Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: on-line
Läst 1597 ggr
niclas-e
0

Svårt att driva ut

Hej

Jag har en Fjording som jag har svårt att driva ut till att gå runt mig, och skulle uppskatta lite tips och idéer på hur jag ska jobba vidare.

Vad jag har hört av ägarna har han alltid varit svår att tex. longera eftersom han alltid vill komma in igen.

Jag har tränat mycket på att leda honom, och att han ska följa mig på slak lina. Det skulle jag nog vilja påstå fungerar väldigt bra. Han följer mig i skritt och trav i alla möjliga figurer och halter.

Nu skulle jag vilja komma vidare med att kunna flytta ner och "leda" honom bakifrån och att få honom att gå runt mig och så småningom kunna styra honom med handsignaler.

Jag lyckades driva honom ett par gånger lös i en picadero. Vi kunde byta varv i farten och vi hade en väldigt bra kontakt.

En dag började han stanna, genom att svänga ut baken, och bara stå och titta på mig. Det är helt omöjligt att driva på honom igen utan han står bara och glor.

Om jag går runt honom följer han efter och gör utan problem "centrumsvängar" och vänder på både framdel och bakdel.

Om jag försöker komma ner på flanken, när jag leder honom, ska han hela tiden försöka svänga in framför mig även om jag försöker rikta honom rakt genom att hålla upp en pisk på sidan av honom.

Jag har jobbat med Friendly Game, Porcupine- och Driving Game. Jag har försökt lösa det här problemet med Circling Game men jag kan inte driva honom runt i lina heller.

Ofta reagerar han inte även om jag touchar honom, på bogen, när jag svingar repet. När han väl regerar går han oftast mot trycket från repet, alltså åt den sidan jag svingar ifrån, eller rakt fram.

Jag försöker att koncentrera mig på att sätta tryck på bogen, och inte baken, för att han ska flytta framdelen ut och runt.

Har ni lite tips och idéer på hur jag ska jobba vidare med honom tar jag tacksamt emot dem.

Anna452
0

Har du även lekt Yo-yo Game med honom? Jag är väldigt mycket nybörjare med NH men vad jag har lärt mig är att Yo-yo Game är den lek där man kommunicerar med hästen för att få den att gå ifrån en och att sedan komma till en när man bjuder in den. Jag tror den är viktig att leka den innan man går vidare till Circling Game, för att få grunden.

niclas-e
0

Nja, jag har väl gjort något halvhjärtat försök utan större framgång.

Hur jag än försökte driva honom bakåt, genom att wiggla repet, var den ända reaktionen att han vred huvudet lite åt sidan. Då var det ändå så att repet började slå honom i ansiktet och repgrimman for fram och tillbaka.

Jag har nog inte riktigt förstått syftet med den leken, mer än att få honom att reagera på små signaler. För mig känns inte ett långt backande som något positivt, för hästen, utan mer som att jag trycker ner honom. Jag har kanske missföstått syftet med leken och vill någon förklara lyssnar jag mer än gärna.

Han backar lätt för ett lätt tryck på bogen eller över nosryggen.

Jag har en tanke om att jag kanske skulle öva mer på Porcupine- och Driving Game för att försöka få upp känsligheten, att gå undan för tryck, ännu mera.Det kanske skulle hjälpa för att kunna driva honom ifrån mig lättare.

Gyllir
0

Hej Niclas,

Det låter som att din häst leker med dig! För att kunna göra en cirkling game, måste du kunna leka driving game ganska bra. Du ska kunna flytta hästens framdel ifrån dig när du står rakt framför hästen. Har du en carrot stick du använder? Om hästen står kvar fast repet eller sticken/stringen kommer mot hans bog, är du inte effektiv. Vad har du för energi i kroppen?

Det är jättebra att hästen vill vara nära dig och följer dig överallt, men det kan också bli så att hästen gör det för att slippa jobba/röra på sig. Det är en lek och vissa hästar är väldigt duktiga på den :-)

Har du provat att leka "shortrange cirkling game" också?

Lycka till!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

niclas-e
0

Jag har haft ett dressyrspö, en körpisk (för att få en string) och själva repet. Nu har jag hittat en styvare "pinne" i knallgul färg som jag tänkte sätta en string på. Jag känner att körpisken blir lite klumpig. Funkar inte pinnen får jag väl se mig om efter en Carrot Stick. Jag vill ha något lätt och smidigt, typ dressyrspö, med med en string på.

Annars är nog repet det som känts bäst, när det inte trasslat till sig…

Jag kan nog hålla med om tanken på att jag inte är effektiv. Jag har pluggat på lite om att krypa ihop och tänka att man ska flytta ett kylskåp. Det kanske hjälper för att rikta min energi dit jag vill ha den. Jag ska testa får vi se hur det går med Driving Game.

Eftersom han står kvar fastän jag touchar med rep/pisk, gissar jag att det är mitt kroppsspråk som behöver bättras på, jag ska grubbla lite på hur jag ska göra.

"Shortrange cirkling game" har jag inte hört talas om, vad är det?

[fjordtokan]
0

Iom att varken driving eller yo-yo funkar för er så bör inte circling göra det heller. Så träna på dessa lekar innan du börjar med circling.

Driving måste man kunna eftersom man måste kunna flytta fram och bakdel på avstånd. Yo-yo för att hästen ska kunna hålla avstånd men ändå vara ok med att komma tillbaka.

Ingen lek handlar om att trycka ner hästen i skorna. Man vill hela tiden bevara hästens värdighet men ändå försöka få den att förstå att det är bättre om att vi är den bättre ledaren.

niclas-e
0

Tack för era svar.

Jag har börjat förstå syftet med framförallt Yo-Yo game, och det verkar klart förnuftigt att backa tillbaka till Driving och Yo-Yo innan vi ger oss på Circling.

Ha det gott

/Niclas

[fjordtokan]
0

Skönt att vi kunde hjälpa till :)