Tips sökes!
Hej, finns det någon där ute som skulle vilja komma med lite tips o trix angående en häst jag sköter om?
Jag börjar med att berätta:
Jag och min syster vart erbjudna att börja rida/ta hand om 4:a islandshästar i början på sommaren. Hästarna går i lösdrift med tillgång till en jätte stor hage med gräs o bäckar. Flocken är väl sammansatt och harmonisk, Vackra Heléna 26 år, Aida 23 år, Skella 6 år och lilla "Fraur" 3 år, (Heléna är mamma till Skella och "Fraur")
När vi ska ta in hästarna för att pyssla om dom så brukar jag busvissla högt och då reser alla hästarna på huvudet och det brukar höras några gnäggningar. Först kommer "Fraur" springandes, sedan brukar Skella komma efter en liten stund och Heléna brukar komma halvvägs för att sedan snällt bli infångad i grimma och ledas sista biten. Nu är det bara en häst kvar i hagen, Aida.
Vi vet inte om det hänt henne något tidigare i livet som gör henne "rädd/osäker" för att bli infångad och så i hagen.. så tillslut brukar vi få "valla" in henne till lösdriftsboxen för att sedan där inne, hur enkelt och okomplicerat som hellst ta på henne grimma och binda upp henne.
Hur som hellst! nu till själva biten jag behöver hjälp med!
I förrgår gjorde vi som vanligt, fick in alla hästarna utom Aida som gick kvar i hagen. Vi skulle stanna en lång stund och bara pyssla om dom så vi hade mycket tid. Jag satte mig mitt i hagen med en fylld havrehink en bit framför mig och med grimma och grimskaft liggandes på marken till höger om mig.
Först kollade hon skeptiskt på mig med öronen frammåt, och jag kollade på hennes kropp, inte i hennes ögon då jag hört att hästar uppfattar det som utmanande, men efter en halvtimmes betande och små, små steg framåt utan någon ögonkontakt var hon tillslut framme vid havrehinken och norpade åt sig lite havre (havrehinken var fortfarande ca en halvmeter ifrån mig). Jag tog försiktigt havrehinken för att flytta den närmre till mig, efter ca 5 minuter hade hon tagit ett steg närmre, och så höll det på enda tills jag hade havrehinken och hästen precis framför mig.
Jag tog lite havre i handen och räckte långsamt ut handen för att erbjuda henne det, hon tog det inte utan backade några steg, jag satte ut havre hinken igen, en bit ifrån mig och började om på nytt. Den här gången jag erbjöd henne havre från min hand tog hon det, jag fick tillochmed klappa henne på nosryggen. Jag reste mig långsamt upp och vände ryggen till henne och gick långsamt i riktning mot stallet. Hon följde efter mig en liten bit, inte rakt efter utan lite snett vänster bakom mig. Sedan gick jag in i stallet för att se om hon följde efter dit in, men det gjorde hon inte. jag gick ut igen och gick runt henne till hennes högersida för att sedan "valla" henne in.
Hoppas ni har förstått "läget" någorlunda..
Jag skulle vilja kunna fånga henne i hagen med grimma och grimskaft, utöver det är hon hur trevlig som hellst och litar på mig i nästan alla lägen!
Vad är nästa steg jag ska göra? tar jag upp grimman och försöker fånga henne vet jag att hon bara kommer springa iväg! Vad ska jag göra? Tacksam för svar!
Gör om samma procedur som du gjorde den gången utan att valla in henne i slutet. Låt henne istället gå kvar ute i hagen. Och gör om och gör om varje gång ni tar in de andra hästarna.
Du märker när du kan ta på henne grimman.
jag håller med fjordtokan. Gör precis som du gjorde.
Måste hon in?
Bättre att hon inte blir tvingad förräns hon är 100% säker på att komma.