Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 1996 ggr
Gyllir
0

"Exploring the myths"

Tanken är att vi under denna rubrik kan ta fram myter som finns kring NH och reda ut dem ordentligt. Kan du inte reda ut din myt, så hjälps vi åt.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Gyllir
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"NH gör hästen okänslig"

Om din häst blir okänslig så utövar du inte NH. Tvärtom. Med NH ger vi hästen ansvar, att hålla gångart, hålla riktning, så man slipper ständigt driva hästen fram eller hålla hästen tillbaka. Hjälperna är till för kommunikation och genom att använda dem på rätt sätt (i faser)blir hästen mer och mer känslig för signalerna, istället för att trubbas av. Ni har väl alla suttit på den stackars ridskolehästen som slutar gå så fort man slutar driva den framåt? Eller den superheta hästen som springer så fort man släpper tyglarna eller råkar röra sina ben?

Desensitizing (att göra mindre känslig) är en del av NH. Att packa in hästen i presenning, hoppa och skutta, slå med en carrotstick i marken, bolla bollar, paraplyer you name it. Detta gör inte hästen okänslig för våra hjälper, utan hjälper hästen att vara modig, inte vara rädd för plötsliga ljud och rörelser, helt enkelt att vara tryggare och säkrare att ha att göra med. Hästen blir inte upprörd över små saker, är i harmoni och är självsäker.

En del av NH träningen som jag ser det, är också att lära hästen att stå ut med olika slags vård. Injektioner, magpump-slang i näsan, vårda sår, avmaskning, hovslagare. Att hästen är oberörd över injektionen är i mina ögon inte för att den är okänslig/passiv, utan bara för att den är trygg.

Anne

[chouwa]
0

Bra skrivet!

Animal-3
0

#1 bra skrivet.

Myt och myt,,,mer något som förrvirrar lite.
som sagt finns det ju många olika slags NH. Men ofta (inte alltid) men ofta ska hästen flytta för tryck…
Hästar är av naturen mot trycks djur. Tryck den och den naturliga reaktionen är att trycka tillbaka. Medan många använder NH, arbata med hästen naturligt så vidare, och så ska hästen flytta för tryck (pratar inte om "energier" utan tryck där man rör hästen) men rent teoretiskt är ju flytta för tryck något man lär dom, inte en naturlighandling…

Detta förvirrar mig lite i olika nh kulturer.Oskyldig

Birke
0

Vet inte om det här är en myt, men vill höra vad andra tycker.

I denna tråd togs det upp omdet fortfaramde är NH eller inte när bett är med i bilden.

Är det det eller inte?

[fjordtokan]
0

Senast jag kollade så handlade inte NH om vilken utrustning man hade utan om kommunikationen mellan häst och människa.

Parelli rider med bett

Monty Roberts rider med bett

Kelly Marks rider med bett

Ellen Ofstad rider med bett

Jag hävdar att dessa personer kommit väldigt långt med sin kommunikation med hästen och att de utövar NH. Sen att de klarar att rida sina hästar helt utan utrustning är en annan femma.

Birke
0

#5 tack.

Gyllir
0

#3 Jag tror att det har med säkerhet att göra. Det är opraktiskt att ha en häst som trycker in en mot en vägg, när man försöker komma förbi. Men jag håller med, det är inte ett dugg naturligt att flytta på en häst. Men tror du inte det tillhör den här biten med att det inte är naturligt att rida överhuvudtaget, men vi gör det ändå?

#5 Tack och amen.

Anne

[chouwa]
0

Hur skall detta "redas ut" då?
Det blev sagt i tråden att NH är att man går så långt mot det naturliga som det bara är möjligt. Och det är fullt möjligt att rida utan bett. Sedan kanske det inte alltid är bra, vilket jag också vet. Jag rider med bett. MEN om det är så att NH alltid är eftersträvan mot det naturligaste som möjligt så tycker jag att det är lite knas.
Så det jag tycker skall redas ut:
Exakt vad är NH?
Finns det regler för detta eller är det faktiskt personliga åsikter?

Birke
0

#8 Min åsikt är att man sätter reglerna själv, att det är själva strävan och viljan att uppnå det bästa möjliga för indiven (ryttare som häst), som är naturlig hästhållning.

Denna kommentar har tagits bort.
[chouwa]
0

#9 - Bra skrivet.
Jag tror också att man sätter reglerna själv.
Så vad Du och Jag tycker om vad som är NH kan ju vara helt olika saker. Vilket folk som jag har sett varit bra på att påpeka i Pessoatråden - jag tycker, enligt min åsikt och jag tror..

[fjordtokan]
0

NH är ett alldeles förstort begrepp tycker jag. Alla som har en "alternativ" metod kan kalla det NH, det finns inga riktlinjer mer än att det ska vara naturligt. Men vad är då naturligt? Det är inte naturligt för en häst att vara omhändertaget av ett rovdjur men ändå behöver tamhästen det för att överleva.

För mig handlar NH om kommunikation och att ha en god relation med sin häst. Vad jag gör spelar mindre roll det är hur jag gör det. Jag strävar inte efter att kunna rida min häst helt utan utrustning, jag strävar efter att kunna förstå min häst och att min häst ska förstå mig så att vi kan jobba TILLSAMMANS. När vi gör det så kan vi göra vadsomhelst.