Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 1756 ggr
Micky
0

Olika NH "läror"

Kan någon som är insatt förklara olika Nh "läror", det finns väl bl.a. PNH som är parelli NH men kan inte mer ingående vad som skiljer olika Nh tekniker åt.

LinaN
0

Det som jag personligen känner skiljer Parelli från tex Monty roberts är att Parelli har en stor jäkla cirkus med speciella parelliträns, parelliklockor, parelliunderkläder, parelligrimskaft, parelli-ridbyxor osv osv…. det har blivit ett stort jippo som tjänar in pengar.

medan monty roberts är mer jordnära o har inte ett så stort jippo. de gör väl samma saker men inte på samma sätt.

sen rent generealiserande så tycker ajg att parelli går in mer på westernhästar medan monty mer på galoppörer o ponnys…. det är så himla varierande.

Sedan Kelly marks och leslie desmond har andra sätt att närma sig hästproblemen…. hade vart kul att bli mer insatt i det faktiskt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

EwaAngantyr
0

Visst är det mycket kommersiellt i Parelli med jag tycker oxå att att han har väldigt mycket bra utbildningsdvd:er och hög kvalitet på alla utbildningsprogram.  Resten kan väl kvitta för mig. Vill folk köpa kalsonger med Pat Parelli på så är det väl inte sämre än att köpa dem med någon annan på. Det är ju populärt på många håll att tjäna pengar på sitt namn.
Träns och sadlar har ju dock en mycket genomtänkt funktion och är antagligen av mycket hög kvalitet. Jag har varken parellisadel eller träns men jag tycker de ser väldigt bra ut för hästen. Sadlarna kostar runt 25 000:- och det gör ju många andra sadlar oxå.

Jag kan inte Monthy Roberts så mycket att jag vill säga nåt om honom.

LinaN
0

#2 monty roberts får i omgångar hård kritik för bland annat hans uppfinning bockstopparen, och även att han i sin biografi svartmålat släktingar och diverse, hurmycekt sanning det ligger i det sistnämnda struntar jag i…. huvudsaken är att han precis som parelli fått upp ögonen hos många ryttare att hästar inte är en maskin utan ett levande väsen som man kan samaarbeta med och inte måste mästra och kontrollera. :)

Det förespråkar ju också Alexander Nevzorov men tyvärr måste jag säga att många av hans efterföljare gränsar på fanatiska så efter ett tag på deras forum blir man antingen tystad så man inte vågar säga något eller kritisera något inom NHE eller ens fråga om saker och ting, eller så gör man det och blir bannad från forumet…. vilket är väldigt tråkigt…. det blir nästan sekt-aktigt av det hela…. :S

Lorita
0

Vad är skillnaden och likheten mellan dom olika lärorna då?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

LinaN
0

Så pass stor koll har jag inte att jag kan sätta finger på allt, men gemensamt är ju join up och follow-up-en. men den anser jag vara grunden i all sorts nh oavsett vilken gren. :D

Lorita
0

join up??? follow-up-en??? kan du översätta för okunniga.

(jag är lite emot fikonspråk)

LinaN
0

#6 join up- att hästen kommer in till dig i mitten när du bjuder in den

follow up- att hästen frivillgit följer dig efter join up hur du än går på ridbanan.

Lorita
0

#7 bjuder inte dom lärorna på att man avisar hästen också?Obestämd

LinaN
0

#8 är det itne vad de flesta lärorna gör? driv hästen dit, dra här, dra där, driv litet till.

annars så min spontana reaktion på din fråga i #8 : det är också en likhet!

Micky
0

Okej vad kul och höra om dem:) Någon som vet mer om Klaus Ferdinand Hempfling, Leslie desmond med flera?

EwaAngantyr
0

Jag har läst en del Hemfling men tycker det är svårt många gånger att först vad han menar.

LinaN
0

#10 o 11 Klaus är väldigt flummig, men han har många bra principer. men som sagt flummig ^^ Hans film gör att man får bättre koll på vad han menar med sina böcker faktiskt.

Leslie desmond har man sett på animal planet litet nu och då även nångång var hon med i nått reportage från hippo när det gick på tv…

jen
0

visst kan jag tycka att Parelli tyvärr är kommersiellt..

Men det spelar ingen roll så länge han har ett bra koncept.

Det jag gillar hos honom är att han utgår ifrån HÄSTENS personlighet när han jobbar med den.

och att han och Linda förklarar så bra hur de menar.

[fjordtokan]
0

Jag tkr MR i vissa fall är mkt mer komerisiell allt går ut på att visa vad han kan göra med hästen. Tex inridningen på 25 min VAD ger den hästen?

Båda två är affärsmän annars skulle de inte vara så framgångsrika som de är idag.

jen
0

#14 så sant!!