Horsemanship
Använder ni mkt horsemanship till era hästar?? Vad tyckr ni om horsemanship?
Jag tror att du kan läsa i många andra trådar att de som är på den här sidan använder NH i sin dagliga hantering av hästar. Alla som kan någonting om NH och har förstått dess betydelse tycker att det är bra, det går inte att tycka att NH är dåligt för NH är ett natrurligt sätt att vara med sina hästar. Hästarna älskar när vi är naturliga mot dem!!

Ja det förstås är sant.

"! väl talat.
Nh är ju ett sätt för många att umgås med hästarna,inte en metod som många tror,el nått man tränar ibalnd utan bara ett sätt att umgås å vara bland hästar.
Hmm, ja jag är faktiskt lite kluven just nu.
Jag har alltig förhållit mig till hästar enligt NH och vid sidan om har jag arbetat med klickerträning. Nu med min unghäst (som var helt orörd när jag skaffade henne) så har jag enbart kört klickerträning. Man kan ju inte säga att jag inte gjort något NH med henne eftersom det handlar väldigt mkt om hur man är när man har hätar runt sig, men jag har nog utnyttjat det minimalt. Jag började med några enkla NH-övningar på henne när jag fick henne och fick väldigt negativ syn på det (vilket förvånade mig). Ju mer jag jobbar med klickerträning på henne desto mindre NH blir det och desto mindre gillar jag NH.
Inom hundvärlden så är det även där många som håller på med "ND" (Natural Dogmanship), men inom hund avskyr jag det verkligen. Det finns inte med på min kartbild att jag skulle vilja använda mig av ND. Inom hund har jag dom senaste åren levt efter klickerträningsfilosofin helt och håller och stormtrivs med det.
Jag har svårt att anse att man måste kunna styra sin häst genom tryck inlärt med negativ förstärkning (alltså man ger trycket, när hästen följer så släpper man trycket och belöningen är att "obehaget" försvinner). Varför inte jobba på ett sätt där man slipper tillföra obehag för att kunna belöna? Varför inte jobba med metoder där man låter individen tänka själv och tillföra belöning när individen gör det vi vill (så att den kommer vilja göra det igen)?
Det är stor skillnad på NH och klickerträningsfilosofin, samtidigt som det är en hårfin skillnad på dom båda inriktningarna.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Men hur jobbar man då innom klickerträning?
#5 Man jobbar med positiv förstärkning (att men tillför något som gör att individen vill göra beteendet igen) och låter träningen bygga på individens egeninitiativ. Alltså att allt går ut på att hästen själv ska "komma på" hur jag vill att den ska göra och när den gör rätt så belönar man.
Men en häst kan inte fatta att jag vill att den ska backa 10 meter med en gång utan jag måste dela upp beteendet i små små delar så att jag kan forma fram det slutgiltliga beteendet. Börjar med att hästen lägger vikten bakåt (klick+belöning), sedan flyttar en hov bakåt (klick+belöning), sedan 2, sedan 3 osv. Snart har du fått ihop hela beteendet. När beteendet är klart och hästen är med på noterna och utför beteendet så kan man lägga på en signal på beteendet (om man vill) och signalen kan vara röstsignal, kroppssignal osv.
Det som är roligt med klickerträning är ju också att hästen själv får vara med och tar ansvar och att du aldrig utsätter hästen för något den inte vill, den behöver aldrig bli rädd (för att sedan vänja sig) när den arbetar med dig. Den vänjer sig innan den blir rädd för den har själv kontroll på situationen.
Igår red jag och hade Exy som handhäst, så skulle vi gå över en ganska bred bäck vilket Exy verkligen ogillade (hon är 3 år och har aldrig gjort det innan). Då tog jag fram klickern och godiset (men visar inte godiset, det får inte bli en muta), såfort hon nosade på vattnet (klick+godis), när hon närmade sig vattenkanten (klick+godis) när hon satte ena hoven i vattenbrynet (klick+godis) åsså fortsatte jag så tills hon stog med alla 4 i vattnet (utan att jag varken lockade eller pockade - hon gjorde det helt på eget initiativ för att hon viste att hon kunde få godis, linan var inte spänd och ingen tvingade henne). Sen när vi var upp ur bäcken på andra sidan fick hon ockå lite godis innan vi fortsatte =)
Om man tar förflyttning för tryck. Först lär jag hästen förflytta sig åt det håll jag vill genom att forma fram beteendet (häster flyttar sig ev egen fri vilja och på eget initiativ, inte för att komma undan något). Sedan lägger jag på en signal (som kan vara vad som helst, vill man absolut att det ska vara ett tryck så visst) då lägger man på trycket exakt när hästen gör beteendet. Det är viktigt att själva trycket är inlärt att det inte är farligt först, ex genom att klicka för att man står precis brevid hästen, klicka för att man nuddar hästen, klcika för att man ökar trycket (men inte så långt att hästen vill komma undna, då har man gått för långt). Sedan när man gett signalen exakt samtidigt några gånger så ger man den precis när hästen ska till att göra det och till sist så har du beteendet under sådan kontroll att du kan be hästen göra det. Då är det inget obehag som hästen vill flytta sig från utan bara en signal för att förflytta sig (och signalen kan vara hur svag som helst redan från början). Såhär jobbar jag just nu när jag lär in att skänkeltaget betyder gå fram.
Klickerträningen går verkligen fort. SÅfort hästen har fattat att klick betyder godis och att man inte får det att att göra ingenting utan att man måste göra något aktivt för att få klicket så går det undan som sjutton. Inlärningen sitter dessutom eftersom hästen har varit fokuserad och medveten genom hela inlärningen.

#6 jag känner inte igen mig i din beskrivning av NH och min NH, nu arbetar jag inte mina hästar i någon disciplin utan jag försöker att lyhört plocka fram det dom har möjlighet att utveckla.
Att klick träna Ametist tror jag inte är möjligt på din beskrivninga av klick träning, han är alldeles för intelligent för det.
Samtidigt så är inget i hans värd läskigt och det beror på att jag från det han var föl lekt med honom och presenterat olika "faror" som ofarliga och det är mycket det som min NH går ut på och att vaccinera mig själv med tålamod.
#7 Jag förstår inte, vad har jag beskrivit om NH? Jag har förklarat i mitt inlägg hur klickerträning fungerar.
Roligt att du ser din häst som så inteligent, men oavsett så går det att klickerträna honom. Om det inte går så är det brist hos tränaren, inte hos hästen. Alla individer går att klickerträna. Individen som klickertränas måste inte vara på ett eller annat sätt, alla går att klickertränas. Jag klickertränar mina kursdeltagare tex. Det går att klickerträna kackelacka, människa, hund, häst, katt, delfin m.m. m.m. Det finns ingen begränsning.
Jag menar inte att NH inte går ut på att göra "faror" ofarliga, men jag menar att det är skillnad på sättet att ta sig dit (även om skillnaden stundvis är hårfin så är det endå en skillnad som för mig är stor).
7: Varför skulle inte din häst gå att klickerträna för att han är intelligent?
Min foderhäst är ruskigt intelligent och det använder jag i klickerträningen. När han gjort något så han får belöning så tror han att han har "vunnit" och att spelet är på hans villkor. Vilket är perfekt, för då vill han spela spelet med mig, han tror att han leder spelet så han är nöjd, men egentligen är det jag som leder, han vet bara inte om det. :)
#9 Haha, ruskigt bra förklaring. Hästen får ju på ett sätt "kontroll", om inte annat så får hästen känslan av kontroll (och får ju det delvis iom att hästen själv kan välja att avbryta eller hur fort det ska gå frammåt), men endå är det vi som "bestämmer" iom att vi är den som delar ut belöningen.
Men det är verkligen kul att se hästar (eller andra individer) som fattat spelreglerna, plötsligt kan dom göra vad som helst och dessutom tycka att det är det roligaste dom gjort.
10: Mitt stora problem med hästen är och har alltid varit att motivera honom. Han ska alltid se en poäng med att göra saker och han tycker alltid att allt ska ske på hans villkor.
Därför är just klickerträning bra, han blir motiverad och det skert på hans villkor. Han vinner nåt på att göra som jag vill att han ska göra.
Men jag tränar ju inte bara klickerträning, utan även i den vanliga NH'n måste jag använda mig av motivation.
Frågade min stallkompis, en duktig NH-tränare, om hur jag ska få honom motiverad. Det enda rådet hon gav mig var att använda mig av godis. Ska jag skicka honom framför mig, driving game, till något så ska jag se till att innan ha placerat en godisbit på det stället. Då får han ju inte belöningen ifrån mig, utan han hittar belöningen själv. Åter igen tror han att han är smart och vinner på att göra saker, han är alltså nöjd.
Han är en jopbbig häst att träna med, VÄLDIGT LBI och försöker styra och ställa över mig jämt och ständigt. Men nu tror jag att vi håller på att hitta en medelväg så båda blir nöjda och glada. :)
#11 När jag skickar min häst så har jag först lärt henne att sätta mulen mot en kona (genom att först hålla konen i handen och när hon kollar/nosar på den så klickar jag och ger godis. Sedan ställt ner den på marken och gjort sama sak, sedan sakta ökat avståndet till konen. Nu kan jag ställa ut konen var som helst (ex inne i transporten) och då vet hon att hon ska gå dit och sätta näsan för att få mig att klicka så hon kan komma till mig och hämta godiset. Själv står jag placerad var som helst.
Fast då måste du väl klicka in alla saker du vill skicka henne till?
#13 Nej, man använder sig av en "target" (målplatta) till en början. Det kan vara en disktrasa, en kon eller vad som helst. SÅ lär man hästen att sätta näsan på den saken, sedan lägger man den på det man vill at hästen ska sätta näsan på. Efter 2-3 duttar tar man bort "targeten" (target=mål) och då undrar hästen vad den ska göra nu och då provar den att nosdutta på det föremålet där target innan fanns. Efter några gånger går hästen rutin och börjar generallisera.
Vilka olika saker vill du att din häst ska gå till och varför? Lättare att hitta på träningsmetod om man vet hur det ska användas och i vilket syfte.
ja, jag använder NH i min hantering av mina hästar.
Känns skönt att NH har blivit mer o mer omtyckt av hästfolk.
Nu behöver man inte höra längre att man är för Snäll, och "ge dig inte"
"Nu vann han"!!(ang transportträning som ej gick bra, så jag var tvungen att sluta och börja om med den hästen från början) osv.
Jag brukar säga till dom. Vi tävlar inte MOT varann. Min häst och jag ska jobba MED varann