Saker att göra i rikitgt tråkväder
Vad gör ni när det blåser massor, är iskallt och snöar på tvären, som idag?
Tänkte vi kunde hjälpa varann med lite inomhus-inspiration. Lekar att göra i stallgången eller i boxen.
Amlo älskar att leka och är väldigt sugen på att bita i saker (super LBE). Därför tänkte jag träna lite apport idag, med hjälp av klickern.
Började med att han skulle lyfta olika saker från boxgolvet och ge dem till mig. Sedan höjde vi svårighetsgraden med att han skulle plocka upp en piggborste ur en hink och ge den till mig. Gick därifrån till att han skulle välja den gula borsten (la två piggborstar i olika färg bredvis varann). Sedan gömde vi den gula borsten under en handduk, och det var borsten jag ville ha. Till sist låg två borstar under handduken och det var bara den gula jag ville ha.
Som ni säkert förstår kämpade Amlo hårt! Han använde såväl munnen som frambenen för att flytta den där handduken, han bar en full rykthink till mig, han tänkte och funderade. Slickade sig om munnen så att hela mulen var dyblöt. Och han var så glad när han lyckades med uppgiften.
Det hela tog kanske tio minuter och det fick bli vår träning idag. Men det kommer fler trista dagar, så vi behöver mer inspiration.
Vad gör DU när du inte vill gå utanför dörren?
Åh, vilken trevlig tråd! :) Har nyss börjat med NH och kan inte så mycket än, så jag ser fram emot era tips ^^
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag brukar också leka med klickern inne på stallgången. Just nu övar vi på att kliva upp på en avkapad stubbe och få till apporteringen igen.
Har också just börjat träna på att han ska gå bakåt när jag drar i svansen. Praktiskt vid urlastning. :)

Tuffis får ju inte gå in i stallet så vi får hålla på i regn och rusk endå -_- Men det är också sådana saker, apport, ta saker från någon stans och lägga i en hink, tänkte jag ska köpa grajer och låta grabbarna måla, lägga saker i stl ordning, sitta och rulla en boll mellan varandra, plocka borstar ur ryckt lådan och ge till mig, sedan få dom av mig och lägga tillbaka dom m.m.
Men som jag sa Tuffis får jag ju ändå vara ute med >.< Och Peewee…ja…vill han kan han ju allt annars så pillar han ju och knåpar med det han vill. Jag säger nu gör vi detta och då säger han nej matte detta ska vi göra idag:P
jag har precis börjat träna ttouch och tteam så det brukar vi pyssla med vid dåligt väder
#4 Jag har en bok som Linda har skrivit "Hästmassage och markövningar" - tycker mycket om den :) Finns väldigt bra övningar där tycker jag, arbetade en del med dem förra sommaren.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
En sånhär dag så hade jag mockat och fixat allt med stallet sen hade jag skyndat mig hem och satt på vattenkokaren. Tagit en varm dusch sen med en stor kopp te i handen kikat på Parellifilmer!

#6: haha, det gjorde jag med!

Jag med! Gå till stallgrannen med fika och dricka te i soffan med en hästfilm, underbart!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se