Ute fortfarande?
Ni som tänkt stalla in era hästar i vinter, går era hästar fortfarande ute på bete?
Vilja går fortfarande på bete men stödmatas.
Våra är installade nu. Frost på natten (= större risk för fång) och minusgrader på nätterna. Vi tog in dom för kanske två veckor sedan.
Vi har för bara några dagar sedan släppt ihop alla hästar, så just nu går de i en stor kohage på dagarna som vi brukar ha på sensommaren. Men snart åker de in i vinterhagen.
Min har flyttat in i lösdriftshagen med tillgång till ligghallen, men hösilaget har inte satts in än. Hans förra hage är nu byggarbetsplats, så det är därför dom flyttat. Stödfodras lite.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
min har flyttats från bettet till lösdriften,dom får ingen mat än för där är så mycket gräs i hagen

Mina flyttade hem från betet för tre veckor sen för där finns inget ordentligt väderskydd. Sen gick de ute ca en vecka, nu går de i stallet på natten men de kan gå ut när de vill. De började få hö på natten ett par dagar efter de fick gå in i stallet, i söndags kom första balen hösilage (fri tillgång dag och natt).
Skynda långsamt så går det fortare.
#1 Frost på natten (= större risk för fång)
Har du några belägg för detta?? Forskning?
Jag tror iinte riktigt på det och skulle gärna vilja veta om någon har konkreta belägg för att det är sant eller, som så mycket annat, bara något som alla säger.
Mina hästar går ute på nätterna. Ettåringarna kommer in några timmar varje dag för extra foder men de övriga klarar sig på gräs än så länge. Kyla mår de inte dåligt av men blir det för mycket regn så får de komma in torka på nätterna.

Kan hålla med om frosten, skulle inte mina gå på frostigt gräs så skulle jag få hålla dem inne till minst 10 på förmiddagen, det blir nog värre för hästarna i längden än risken för fång.
Skynda långsamt så går det fortare.
#1 De senaste rönen har jag för mig att gräset var farligare på dagen eftersom solljuset gör att fotosyntesen är igång då vilket tillverkar mer sackaros i växen. Så fånghästar borde egentligen gå ute på nätterna och inne på dagarna… Jag ska se om jag hittar den undersökningen.
Jag tror att bara man har lite vett i skallen och inte övermatar så är det inga problem.

#5 nu hittar jag bara snabbt denna länken det är sen flera år tillbaka konstaterat att fång (foder) kan jämställas med diabetet överkänslighet mot socker och när gräs blir stressat så bildas fruktan och det är socker, det är en av orsakerna att fång är vanligast på vår och höst.
Fång är som ett vatten vatten glas hästen tål socker under flera år också får den lite förmycket och då rinner bägaren över och hästen kommer i all framtid att vara extra känslig. Att ha fånghäst är inget jag rekommenderar, jag har tagit han om en i två år och det var en riktig balans gång och ett evigt passande.
Därför ansluter jag mig till dom som undviker det frusna gräset till hästar.
#5: Var på en döreläsning om foder där hon berättade om sådana undersökningar. OIch för mig är hon en pålitlig källa.
6: Vi låter dsom komma ut vid fem-sex på vardagarna, så de får i sig frostigt gräs. Men inte lika mycket som om de skulle gått ute hela natten i gräshage..
7: Visa gärna undersökningen! Spännande sånt här. :)
#8 Men hur kan du undvika fruset gräs hela vintern?? Har du dem i sandpaddock?? Det står ju i artikelsn att det är risk hela dagen om temperaturen är under 15 grader. Vilket inte är alltför ovanligt…

Åh jag skrev just ett jättelångt inlägg men det försvann =(
orkar inte skriva allt så tar det lite kortare
gällande fång är man rätt överens om att kolhydrater ofta är orsaken (tror t.o.m att det är konstaterat), sen vilka kolhydrater är man väl inte helt säker på.
kolhydrater bryts främst ner i tunntarmen (som ju är väldigt kort) och vid mycket kolhydrater hinner inte allt brytas ner utan går vidare till tjocktarmen. kolhydraterna bryts ner till olika syror (smörsyra och sånt) och om inte kroppen hinner ta hans om det tillräckligt snabbt så skadas mikroorganismerna i tarmen av syrorna och vips har hästen fång. en variant av teorin är att det är när gräset omvandlar sockerarterna till fruktan som det är farligast -> på natten. omvandlingen skapar ett mycket snabbt foderbyte vilket är allmänt känt farligt för fånghästar. dessutom tas fruktan upp i grovtarmen och då uppstår samma problem som tidigare nämnts.
på vintern sker väl ingen tillväxt = ofarligt. om det däremot är en mild vinter så gräset fortsätter växa ska man nog passa sig!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Har läst lite olika forskningsrapporter om fång, och det är alltid svårt att veta vad man ska tro.
Men vår shettis fick aldrig fång på våren eller sommaren, däremot i samband med första nattfrosten ett par år i slutet av sitt liv (det var också därför vi fick ta bort henne, 28 år gammal). Hon gick på lösdrift pga bronkit och därför var det svårt att reglera gräsätandet. Vår lösning var att fodra med mycket hö när vi visste det skulle bli frost. Då åt hon inte lika mycket gräs och klarade sig bättre.

#10 du gör som #12 om hästen klarar det eller helst att dom går i en grusad hage på vintern eller så låter man hästen besöka dom evigt gröna ängarna direkt, vid första tillfället, om du inte orkar ta hand om problemet.
Det är tufft att ha fång häst det ska alla vet och att grusa vinterhagar och undvika frostnupet gräs, det är det värt. Att göra allt för att hästen inte ska bli en fånghäst innan den blir det, det är mina inställning. Jag har nu lyxen att ha en grusad hage som är öppen till paddocken, där dom kan gå under vintern.
#13 Vi har en fånghäst i stallet som under flera år gått ute under frostnätter. Änsålänge inget återfall. Tror det handlar om 4-5 år iaf. Har många ponnyer och kallblod som också ligger i risksonen som gjort samma sak men ej fått fång. (varav en som gjort det i 13 år…)

#14 det finns MASSOR av orsaker till fång. en häst med belastningsfång behöver t ex inte vara känslig för kolhydrater och då är det ju inget problem att va ute på nätterna =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Mina hästar går ute året om. Från mitten/slutet av september på 15 hektar gammal gräsäng/skog. De har gått där nu i fyra år, vinteritd.
De måste få leva oxå!!
Att grusa upp 15 hektar äng är inte aktuellt. Min ponny som är 22 år har alltid gått ute mycket så jag hoppas hon klarar sig i år oxå.
16: Våra går ute 12 - 14 timmar om dygnet i en stor skogshage, hade gärna haft lösdrift, men ser inga problem med nuvarande lösning. Bara för att det är en vinterhage utan speciellt mycket gräs behöver det ju inte vara grusat. Dessutom är det snö i rätt så många månader om året hos oss, så då äter de ändå inge gräs.
#8 Håller med helt. Jag är också en av dem som undviker frostnupet gräs i längsta mån.
Definitivt inte värt att chansa när det finns många artiklar som liknar länken i inlägg #8.
#15 Nej det har du rätt i men detta handlar just om kolhydratbaserad fång.
Det finns så mycket nya rön om fång så det är svårt att veta vad som stämmer eller inte. Jag har inte riktigt intresset att hålla mig uppdaterad heller. Sålänge hästarna håller sig friska och får vara hästar så är jag lugn.
Så för att återgå till frågan. Finns det några andra anledningar än just fång för att hästarna ska gå ute/inne?
19: Vi har ingen lösdrift, alltså olagligt att ha de ute på vintern. En anledning. :)
Mina går just nu på lösdrift o är alltså kvar ute men stödfodras såklart. I morgon flyttas de till vårt eget stall o kommer då (känns både bra o dåligt) att stallas in.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Våra hästar är alltid ute (lösdrift i skog) på vintern, men är inne på nätterna på sommaren pga knott. Det finns väl ingen anledning att stalla upp hästen om den inte har hovröta eller något annat som gör att den måste in.
Hästarna har fri tillgång till halm i foderautomater, stor lösdriftshall med torv och fodras med hösilage två ggr dagligen.
I våra skogshagar finns inget gräs alls, men annars skulle jag varit mycket uppmärksam på fruktanet på vintern. Läst en undersökning där försökshästar fick i sig fruktan och ALLA fick fång. Inget att leka med. Som jag har förstått så finns fruktanet jämt (oavsett tid på dygnet) under vinterhalvret när gräset inte växer. Dessutom när det är för torrt, molningt, nerbetat osv. Kan även finnas i hö/hösilage, men eftersom de flesta skördar när det är varmt och soligt, brukar det inte vara mycket fruktan just då.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Jag skulle gärna ha mina på lösdrift men då vi flyttar o får eget finns inte den möjligheten i år iaf. Kanske kan bygga nåt till nästa vinter…
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//