Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 2526 ggr
Animal-3
0

Parelli levels?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller som sagt inte på med pnh men måga här verkar göra det.

Men som sagt just brukar studera många olika för att hitta en egen väg.

Parelli är en av de kända tränare jag vet minst om tror jag. Men när jag läser om honom står det ofta om dessa level 1, level 2 och så vidare.

Vad innehåller dessa levels?
eller hur man nu ska förklara sig. Vad ingår i varje level?

EwaAngantyr
0

Level ett: börjar man med och den innehåller 10 dvd:er, små böcker och lite annat som är bra. Den handlar framför allt om säkerhet.  Mycket är från klassrummet med teori.

Level två: innehåller 8 dvd:er (har jag för mig) små böcker osv. Den handlar främst om Harmoni. Innehåller lite ridning. 18 timmars tittande på dvd!!

Level tre: fortsättning i ridning och förfining av allt. MYCKET svår att få tag i.

Det är alltså ett utbildingsprogram med olika grader. Level 1 är den första och level 10 är den sista..  Man kan göra prov och skicka in till Parelli-centret för att få officiellt godkänt att man nått en viss nivå.

Animal-3
0

Vad ska ekipaget klara av för att komma upp i de olika nivåerna då?

[fjordtokan]
0

På SAVVY-club sidan finns en "checklist" med olika övningar som man ska klara av i de olika nivåerna. Det är ganska mycket på varje ;)

EwaAngantyr
0

Ja, det är många moment. I level ett är det bla: i ridning: följa staketet, åttvolt, Lateral flexion, sitta upp från båda håll, passagerarlektion. På lina: "touch it", åttvolt, flytta fram och bakdel 360 grader, jo-jo genom en grind, sidvärts i skritt. MM

Låter som rena grekiskan om man inte är insatt i Parelli är jag rädd.

Zaphix
0

4: Vad är "passagerarlektion" och Lateral flexion?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

EwaAngantyr
0

Det är jättemånga sådan uttryck som man lär sig ;)
Det tar för stor plats för att förklara här.
Får bli i en artikel så småningom.  Jag vill inte göra en enkel förklaring så det blir missförstått.

Animal-3
0

#3 ok

#4 nej grekiska skulle jag inte säga. Men det känns som att det inte är allt för avanserade grejer tack och lov :)

[fjordtokan]
0

Fast det är ganska mycket svårare än vad man tror tycker jag iaf. Innan jag började med Parelli så hade jag tränat NH i ganska många år och tyckte själv att jag inte var helt kass på det ;) Men när jag väl sattes mot väggen (eller hur man ska säga) så förstod jag att jag inte hade någon koll alls…

Animal-3
0

#8 jo klart allt nytt är svårare. Men sakerna som var skrivna var det ju mkt som inte är så svårt, menar sånt som hästarna redan kan, åttvolt, sitta upp från båda håll, flytta bak och fram 360 grader m.m.

Linnea
0

#5 Lateral flexion är egentligen latin. Lateral=sidodel/ytterdel Medial=innerdel. Alltså en lateral muskel sitter på utsidan av benet medans en medial sitter på insidan. Enkelt förklarat. Flexion= böjning/dra ihop. Extension=dra ut. Om du böjer armbågen så flexar armbågsleden, när du sträcker ut den så extenserar du den.

Skynda långsamt så går det fortare.

Molla
0

Fånigt!

Och vad kan alla dvdér kosta… Det luktar utsugare!

[fjordtokan]
0

Varför är det fånigt?

EwaAngantyr
0

#11 Du får gärna förklara vad som är fånigt??

jen
0

#11 alla dvder skulle inte jag ha råd med iallafall ;)

jag har ca 20 st…..  det är nog inte ens hälften än vad som finns.

tyvärr är dom dyra.

Molla
0

Jag tycker att det är fånigt att man ska köpa massor av filmer för att lära sig, sedan skicka in film på sig själv för att levla. Vad spelar det för roll vilken nivå man är på? Finns det tävlingar i varje nivå?

Jag förstår inte idén med att vara på olika nivåer och att allt styrs från ett centra.

Får inte ihop naturlig hästhållning med att prestera.

Men drar man en paralell så förstår ju jag också att man inte kan hoppa 1,90 innan man övat på 50.

Det kanske är så att jag aldrig sett NH som en pyramid (level 1 i botten och 10 på toppen) Utan snarare som en cylinder (mer jämn fördelning och inte en klick i toppen som man ska beundra)

Mycket snurrigt skrivet, klockan är mycket…=P

EwaAngantyr
0

Man köper ju bara de filmer man känner sig ha behov av.
Idén är ju att man ska börja med rätt uppgifter och sedan kunna gå vidare. Man behöver inte göra officiella prov det finns "själv-checkningsprov".  Jag känner själv att dessa "själv-checkningsprov" är så bra för man måste kunna göra det som står där. Annars är det så lätt att undvika saker man har svårare för. Vill man inte göra dem så är väl det helt ok oxå!!!  JAG har haft nytta av dem.
Att det styrs ifrån ett centra är väl ganska självklart. Parelli släpper inte igenom något som han själv inte står för. Det är ju lixom hnans grej!! Det har ingenting med hästhållning att göra, det är horse-man-ship.

Jo, jag kan mycket väl se nh som en pyramid. Man måste börja någonstans, sedan gå vidare för att till slut kunna kalla sig "horse-man".  För mig är systemet ett verktyg och inget annat.

Nej, det spelar ingen roll vilken nivå man är i, för andra. Men för MIG känns det bra att kunna säga (till mig själv) att nu har jag gått upp en nivå!!! Nu är det dax för övningarna i nästa level!

Nej, det finns inte tävlingar i varje nivå.  Vill man tävla i NH så tävlar man enbart med sig själv.

Zaphix
0

15: Fast man behöver ju inte ens köpa dvd'er och bry sig ett dugg om levelsystemet för att kunna träna PNH. För tillfället bryr jag mig inte ett dugg om det faktiskt, jag tränar för en tränare en gång i veckan och lär mig mer på det sättet istället. Vi tränar på det vi känner att hästen behöver. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[fjordtokan]
0

#15 Filmerna är ju till för att man ska lära sig och man behöver verkligen inte alla filmer. Det finns säkert många som tränar enligt Parelli som knappt sett en enda film… Jag tycker filmerna är jättebra eftersom jag har svårt att läsa mig till övningar. Sen tycker jag nivå-systemet är bra också eftersom jag gillar att ha mål och dessutom får man alltid en bra grund innan man går vidare.

Jag ser på filmer och följer nivåerna för jag vill bli bättre på hästhantering, inte för andras skull.

Molla
0

Det som känns främmande är att någon säger till mig att "nu får du gå upp en nivå". Jag har aldrig sett på NH på det sättet. Men det är ju klart man får ju inte byta upp sig i en ridskolegrupp om man inte klarar av den första gruppen.

Men tänk om det skulle vara lika dant i hoppning eller dressyr, en man eller kvinna som styrde i var gren…

EwaAngantyr
0

Det är ingen annan som säger till när man är redo att gå vidare. Det känner man själv. Och man ser det på sin häst. Hästarna tycker om tt gå vidare. Dvd:erna är ju inspirationskällor.

Har man tillgång till tränare engång i veckan så behöver man inte se dvd:er!  Hade jag haft tillgång till det så skulle jag nog inte ha så många dvd:er heller.  Skrattande

MLphoto
0

Lite OT kanske,
Funderade på det här med DvDerna, vart får man tag på dom? Eller vart kan man läsa mer om dom?

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

[fjordtokan]
0

Antingen från Parellis webshop annars brukar det finnas beg. tillsalu på tex Tradera.

MLphoto
0

Okej, tack.

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."