Bruksridning någon?
Någon här som håller på med bruksridning?
Vet inte mycket om det, men det verkar himla roligt. Ungefär som när vi tränar hästarna från marken, fast nu uppsuttet.
Vore kul att veta mer från någon som provat, elleer som tränar på detta sätt i sin ridning till vardags…
Jag har hållt på litegrann med bruksridning. Det är väldigt roligt och det är mycket bra träning för både häst och människa. Har dock gjort mer innom brukskörningen (bruksridning och körning är i princip samma sak förutom att vissa hinder är olika).
I länken nedan finns det lite bilder från förra året när jag tränade lite enkla bruksridnings-övningar :)

jaaaaag gör det. Tävlade för fösrta gången i helgen på DFm. haha jag å hästen har aldrig sett en bana å den var super svår säger de som vet ;p kom 5a av 20st så stolt!!! körde bruks körningt på lördagen ochså,men var tvungen att köra med bett så vi hade diskution om de istället för att kpncentrera oss på banan,men gick många hinder fritt så jag är såååå nöjd!

"3 tack är så nöjd då vi som sagt aldriog sett en bana förr av någe slag.
De enda krav som finns ä rju sadel,annar sfå rdu tävla bettlöst. Det är jätte kul! så olika moment som man använder i vardagen (om man inte sitter på en ridbana) å ja jätte bra träning för att få hästen lyhörd :)

#1: Jättekul med bilder. Tack! Det ser kanon ut.
och #2 grattis grattis!
jag har börjat träna med grindar så smått. Har testat att rida in bland kvigorna i hagen och att stanna för upp- och avsittning vid läskiga saker.
Min häst har stått mest hela sommaren och då tyvärr fallit tillbaka i sitt dåliga självförtroende. Så nu leker vi för glatta livet, och försöker få honom att utmana och övervinna sig själv. Det går framåt så sakteliga…

Min islänning används mestadels till bruksridning, om än i lite annan form än vad trådskaparen avser. Jag har nämligen ca 200 får gående i ett stort utmarkshägn och hästen hjälper mig vid tillsynen av fåren. Vi passerar flera grindar som jag öppnar sittandes på hästen, det blir mycket slalom mellan trädstammar när vissa "blyga" får ska uppletas, hästen får stå och vänta på mig medan jag går upp på ett berg för att spana efter fåren, han får bära deras kraftfoder i sadelväskor. Ibland rider vi hem med ett skadat får liggandes över manken, då är det bra med en en häst som går att styra trots hängande tygel. Bruksridning i praktiken så att säga, väldigt roligt att kunna förena nytta med nöje.

#7: Jättekul! Det låter lite som det jag ju egentligen eftersträvar. En häst som är trygg i sig själv vadän människan hittar på för tokigheter.
jag har som sagt kvigor i bästa ridhagen. Och en del grindar att passera. Min häst är dessutom så stor att jag behöver parkera honom i diken eller intill stenar, maskiner eller annat för att ta mig upp på honom (rider oftast barbacka). Såhär års plockar vi mycket svamp, och då måste han kunna stå still ett par meter ifrån mig när jag krälar under granar eller kryper runt i mossan efter svamp. Och till sist måste han kunna bära hem både matte och prassliga svampkassar säkert. 
Så visst är det "praktisk " bruksridning jag egentligen är ute efter - även om jag uppskattar att få bra övningar och inspiration från sporten!
Finns hur mkt hinder som helst som du kan göra hemma.
Vattenhinder (typ rida över en bäck eller liknande)
Bro
Vända i trångt utrymme
Trampa på platta
Grind
osv

www.oskyldig.net kolla på bloggen där är hur en bana kan se ut på tävling :)
Det låter ungefär som trail eller ranch trail inom western?
Där kan det ingå allt möjligt: lassokastning, bommar som ligger på olika sätt som man ska göra olika saker med (alltifrån backa rakt till i vinkel, gå fram i vinkel, trava över osv osv), bro, slalom, grind, ta på sig en regnrock från hästryggen, ta upp något från marken och avlämna på annan plats, gå under/över pressäningar, stockar man ska kliva över, ringa i klocka, gå över bäck, osv osv osv
Det håller jag på med jättemkt =D Har tävlat och så med, det är dökul!! Håller ju som sagt på med westernridning och då är det: Ranch trail, team sorting, team penning, barrel race och pole bending det har hunnits med hittills. Men har såklart fler mål för framtiden ;)
Medarbetare på westernridning.ifokus

du vill inte köpa en häst som skulle passa ypperligt till barrelrace?
Själv sk ajag tävla ranchtrail.trail och westernridning till helgen har ALDRIG tränat de 
#12 Vad är det för häst??
Medarbetare på westernridning.ifokus