganska litenn halsring, eller ja, inte liten, men inte stor. Kan inte ha en för stor eftersom jag bara kan rida med en hand eftersom jag har repet till repgrimman i andra handen.
Men tack för bockningstipset. :)

#10 Tack det samma :D alltid härligt att gå in och läsa om hur det går för andra och en massa små tips m.m. :) Man blir så inspererad :)
#11 Fast det går rätt bra jag rider mest med en hand också:) håller precis som när man håller tyglarna med en hand:)
Var så lite, om du provar det säg gärna hur det fungerade
det är ju förmodligen lite olika mellan olika hästar och ryttare. Men för mig och mina hästar har det fungerat :)
(bild ridning 1 hand )
12: Ska testa med tyglarna imorrn. :)
Fast jag hoppas jag slipper testa om det fungerar mot bockningar.. :)