Lastträning NH
Har ni några övningar för lastträning som grundar sig i NH? Jag har läst om att backa hästen, bara fortsätta backa men jag tycker inte det riktigt funkar för oss. Alla funderingar och ideér mottages tacksamt!

Lastträning är ett sånt typiskt problem som är svårt att förklara i text. Det finns en del filmer om det som Parelli har gjort som är bra. Jag tycker inte man har tilräckligt med "savvy" för att kunna lasta förrän man har klarat minst L1. Har du en svår häst, be om hjälp. Bor du nära Eva? Har för mig att hon också bor i Småland…
Det viktigaste med lastningen är att du låter hästen vila i transporten, inte utanför. Be hästen backa, gå sideways, göra andra övningar för att sedan låta honom vila i transporten. På så sätt blir det ett bekvämt ställa att vara på.
Jag har ingen problem med att lasta min häst, men för att få honom att tänka lite mer positivt kring transporten, har jag gett honom sitt kraftfoder i transporten under en period. Nu är han alltid nyfiken när transporten är framme, vem vet, det kanske blir mat!
Lycka till!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Oj det finns massor man kan göra innan man ens går i närheten av en transport. Att kliva in i en transport går emot hästens natur. Dels så är det trångt (alla hästar är mer eller mindre klaustrofobiska) sen så kliver man upp på något (enligt hästen finns det risk för att skada benen) dessutom är det ofta ganska mörkt där inne. Finns det ett rovdjur där inne kommer man inte undan.
Det man kan börja med att träna på är att kliva upp på saker och gå igenom trånga utrymmen. Båda två måste ske med självförtroende.
När du gått igenom 7-games så de fungerar tror jag att du kan börja lite smått med själförtroendestärkande övningar som kommer hjälpa er lastning.
Nu rekomenderar jag SAVVY-club (sök på google), där får man massor med matnyttiga tips!
Jag har även en lastnings-DVD med Pat, vill du så kan jag ta med den i morgon.

Parelli har ju enskiva just bara om lastning DEN är kanon bra!
Tack för alla tips!
#2 Du får jättegärna ta med DVD:n imorgon! Tusen tack!
#2 Vad heter den dvdn?

las träning :) tror jag har den ifall intresse finns. deär nog från savvy cluben.

Det finns flera stycken, en gammal film som heter Trailer Loading, nyare DVDs med liknande namn, och Savvyclub har också. Se det du kommer över :-)
Finns också text på Parelli.com under fliken Problems, Trailer Loading
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Leslie Desmond har lastningstips på sin sida har jag sett.
Så har vi tränat på en unghäst just nu som har funkat jätte bra!!
Det är en träning med att träna små små steg i taget.
den här hästen är LB introvert och motiveras med godis. så fort man lägger tryck på honom går han emot.
vi har tränat i 2 veckors tid ungefär och vi har verkligen tagit en liiten bit i taget. (finns en tråd på buke om honom)
vi har haft transporten i en liten hage så att han har kunnat varit lös mycket.
dag 1 nosat på transporten och fått godis.
dag 2 ätit godis PÅ luckan.
dag3. ätit godis längre UPP på luckan
dag 4. varit uppe med framhovarna på luckan
dag 5 huvudet varit inne i transporten osv. så har vi gjort med VARJE litet steg
vi har tagit 1-1½ timme på oss varje gång med MÅNGA pauser med annat att pyssla med en stund för att han inte ska tröttna.
resultaten är nu att han VILL in i transporten..
skulle även tillägga ett citat från pat Parelli som jag brukat tänka på " Its not about the trailer"

så sant!
It is not about the trailer!!!
Det är väldigt sant.
Sedan kan jag bara rekommendera lastträningsfilmerna med Parelli.
Jag har några av dem om du är intresserad.
Lastning är "the ultimate squeeze"