Barefootsadel
Har funderat på en Barefoot London (bomlös) till min islänning. Någon som känner till/hört något om den?
Jag har tyvärr inte haft möjlighet att prova den själv. (Har bara klämt på den). Men de jag känner som har en sådann är mycket nöjda med den. Enda är att den kanske är lite bred i sitsen om man är känslig för det.
Jag provred en sådan i helgen och tyckte den var helt ok!

…men tänk som sagt på att i en bomlös sadel är det du som ryttare som måste hålla balansen, inte sadeln. Snedheter som du kan "komma undan" med i en bomsadel märks direkt här. Mycket utvecklande för ridningen, men kan vara lite jobbigt om du inte är van.
Lycka till!

#3 Balansen är jag inte orolig för, har i många år bara ridit barbacka utom då jag behövt använda sadelväskor.

# Bara OK, har du någon annan favorit?
Om du menar mig, Pia-Lena, så nej, jag har ingen annan favorit. Jag rider med läderbom (Bent Epona) eller barbacka. Har inte satt mig in i bomlösa sadlar för jag tycker inte jag har någon anledning. I alla fall inte med de hästar jag har nu. Har även köpt en balance sadel som jag tror mycket på. Rapport kommer när jag provat den.
Med bara Ok så menar jag nog att jag har ridit i den en gång och kan inte säga så mycket mer. Jag blev dock förvånad att den fungerade så bra som den gjorde. Man behöver nog ha sadeln själv ett tag för att kunna säga mer.
Jag köpte en bomlös för ett par år sedan men gillade jag inte alls utan sålde den vidare. KOmmer inte ihåg vilket märke det var på den men den kostade runt 10 000:-

#6 Ja, det var dig jag menade. Den där Bent Epona du nämner är det en "vanlig " sadel fast med bom av läder? Jag har ridit barbacka i alla år just p ga att jag inte tycker mig säker på att den sadel jag valt verkligen passar hästen. För mig är det helt OK att rida utan sadel, jag klarar mig för det mesta. Men ibland behöver jag sadelväskor ( när jag utfodrar fåren i utmarkerna) och det är då jag använder sadel. Men, jag har också både läst och hört kritik mot barbackaridning med hänvisning till att man skulle förstöra hästens rygg. Detta p g a liten tryckfördelning och av att man sitter rakt på ryggraden. Vet inte om det stämmer men jag känner mig lite orolig och det är därför jag letar efter en bomlös sadel.
Eponasadeln är en akademisk sadel. Den har läderbom som gör att den blir mer stabil och fördelar trycket på större yta.
Balanssadeln ska oxå vara bra för hästar som rör sig mycket i framdelen då den har flexibla ortspetsar.
Bild på min Epona:
Här är bild på balanssadeln. Mer info finns på:

#9 Jag har hört mycket gott om Balance sadlar, men finns det någon i Sverige som provar ut dem? Hur har du fått tag på din?
Har långt ifrån råd just nu, men det verkar vara ett av de bättre alternativen när det väl är dags. Har du en theraflex pad till sadeln? Funderar på en nu, det är utförsäljning på dem i Tyskland.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Jag har inte fått hem den ännu. Hittade den i Sverige på nån annonsida, hästnet, kanske. Får nog hem den till helgen. Den finns i skåne och min man ska dit så han hämtar upp den!!
Vet inte om någon provar ut den i Sverige. Jag chansar på att den passar min Lillebror. Hoppas!!!
En pad följer med!! Har du någon länk till utförsäljningen??

Hoppas den passar! Berätta gärna sen!
http://shop.parelli-instruktoren.com/index.php?id=394&L=0
Sidan är på tyska, men det kanske inte är något problem. Hittade billiga barbacka pads också som Birger Giseke säljer (riktiga Parelli pads).
Anne
Tack!!
Har du riktig Parellipad?? Är det så stor skillnad på dem??
Sadeln kommer hem ikväll!
Vad är det egentligen som gör parellipaden så mycket bättre?

Jag har ingen riktig Parelli pad tyvärr. Har ingen aning om den är så mycket bättre, men än så länge har alla hans grejor varit mycket bättre än fejk-varianterna. Eftersom det är så dyrt, får man köpa lite i taget känner jag, men än så länge har det allt varit värt det!
Min pad är hemmagjord av en tjej i Holland, mocka uppe på och fårskinn under, har haft den i många många år och den fungerar fortfarande perfekt. Mockat har börjat slita lite bara.
Anne
Jo det tycker jag också. Repen är överlägset mkt bättre :)
Skulle vara intressant att jämföra en sådann padd med de andra jag har sett.

Jag har en parelli padd å ÄLSKAR den så ävenmina hästar! Hästarna har bättre steg bogfrihet bygger muskler sopm minmassör är så glad över då den är så svår att hitta hos ridhästar annars :))

Jag ska se om jag kan låna min kompis Parelli pad och se om det verkligen är någon skillnad.
Att hästarna bygger bra med muskler tror jag inte beror på just Parelli padden, men att man rider med barbacka pad överhuvudtaget. Men det kanske är något som ska upp på min önskelista ändå :-)
Anne
Du får gärna fota och lägga upp lite bilder på den om du kan/orkar.
Jag provred i Ewas Blanace-sadel idag och kan säga att jag är helsåld. Helt ljuvlig att rida i.

Vad avundsjuk jag blev nu!
Ska fixa det i veckan…
Anne

Jag kan säga JO de beror på padden. Då efter jag köpt den hästarn abörjade bygga,inte före alal år jag ridit barbacka. Paddenrä såså bra. Man kan ju liksom bygga den efter hästen så sadeln ger bogfriheten å hästen kan höja ryggen och jobba fritt med bogarna. Im loving it! 

Mitt fel, jag trodde vi pratade om barbacka padden…(skildnaden mellan låtsas parelli och äkta parelli)
Jag håller med dig, Theraflexpadden är guld! Hoppas min kommer snart…
Anne
Tror ni dom levererar till Sverige? Jag hittade ingenstans att fylla i Sverige och det fanns heller inte med som alternativ där man fyller i landskod… Såg nämligen att dom har repgrimma i stl Kallblod!

Ifrån Tyskland? Definitivt, jag skrev Sverige efter staden. Fick sedan ett mejl om att man måste betala i förskott, (eftersom man bor utomlands) sedan skickar de det.
Anne