Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 1192 ggr
[chouwa]
0

Bra tränare

Man kan aldrig lära sig för mycket.
Även duktiga människor och tränare går hos andra tränare för att lära sig mer, få mer erfarenhet och nya idéer. Att hitta en tränare som passar en själv är inte alltid lätt, eller vad säger ni?
Det finns många duktiga som får bra resultat men det handlar ju faktiskt om mer än så.

Vilka tränare har ni ridit/hanterat för och vem är er "favorittränare" och varför?

Själv har jag både ridit och hanterat för olika tränare
men Lisbeth Börjesson (tidigare Johnson) som skrivit Boken om horsemanship och horsemanship, är den tränare jag hittills fastnat för.
Jag red för henne för första gången som tonåring och redan då blev hon en förebild. Hon är konsekvent och mjuk samtidigt vilken jag tycker är extremt viktiga egenskaper hos en tränare. Ibland får jag för mig att hon är medial med hästarna pga den inverkan hon har på dem.
Första gången någonsin jag såg henne sitta på till häst var en riktig buse till unghäst som precis påbörjat sin inridning. En av hennes hästskötare hade rediga problem med honom. Lisbeth dog häst. Ledde runt honom ett varv i paddocken, klappade på honom och satt sedan upp utan problem. Hästen suckade och sänkte huvud och traskade framåt.. Vem vill inte ha den inverkan på hästarna?

EwaAngantyr
0

Jag tycker inte det är bra att diskutera enskilda tränare. Det blir lätt personliga påhopp. Därför låser jag tråden redan nu.

Ni får gärna diskutera tränare som inte nämns med namn. Börja en ny tråd i så fall.  Tips om tränare kan skickas med PM till enskild medlem.

Ewa

Inlägget är låst för nya kommentarer