Nu ska vi börja
Nu ska jag nog börja träna Natural Horsemanship :)
Vi ska följa enligt lekarna som beskriv här…
Hästen ifråga är en fd tävlingstravare, jätte snäll men något energisk och nervös. Han är dock jätte snäll och rolig att jobba med så kan bli kul att testa och se vad han tycker :D
Ska börja med
1. Friendly game - vänskapsleken
Men har lite tankar, hur många gånger bör jag göra det som står i artikeln. Fixar han det första gången räcker det eller?
Sen har vi en väldigt nervös och rädd travare som har tendens att resa sig på bakbenen så fort nåt är läskigt, tycker ni jag ska prova detta med honom också?

Fösrta leken är ju en grunläggande lek och gör den tilsl du tycker det känns bra. Du kan ju göra de med allt möjlig skrammlande hinkar plastpåsar osv :) Hästen dock som är nervös skulle jag ta hjälp med om jag känner mig osäker,så att de inte händer nått. Men lugnt å metiódiskt är ett bra sätt att gå till väga.
#1 asså jag tror inte han kommer gilla om jag börjar "hoppa runt" å vifta med saker och låta eller så men står jag bredvid med en hink som låter kommer kan nog inte bry sig. Bara jag är "lugn" så är han det :)
Kan säga att allt i steg 1 gick galant
Först såg jag till att han hade motionerat lite lättare så han var lugn och sansad. Sen tog jag med mig sakerna i en väska och hämtade hästen. Vi stängde in oss i volten ifall nåt händer så skulle han inte komma lös. Men detta var tydligen inte nödvändigt. Jag började med att ha honom i grimma och grimskaft och sen tog jag på honom över allt, han var bara uppmärksam på vad jag gjorde men stod blixt stilla och lugnt medans jag höll på och när jag tog på huvudet ville han bli kliad i pannan ^^ Sen så prassalde jag med plast på honom och när det kom bakom öronen vart han lite spänd men eftar att gått ner till bogen och sen sakta upp mot huvudet 2 gånger blev han lugn, även när jag höll på å prassla mellan benen och allt. Sen drog jag med grimskaft över hela honom och mellan och runt benen.
Sen gjorde jag allt med honom stående löst, även det problem fritt. Sen på skoj provade jag om han skulle följa efter mig och stanna om han var lös och det gjorde han. Dock inte perfekt, han gick bredvid mig (jag säger till om jag vill ha honom bredvid eller bakom mig) jag lätt honom gå som han ville då jag bara ville se hur han regerade. Sen stannade jag och då ställde han sig framför mig och började beta av växterna vid staket kanten och väntade på att jag skulle göra nåt ;)
Ska jag börja med steg 2 nu eller ska jag köra steg 1 fler gånger?
Jag inleder alltid min träning med lek 1, för att se hur dagsformen är. Vissa dagar går det jättebra, vissa dagar stänger han av hjärnan.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Jag börjar oxå alltid med lek nr 1. Sedan avancerar jag så långt jag kan, beroende på humör och dagsform.
Jag LÄR in lekarna i rätt ordning och sedan använder jag dem huller om buller :)
Okey, så då ska jag börja med lek1 och sen bara gå över till lek två :)
Problem i 2:an är att dom använder ett spö, min häst är spö rädd. Kan jag köra då enbart med handen?
6: Jag använder aldrig spö, så ja, du kan använda handen.
Sen kan du ju träna bort spörädslan med friendly game. :)
Visst kan du använda handen eller repet men som Zaphix sa så är det bra att träna bort spörädslan med friendly game.
En viktig sak och tänka på är att man kan tyvärr inte få med allt i en artikel så det absolut bästa är att ta hjälp av en tränare. Det finns så mycket som kan gå fel om man inte är van.
#9 van vid vad?
Jag menar om man inte har tränat detta tidigare och bara förlitar sig på en text.
#11 ja men vad kan gå fel? allt ska ju göras på hästen vilkor så kan väl inte få någon negativ effekt?
Gör man själv fel kan man få mkt oönskade situationer. Det är väl ganska uppebart att det kan hända något.
Tex en gång med min unghäst jag ville få henne att flytta framdelen mjha Driving game. Det hela slutar med att hon reser sig. Då stod jag ett steg för lågt bak och pressade henne lite lite för hårt. Mitt fel såklart men det såg jag ju inte i själva situationen utan först efteråt.
Kan även tänka mig att RBI-hästar kan vara mkt svåra i Friendlygame om man har lite svårt att läsa dem.
Det är inga gosedjur vi håller på med… Det finns mkt som kan hända.
Jo men märker man att hästen verkar rädd, spänd eller inte förstår kan man ju inte fortsätte pressa den?
Asså förstår om man inte kan läsa hästen signaler eller om man skämmer den kan den resa på sig, men troligar lär väl vara att den flyttar på sig?

Du verkar känna din häst bra, och du läser ju av om han blir för orolig, så fortsätt du i er egen takt, så finns det ingen anledning till att det ska "gå fel".
Så fortsätt njut av lekarna tillsammans 

Jag tycker att man kan göra lekarna själv så länge man är uppmärksam på hästen och känner den. Visst är det mycket som kan gå fel men de är de ju kring allt som rör hästar ? Och inte har man med sig en mer erfaren person så fort man ska göra något med hästen ?!
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Du Rafflan, jag är också nybörjare och har en gammal travare som jag skulle vilja testa det här på. Han är en jättekul och social häst trots sina 24 år, och jag är säker på att han kommer att bli alldeles till sig över "det nya" som jag tillför i hans liv. Vi får testa tillsammans och ta hjäp av varandra kanske? 
Jättekul att få träffa er allihop! Jag är annars Sajtvärd på fengshui.ifokus. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Ja det kanske vora nåt. Du kanske kan berätta lite om din travare? Har han gått på banan? När slutade hän där i sånt fall?
Har han dom här "travar"-nerverna som gör dom så lätt skrämmda för nya saker?
Jag tror travare är ganska bra hästar att jobba så här med :D
Jodå, min travare har gått på banan tills han var nio år, men han har aldrig haft dom där "travarnerverna" utan är en jättefin ridhäst. Till och med helikopter ovanför huvudet en gång - när jag själv blev skiträdd - brydde han sig inte nämnvärt om. Han är nog ganska trygg i sig själv.
Jag tränade lite NH med honom för ett par år sedan, det lilla jag kunde, och varje gång jag kom ner i hagen så kom han emot mig och var väldigt uppspelt. Han gillade det nog antar jag, eller så var det morötterna.. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Okey, vad kul :D
Han låter jätte mysig ;)
Jag kör lite Nh med min ena sköthäst en travare som går på banan :) hon är jättedukigt. jag har bara också läst och inget har hänt jag märker om hon blir sressad eller nått sånt :) så jag tycker inte att du behöver ha nån tränare med dig.