Ridtravare och horsemanship?
Hej!
Jag rider en travare som emellanåt blir väldigt pigg. Han tror nog fortfarande att han går på travet fast han är 19 nu. Jag har haft problem med att han blir så het när han travar/galopperar och att jag sedan inte får stopp på honom eller kan lugna ner honom. Jag ska försöka göra fler horsemanship-övningar med honom, från marken brukar han vara väldigt duktig. Men om jag ska göra efter "horsemanship-regler" när jag sitter på, hur ska jag göra då? Jag vill ju inte sitta och ta för mycket i tyglarna utan att han reagerar… Kan någon ge mig lite tips och råd om hur jag ska göra?
Ja jag är kanske inte du.Men jag skulle träna kan att rida på lång tygel i alla gång arter.De brukar hjälpa mig när jag rider heta hästar.Jag vet att de låter svårt men när han ökar tar du båda tygglatna i ena handen och pillar lite så att han sktar ner .När han saktar ner ger du berom.Med fortfarande långa tygglar jag red en galoppör som hade lagts ned för ca 1 år den han va riktigt het men de med långa tyglar hjälpte.Sen sate jag en grimma på honnom och han blev mycket lugnare.Men du bör göra de i en in hängnad.
Hoppas mitt svar är till hjälp men du kan ju fråga mer 
Okej… Men om jag rider på långa tyglar och tar tag i dem och han slår upp med huvudet då? Ska jag korta tyglarna då?
Men när man sysslar med horsemanship är det väl att hästen ska ge efter för tryck direkt, så man ska slippa "lätta och ta"? Hur ska jag lära honom att ett lätt tygeltag och att jag sitter emot hans rörelser betyder att han ska sakta in…? 
Då skulle jag nog gjort en halt bett han stå still och ge effter på tygglarna och klappa.
Ja de är ju så men i början skulle ja nog börja med mitt förslag innan jag börjar lära han de lugn först.Men så klart går de att hålla på Nh och de sammtidigt.Men de kan bli svårt göra de.ÅÅ de är så jävla svårt att förklara de på ett forum de vore lättare om jag kunnde visa dig.Jag ha en bra komunikation med häst(djur) och kan deras krops språk utan till.Men nu kan jag inte se vad hans kropp gör och horiskera honom och de bästa vore om jag fick prova han så jag visste vad man skulle börja med.Tyvär jag har hjälpt många personer med sådant men då fanns jag på plats.jag lämnar över det till någon anna.För så mycket kan jag inte hjälpa dig en vad jag kan nu då detta bara är ett forum.
#4 Okej, men tack ändå för hjälpen.
Jag vet inte om jag skulle kunna fixa någon film eller så, bilder har jag ju i alla fall… Men det kanske inte hjälper mycket. Problemet är helt enkelt att när han väl har blivit upphetsad så går han knappt att få lugn igen. Någon mer som kan komma med tips?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har du testat one-rein stop?

#6 exakt den övningen sa en annan åt mig att prova för flera år sedan på vår stora nordis. Slutade med en rejäl galoppskogs runda. Han svängde rakt ut i skogen i samma tempo och forsatte sedan springa med mulen ner vi bogen och huvudet på sne. Han även hört om hästar som gått ikull.
#0 Jobba från marken på inhängnat område tills hästen är lugn och följsam, sedan om enda problemet är att han "drar på" så rekomenderar jag att rida i repgrimma (inte någon mjuk "kopia" utan en ordentlig repgrimma). Om han börjar "dra på" och du tar en förhållning så förs huvudet neråt. 1. en häst blir oftast atomatiskt lugnare när huvudet sänkts. 2. med ett bett "flyr" hästen uppåt och får fritt syn fällt och kan springa mer, men repgrimma förs huvudet neråt och synfälltet begränsas och det är sällan en häst springer dit den inte ser (om den inte är i panik).
Det jag gör när hästar blir heta är att träna tempoväxlingar och gångartsväxlingar in i det oändliga. Det ska hända saker hela tiden, så att den kopplar bort anledningen att vara het och börja koncentrera sig på dig istället.
Blanda in skänkelvikningar, öppna, sluita, ja, det mesta. Bara du får uppmärksamheten bort ifrån att bara vilja springa framåt.

Jag har goda erfarenheter med the One Rein stop. Jag har lärt mig att istället för att bara försöka dra runt hästens huvudet, lära hästen att stanna för att kunna böja halsen. Man tar det i små steg, först andas du ut, sitter till tungt, glid nerför tygeln med handen, stäng handen mjukt, håll, dra inte, bara håll tills hästen saktar av, stannar och böjer huvudet. Gör det till en vana att stanna så, först väldigt lugnt från stillastående, sedan från skritt, trav och galopp. Var noga med att släppa efter när hästen ger dig en mjuk känsla, aldrig när den drar tillbaka.
Att kunna stanna hästen har att göra med annat än bara själva tekniken. För att hästen ska vilja stanna krävs en bra relation, och den bygger du upp genom att träna NH från marken och sedan när du rider. Även att kunna backa hästen kan hjälpa göra att han har lättare att stanna sedan. Fråga dig själv, varför vill inte hästen stanna? Är han otrygg? Dålig vana? osv
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Tack för alla som tar sig tid att hjälpa!
Jag ska bort ett par dagar nu och har inte hunnit kolla hela videon eller läsa alla kommentarer ännu, så jag gör det när jag kommer hem igen. Måndag loggar jag in troligtvis. (Om jag åker till stallet då också ska jag försöka gör en Join-Up med honom.)

Rekommenderar the impulsion programs när du har kommit en bit med markarbetet. Ett mycket effektivt sätt att få hästen att tänka med dig.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se