Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 3250 ggr
jackiejohn
0

Stel häst..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min shettis kille är stel och är därför väldigt osmidigt det sitter i benen och kommer pga fång och grymt vanskötta hovar så det går inte att återgälda men jag funderar på om det finns någon bra NH övning som kan eventuellt mjuka upp honom elr om de finns någon övning där man kan vara osmidigt och stel i? Glad Tack på förhand!

skjootan
0

Kyssa stigbygeln? Stretcha för huvetaget är väl bra för honom? en massör kan ju ge digtips å råd annars?

[fjordtokan]
0

Varför går det inte att åtgärda grymt vanskötta hovar?

EwaAngantyr
0

Håller med fjordtokan: åtgärda hans fötter först och främst. En bra hovslagare som kan och är intresserad av fånghovar. (de ÄR svåra att hitta, tyvärr vet inte var du bor så jag kan inte rekommendera någon) 
När hovarna är åtgärdade så är alla sju lekarna en bra början till smidighet.
Skriv gärna igen och berätta hur det går!

Fiona
0

Inne på hästhoppning finns det en artikel om att stretcha sin häst efter ett hårt ridpass, finns kanske några övningar du kan använda där?

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

jackiejohn
0

Ojojoj! Ni har miss förstått mig lite här var nog inte så tydlig, förlåt jag ska förklara hur det är med hans hovar:

Jag tog hand om honom för drygt 1½år sen och då hade inte hovarna vart verkade på 3-4år de såg ut som han hade dalaträskor, bak gick han inte ens på hoven utan han gick på leden. Vår hovslagare kom ut dirket och började med att fångverka honom men de går inte att verka så mycket på en gång så han blev verkad 1 gång i veckan så pulpan (tror ja de kallas) började dra sig tillbaka. Han instruerade pappa i hur han enkelt (ingen avancerat) kunde verka hovarna 1 gång i veckan så kom hovis var 12 dag och sen ju mer han återhämtade sig i hovarna ju längre drögde de innan vi tog ut hovis.

Även om hovarna började ta sin normala form igen så fick vi ju gå träna med honom så att han började gå på bakhovarna igen och det tog tid i början orka han bara korta bitar men vi fick träna upp musklerna han slutat använda och till slut gick han på hovarna igen!

Hovarna är så gott som helt återställda nu! Korta och fina men som hovis sa att han kommer aldrig att kunna få samma utseende som en icke vanskött shettis har på hovarna men dom är fina och iordning igen och han går på bakhovarna faller aldrig bak nu mera så han har gjort stora framsteg att han haft fång två ggr har på verkat hovarna och benen oxå. Det vet ja har vart i kontakt med veterinär han kommer inte att bli helt återställd aldrig men han lider inte av att ha lite annorlunda hovar elr av att va lite osmidig han leker och busar som vilken häst som helst! Men stelheten går inte att göra mycket åt man kan inte kräva av honom att han ska va liten och smidig i alla lägen.

Min fråga var om det finns lite roliga lekar/övningar att göra med honom där han inte behöver vara super smidig? Glad 

Jag har stretcat med honom men de hjälper inte att få honom smidigare tyvärr,

Ni vet när en häst galopperar…? då börjer dom både fram och bak ben inte sant? Han galopperar med raka framben, det är ingen problem för honom han busar och racar helt som vilken häst som helst! Prata även med veten om de kanske gick att träna bort och hon sa nej det går inte att träna bort han ben och hovar är som dom är han lider inte och du kan inte gör nåt åt de mer än att anpassa träning och aktiviteter efter honom.

Och de vill ja göra, min syster rider honom ibland, jag kör honom de verkligen älskar han vill helst trava hela tiden. MEN han tål inte hård träning för då blir han öm och ibland även halt hans ben klarar inte den påfrestningen tyvärr…så lite skoj körs elr rids 1 gång i veckan (beror helt på underlag) Så att nån massör kan hjälp? nej de kan dom inte är vän med en hästmassör och har pratat och rådfrågat henne och hennes svar är samma du kan inte massera bort sånt men du anpassar dig efter hästen Glad

Jag har funderat på de 7 lekarna som 3# skrev och de är väl de ja kommer prova lite smått med, Han måste stimulers han blir så uttråkad annars så visst de blir väl ingen jätte motionsträning men någonting vi tar nytta av och som stimulerar hans sinne.

Var det nåt ni inte förstod så fårga gärna! Jag mena inget illa elr är inte arg i texten utan vill bara förklara för er det som inte framkom riktigt i inlägget Glad

EwaAngantyr
0

Det var en bra förklaring för vi förstod nog inte hela verkligheten. Jag tror de sju lekarna kan vara till nytta både för hans smidighet och för hans mentala tillfredställelse.  Lycka till!!

jackiejohn
0

6# Okej skönt att ni förstod nu iaf =) Jag ska prova de här med de 7 lekarna dels tycker ja att de verkar kul och de är nyttigt för oss båda! men han är redan totalt orädd för allting Obestämd men men man får ha de som en mall och sen använda förnuftet och hitta på egna saker =)

[fjordtokan]
0

Förstår inte alls hur en deformerad hov inte påverkar hästen. Uppenbarligen gör den ju det eftersom hästen är stel och inte klarar belastning.

Jag skulle ta ut en massageterapeuth till att börja med.

jackiejohn
0

8# Nej det påverkar honom inte, det är efter fången som stelheten kommit han har haft någon slags hovbensrotation dock inte jätte allvarlig men han är stel i benen inte så han går med spikraka ben jämt utan att han lir lite osmidig och som ja skrev han galopperar med raka ben.

varför kosta pengar på nåt jag redan kollat upp och fått beskedet att det inte kommer hjälpa ett dugg?

jackiejohn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så här såg hovarna ut när ja ´precis fått hem honom verkade 1 gång när denna bild togs, upp i inlägget ser ni en bild som är nytagen där ser man ena bakhoven väldigt tydligt och så ser alla hovarna ut i dagsläget men dom kommer aldrig bli identiska med en "normal" shettis hov igen.

EwaAngantyr
0

Det är för mig ofattbart att man kan låta hästen gå utan hovvård så han kommer att se ut så!!!!  Anmälde du den du fick honom av???

jackiejohn
0

Är det nu så konstigt att han är stel och osmidig? De hjälper inte att massera och greja de hjälper bara inte.

Ja de är hemskt de gick äverstyr för henne när hon skiljde sig så rasa hela hennes liv typ (jag känner henne) det är av min bästa kompis moster ja fick hästen…hade träffat honom när ja va mindre och när Lisa (min kompis) kom och sa att antingen avlivas Oskar elr så om någon vill köpa honom, Hon ville ha 8000:- för honom. Jag hade träffat hästen och tyckte han va mysigt, dock hade de gått 5-6år sen ja träffade honom mamma sa nej de är för dyrt för en "sån" häst så gick de så långt att hon sa ja skänker bort honom för ja vill inte avliva honom!

Jag fick mamma att ringa och de blev bestämt att vi skulle komma och kolla, I telefonen reagera mamma när hon sa "han har bara haft fång 2ggr annars är han helt frisk" (vi hade avlivat en häst i fång några månader tidigare!) När vi kommer dit får vi oss en riktig chock! Hur ser han ut i hovarna egentligen?! så vi fråga är han svår att verka…? svar:

Nej då! så gick hon och lyfte alla hovarna och han stod lös i hagen inga problem att lyfta hovarna inte. så sa hon att jaa..han är lite lång i tårna men de fixar ni väl lätt? eeh..ja.

Så vi hade inte hjärta att lämna kvar honom så han följde med oss hem och nästa problem:

När vi kom till transporten fick vi inte in hästen han var för tock (vi hade en dubbeltransport) vi fick flytta mellanväggen för att han skulle ta sig in! och när han väl kom in så stod han där magen tog i väggarna på båda sidor…,

Nu har han gått ner mycket i vikt visst han har lite mage men va gör man? han tål inte hård träning.

Jag sa till mamma att vi måste anmäla henne även om jag känner henne! mamma sa ja de får vi allt ta och göra. Så ha ja frågat henne i efterhand om hon anmält? då mumlar hon bara "mm…(någonting) och han har de bra nu"

Så "Fjordtoka" det hjälper inte ett dugg att ta ut någon massör elr nåt sånt tyvärr…

jackiejohn
0

Pratat med mamma och hon ÄR anmäld =)

[fjordtokan]
0

Då kommer inget annat hjälpa heller.

jackiejohn
0

14# Mitt mål är inte att göra honom ostel för det är omöjligt. Men jag frågade om tips på lekar/övningar som man kan göra utan att det kräver smidighet ytan att man kan göra de korrekt och ändå få lov att va lite osmidig.

Jag hoppas inte du tror nåt illa om mig för jag har gjort allt som står i min makt för att han ska bli bättre.

skjootan
0

Varför kan han int ebli bättre? med hjälp av profisionell massör bör han ju kunna bli bättre över allt i sin muskler?

El är de annat som ligger i bakgrunden?

jackiejohn
0

Det är inte musklerna hela felet är ska försöka förklara och komma ihåg vad veten sa…., han har haft någon form av hovbensrotation och när hovarna blitt så vanskötta så tyvärr mena hon han kommer alltid vara stel det går inte att åtgärda ._.

Är inte jätte informerad om hans bakgrund bara att allt var bra till han fick fång men aa de behöver inte bero på vanvård men tills hon skiljde sig då rasa allt ihop och då gick de utför med allt för henne och där med hans hovar…, hade han "bara" haft fång så hade han kanske inte vart så stel och eländig de kunde hon inte svara på…hon trodde med 99% säkerhet att man inte kan göra nåt nämnvärt åt hans stelhet Rynkar på näsan

FeliciaS
0

Jag har en bok som heter "Hästmassage och markövningar" med jättebra övningar. Rekommenderar den, där finns bra massageövningar som jag tror kan passa din sötis :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

skjootan
0

#17   ahhh okie men massage å stretch är dock aldrig fel :) mina älskar de :)9 blir mjukare så gott de går. Hoppas du hittar bra övningar tilldin kille. Skönt att ni tog er han honom!

Rita-S
0

även om massage och tretching  kanske inte kommer lösa alla problemen så kan det ju ändå va skönt för honom att du gör det , så jag tycker att du provar det, samt lekarna :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[fjordtokan]
0

Du borde ta reda på hur kraftiga rotationerna är för det har stor betydelse för vad du kan göra med honom.

jackiejohn
0

18# Tack så mycket de ska ja kolla upp! =)

19# Nejnej fel är det inte men ja försökte bara förklara att det inte kommer göra honom ostel ska ringa hon ja skrev om tidigare (min mosters kompis) så kan hon komma hon kan ta stora hästen en gång oxå skadar inte =)

20# Ja ja ska ringa henne och så ska ja göra lekarna med honom =)

21# Aa jag prata ju med veterinären då när hon var här och han har ingen stor rotation som han kommer ha ont av utan de är bara pytte lite. Hans hovar är ju den störst boven om man säger så..Hon sa eftersom vi inte är jätte informerade om hur han blev efter fången första gången elr andra och hovarna vart så vanskötta så kan man inte säga om de är en slags rotation elr om de helt enkelt sitter mest i hovarna. Hon sa "visst du kan röntga, men du får inte ut jätte mycket utav de" mena hon på. Men ja är med dig där de är helt klart ett sätt men först tror ja ja ringer veterinären och råd slår och kanske en undersökning i första hand =) Så det är ingen kraftig rotation så mycket vet ja ingenting han lider av för då hade han inte gått ute i hagen kan ja säga =)

jen
0

hur kraftig en rotation är kan bara visas på röntgen!

Jag tycker att du har gjort allt för den här lille hästen.

Exakt så där såg våran första shettis ut i hovarna när vi köpte henne.

Hon hade  också  haft fång tidigare, men för att veta HUR det var i hoven, så röntgade vi så att vi utifrån det kunde bedöma henne.

och hon hade nog haft mer än 2 fånganfall trodde vet.

hoppas det går bra med eran shettis

HannaT
0

Stretching är ju jättebra, men för att stretcha sin häst måste man arbeta den varm först, vilket ju kanske inte går med din ponny i det här läget?

Jag håller med de andra om att du ska ta ut en hästmassör.

Lycka till med pållen! Jag blir varm i själen av att veta att det fortfarande finns människor som du som tar sig an vanskötta hästar, så tummen upp för dig!

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

jackiejohn
0

Man kan ju arbeta honom varm men du får hålla på läääänge då och inte ha för högt tempo…, Joo ja prata med Lena i fredags och hon skulle höra va sig hon ska börja studera i Falun så hon flytta nu i höst men hon lova komma ut minst 1 gång iaf =)

Jag hade inte hjärta att lämna honom ett ögonkast och jag var fast, Jag var bara tvungen att hjälpa denna söta goa lilla häst…Jag blir glad av att höra att du ger tummen upp för mig!