Corall bygge!!!
Va roligt! Jag skulle också vilja ha något lite mindre utrymme där jag kunde träna mig och hästen löst.

Jag har också byggt korall men har valt att enbart ha rep runt, 14,6 meter blev min i diameter 
Din ser helt underbar ut
men jag har inte dom pengarna just nu att bygga tätt 
En sak jag funderar på. Varför så instängt?

#3 det är för att man ska vill kunna jobba dom helt ostört utan intryck från det som händer utanför.
Jag har som sagt valt att ha min öppen, på gott och ont.
Fast då är ju risken att det blir en klaustrofobisk känsla istället…
Jag personligen vill att hästen ska kunna koncentrera sig på mig även om omgivningen stör.

#5 det kan ju också vara avgörande av hur mycket störande man har runt omkring i stallet vilket man väljer, jag har ju bara 4 hästar
för mig är det även ekonomi som gjorde att det blev tråd 
Men väggarna är ju inte värre än att vara ensam i ett ridhus och det bär ju hästarna klara.

#5 Corallen är byggd för att till största delen arbeta unghästar i. I början när man tränar en unghäst så ska det inte vara en massa störande saker runt omkring. Runt corallen finns hagar med ca 30 hästar i så det blir på tok för rörigt för ett föl.
När man står i mitten på corallen får man inte känslan av att den skulle vara liten så hästarna känner inte sig trängda.
Kompleterar med en bild på grunden. Där ser man hur stor den är! (traktorn är en vanlig stor) Hästarna kommer inte känna sig klaustrofobiska.
Eftersom att det är unghästar som mest kommer att jobbas i den är det ju avgörande att väggarna är ett stopp och att vi kan lite på att fölisarna inte kan ta sig ut, rep hade ju inte funkat.

Ser fint ut! Ser bilder på slutresultatet sedan. 
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

#8 15,5 meter är stort mina 14,6 är samma som en longerlina utsträckt och volten känns jättestor.

#( ser ju kanon fin ut! vad härligtatt ha en egen å en sådan rejäl!
Tror ni att någon är intresserad av att hyra corallen för en slant? Tänkte också att jag kunde visa hur löslongeringen går till och ge tips och råd på hur man umgås med sin häst på ett naturligare sätt. Som intoduktions tillfällen.
Sånt skulle jag ha uppskattat förut när vi inte hade något super ställe att vara på med unghästar.
Vad tycker ni?! Och vad skulle ni betala?

Med fika? 400-600 kr för en dag, tycker jag kan vara rimligt.
Jag skulle absolut vara intresserad av att gå som fotfolk på en sådan sak men det blir ju lite svårt när det är så höga väggar :p
Men med häst kanske 3-400 kr? Beroende på hur många pass och vad som ingår.
Oh gud vad svårt att sitta och bestämma vad det kan vara värt. Man måste ju då också värdera sin egen kunskap i pengar, hur lätt är det… Men det blir ju till att börja lågt och se hur allt går och hur nöjda folk är.
Fika är bra, det kan man ju ta i slutet och samtidigt dra ihop säcken från träningen.
Mer tankar!!

Det ser väldigt snyggt ut :)
Qalm. jag skulle gärna komma till er och kolla när ni jobbar med hästarna… (är ju själv intresserad av det)
Ja, det vore ju kul! Vi skriver när grinden sitter på plats, då är cirkeln sluten ;).
Förresten är jag loppissugen!!! =D
#19 jaa, jag med.. men jag har inte orkat tagit tag i det..
hmm, skulle vi kunna ordna nått ihop? jag har ingen som har tid med sånt nu.
Jättefin, men för min del så är det där något jag aldrig skulle kunna arbeta i. Största delen pga att den är stängd. Det finns ingenstans att ta vägen om man och hästen skulle bl iriktigt osams eller man får en häst som slåss….
Jag vill kunna slänga mig över/under/ut från rundcorallen.
Jag skulle kunna tänka mig en corall som är konstruerad såhär, inga måttangivelser men ändå en principskiss. Nederdelen är genombruten tillräckligt smalt mellan plankan/planken att man ska ta sig emellan men en shettis stannar kvar. Sen en bräda i mitten som är i höjd med hästens bog och upptåt eller vad man ska säga. Så att även huvudet "avskärmas" då ser man om någon arbetar i corallen men hästen störs inte av så mycket utifrån. S åskulle jag nog göra.
Dock tycker jag att ni lagt ner ett mkt bra jobb och det blev väldigt snyggt :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Vi har en corall hemma som är väll en 12-14 meter stor kanske. Vi har den i samma "mönster" som de andra hagarna, dvs. 3 träplankor.
Vi använder den numera endast som sjukhage eller som extra hage om det är väldigt isigt i de andra hagarna eller av någon annan anledning. Arbetar jag hästarna gör jag det i paddocken.
Anledningen till att vi aldig arbetar någon där sedan flera år tillbaka är av säkerhetsrisken. Om en unghäst t.ex börjar galoppera (mer än bara arbetsgalopp) och samtidigt går i ett runt spår så kan de i värsta fall stubbla till och rammla. Får de då ut ett ben under kommer de att bryta det mot nästa stolpe eller liknande. Mycket kan hända om de rammlar.
Och i vintras fick vi änny tydligare "utsatt" att man absolut inte bör ha en rund hage utformad på det viset då ett av vårat halvårsgammla föl stod där inne med sin mamma och av en olycka som skedde fick mer eller mindre panik och skenade runt där som en galning. han snubblade och slog huvudet i en av stolparna och dog omedelbart.
Därav tror jag nog också att grunden ligger i varför man använder hela väggar samt att det dämpar intryck från utsidan såklart.
Men så som #21 visade skulle nog i verkligheten vara rentav livsfarligt, och precis som man anser att boxar ska vara byggda - antingen ska det vara så litet att hästen inte kan fastna, eller så stort att hästen med lätthet ska kunna komma loss.
Så vill man inte ha en corall som inte känns helt instängd men ändå har en hel vägg skulle jag nog föreslå att man har vägg åtminstånde en meter upp och plank för resten!
Hakuna matata!
Nu är den så gott som klar, lite finlir bara. Första hästen har varit inne!!! Busigt blev det!

fiiin häst i en fiiin corall 
#23 Ser jätte fin ut!!
skulle va kul att komma med min häst sen o testa när han blir frisk :)
Fin häst på bilden förresten :)
#23 härlig färg! :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#23 Ok den såg inte alls så hemsk ut som jag trodde. Jag tyckte staketet såg MYCKET högre ut. Men det där borde ju funka väldigt bra :) Grattis till corallen!
Jag trodde oxå att den var jäääätehög.
Men det blev vekligen fin!!!
Tack! Vi har jobbat på som bara den med den!
Jobbade en annan häst i den idag, är så nöjd!!! =)
såå snygga hästar!!
måste vara jättekul att kunna jobba dom löst i en så fin korall!
Ja, det är jättekul! Men jag blir lite förgrymmad på dom när de skiter… O jag skulle bli galen om de gjorde en skråma på väggarna.. =P

#32 Ett tips är att inte ta in någon häst i corallen. Då håller den sig lika perfekt alltid
.
Jag önskar att vi gjort så med det nybyggda stallet haha… nu är det både bajs på väggarna och ätet lite här och där på träet.

#18 Visst är du välkommen att komma hit Jen. Prata med Molla om tid eller maila mig från kontakt oss på hemsidan www.qalm.se
Senaste bilden på corallen.
#34 Japp, det ska jag göra.
Jättesnyggt med hjulen så där

Tack vi är jätte nöjda!