Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 1878 ggr
skjootan
0

Hur gör jag nu?

Hej kära vänner.

alltid kul att dryfta sina problem,så döm mig inte.

jag har ett nordis sto (kallblodstravare) det fungerar jätte bra på backen lekarna flyter på och vi avancerar hela tiden.

Dock ridningen går inte. Denna häst har uppfunnit nya gång ater :) hej å hå. Vi har kommit iallafall så långt att det nu år bra att sitta upp stå stilla skritta lugn på långa tyglar. Men så fortjag ber henne om nått "expolderar" hon och jag upplever henne väldigt vrång avstängd å allt på en gång. Hon lyssnar med med ovilje och börjar genast att stressa och ger alla tänkbara gång ater så som galopptrav tölt pass helst samtidigt…

Kliver jag av är allt genast frid och fröjd.

Hon är genom kollad av vet och massör inte ont någonstans,sadeln passar bra (gör lika oavsett sadel el inte) spelar ingen roll om de är bettlöst el med bett olika bett.

HJÄLP!

jag känner mig så rådvild.

I höger varv går de "bättre" men vänster så "tiltar" hon helt å blir oknatktbar å bara går på. Hon rä väldigt lät i munnen å viktkänsklig.

Nu har hon börjat resa sig ochså och sparkar…

Zaphix
0

Ta hjälp av en tränare!

Går det förresten bra om någon leder henne medans du bara sitter där?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[fjordtokan]
0

Det låter som hon inte har självförtroende nog ännu i ridningen. Jag skulle jobba ytterligare från marken och ta hjälp av en kunnig NH-tränare som kan hjälpa er att lösa era problem.

Sen bara för att jag är petig ;) Du har inte alls ett nordissto. Kallblodstravaren har varit en egen ras sedan 60-talet har jag för mig. Finns inget som heter Nordsvensk travare, utan det heter kallblodstravare.

EwaAngantyr
0

Jag håller med övriga: Ta hjälp!
Hon är nog inte alls färdig att rida ännu och det låter som hon kan göra illa dig om du inte får hjälp av en kunnig NH-tränare! Var rädd om dig! Ta inga onödiga risker.

skjootan
0

jag veeeet att de heter kallblodstravare KUL att du regagerade där av min parantes :) så långt att skriva kallblodstravare Tungan ute

Jag har tagit hjälp å har hjälp av en duktig tränar etyvär bor hon lite långt bort. De som jag tagit hjälp av har två olika uppfattningar. Därför lade jag ut här för att kunna dryfta.

"2  jaghar ochså den känslan att hon kankse inte har tillräckligt förtroende MEn de som inte stämmer in riktig i bilden är att hon blir så arg när jag ber henne om nått… så länge vi skrittar på långa tyglar går de bra över allt spelar ingen roll vart vi är hon brukar gå på. men ber jag om nått så är det klart sedan.

jag ber väldigt snällt lugn å försiktig å vänlig,,, men ja. *klura*

[fjordtokan]
0

Jag kallar dem kallis när jag inte orkar skriva ut allt ;)

Jag har ett nordis sto som vid osäkerhet ibland kan reagera med ilska har jag upptäckt (oftast är det dominans men stundtals kommer den fram när hon är osäker också). Så det kan absolut vara så att hon är osäker och med tanke på hur du berättat att det var tidigare så… Speciellt när du säger att hon blir okontaktbar så tror jag det beror på osäkerhet. Det är självklart väldigt svårt att avgöra såhär men lite tips kanske du kan få.

Jag anser att det finns ingen som helst anledning att sitta på en häst som inte är säker. Vet man att det finns risk för att hästen gör något så ska man inte sitta på den. Sen kvittar det hur "snäll" du än är uppepå ryggen om hästen inte är redo att bli riden. Tyvärr.

När jag köpte min 2-åring trodde jag det bara var och börja tömköra så skulle hon vara inkörd till sommaren. Tji fick jag 6 månader senare är hon så pass säker att jag kan börja fundera på tömkörning. Det tar tid att få fram en bra säker häst men det är värt det eftersom slutresultatet blir SÅ mycket bättre.

Jag skulle antingen lägga pengarna på att åka långt till din nuvarande tränare eller försöka hitta en minst lika bra på närmare avstånd. Vart i landet bor du förresten? Kanske du kan få tips om vart det finns någon bra :)

skjootan
0

tack för ditt råd.

Svårt att lyda men så sant så sant. Mankan göra så mycket på marken med dem. Och ja hon upplevs som trygg men endå så känslig. Så det krävs ju mer av mig.

Jag bor i Söderhamn. Vi brukar ta hit Monica när de finns tillräckligt med folk som vill hänga på. Tyvär är intresset så litet. Konstigt svårt att skrmal ihop 4folk per dag…

Nå men tipsa gärna. Stoet är 10år nu. Hon är travtränad men de har inte kommit ut på banan med henne (tävling) och de sista de äsger är att ja hon kan slå när man kör henne… så jag har inte satt henne för vagn. Vi tömmkör och en ridlärare hjälper mig.

Sedan leker vi ju och hon går ofta med som handhäst. Det går kalas bra.

[fjordtokan]
0

Ja att folk inte är mer intresserade av NH går över mitt förstånd… Vet tyvärr ingen i Söderhamn.

skjootan
0

Nej vi har Monica i Dalarna som jag vet är närmast då… somvi tar hit mellan åt.

Sedan intesset förstår jag mig inte på. För ALLTID nrä vi har clinic på ridskolan så är folk där pillar petar å de är ju så kul men vara med? nej de är ju farlig :/