Fundering om de 7 lekarna..
Hej har aldrig skrivit här förut kan inte så myckt heller men vill lära mig mer om Natural Horsemanship 
Det ja funderar på; Det här med de 7 lekarna "hjälper" de på alla hästar? för visst handlar det väl om att man ska bygga upp förtroende och tillit? man ska kunna samarbeta med hästen på ett mjukt och fint sätt, hästen litar på dig och allt sånt där, elr har ja fel?
Funkar detta på alla hästar? själv har ja en envis och stönig shettis fast han är himla go! Och så har jag en varmblodstravare som är lugnet själv! vill börjar rida western med henne och har sadel och allt sånt men för att kunna samarbeta med hästen så som man gör när man rider western krävs det väl nästan att man som jag (nybörjare) börjar med de 7 lekarna och såna övningar? då borde väl ridningen och utvecklingen där gå lättare? Eller är ja helt ute och cyklar? 
Man behöver egentligen inte de 7 lekarna. Gå ut i hagen, sätt dig, titta på hästarna. Prata med dem. peta dem i sidan och be dem flytta på sig när du kommer, försök göra så små signaler som möjligt och ni kommer börja bygga upp det samspelet och kontakten som behövs.
Det finns många westernryttare som aldrig lekt 7 lekarna som rider, men samtidigt så ser det kanske inte alltid så roligt ut. tänker då främst på gamla gubbar i amerika som vallar kossor och red in sina hästar genom att binda fast dem vid en påle och banka skiter ur hästen tills de bryts ner och accepterar sitt öde.
Bara umgås med hästen. Det är en superbra början. Klia hästen över hela kroppen, hitta favoritställena, och de mindre favoritställena. får du ta på din häst överallt? öron, ljumskar och skapet? får du pilla vid ögonen och i munnen?
Kan du prassla med en påse under magen på hästen osv osv, det finns så oerhört många tillitsövningar som tränar både häst och ryttare innan man ens kommit upp på hästryggen. man måste vara lyhörd för hästens reaktioner för hästen är den bästa läraren du kan ha! :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Precis som Lina skriver så är inte lekarna en nödvändighet.
Du kan bygga upp tillit helt på egen hand, genom att vara lyhörd, studera hästar i flock och kolla hur dom beter sig gentemot varandra.
Utöver det kan du lägga till saker som är nödvändiga för dagens hästar att klara av. Tex trafikträning, plastpåsar som flyger iväg, ballonger som smäller. Det har inget med NH att göra, det är bara ren miljöträning.
Jag skulle vilja kalla allt som 2 hästar kan göra mot varandra är NH, allt annat faller bort och sätts under NM=Naturlig Människohantering
Det finns så otroligt mycket olika läror. Du behöver inte följa bara 1. Ta lite från olika samt lägg till enkel logik så går det bra.
NH är dock en bra grund till Naturlig Hästhantering, men är ALLA övningar bra och till nytta? Nja, inte om du frågar mig.

Dom sju lekarna är en hjälp, en hjälp att hitta på övningar med sin häst. Sen ska man inte leka, för styrt för då lär sig hästen bara att utföra.
Lite idéer om vad man kan testa, en bra start att lära känna sin häst och arbeta vidare ifrån, utan krav bara på lek.

Tack för alla svar
som sagt så är ja ganska grön när det gäller sån här men vill lärar mig. Och de ni skrivit som att man inte behöver använda sig av bara lekarna utan att ha dom som ett stöd i träningen tycker ja låter väldigt bra haha! När hon kom till mi för drygt 1½ år sen så var hon rädd för nästan allting hon kunde flyga till månen om de så bara stod en spada utanför stalldörren för den ska inte stå där, fattar ni hur ja menar med de?
Hon va rädd för traktorer och allt som stak ut från hyennes bild om hur det ska se ut…hon tyckte inte om att gå förbi rundbalarna på väg till hagen ifall platsen prassla/rörde på sig i vinden och massa såna där små saker…hon gillar inte mopeder och crosscyklar heller men de har hon lärt sig för jag och min bror har ju mopeder så de är inga problem längre jag har fått lagt ner mycket tid på att träna bort alla såna här saker som hon vart rädd för och hon kan skygga lite om en traktor kommer och blåser förbi (oftas när de kommer bakrifrån) men de är ingenting emot hur hon brukade reagera så hon lär sig snabbt och får hon bara förtroende för människorna som hanterar och grejar med henne (jag o pappa) så går det mycket bättre ja menar hon har blivit en mycket säkrare häst när det gäller nya saker
Och de tror ja var nyttigt för henne; när vi rev ner väggarna och murade upp nya i stall, dee såg ju olika ut varje dag första och andra dagen "snarka" hon och var väldigt tveksam sen bara hon gick på rakt in och de tog ju några veckor så det var nog nyttigt för henne 
Men de ja mest funderar på…det här hur cowboys styr sina hästar med en hand genom att flytta handen.., kan du börjar med de direkt från hästryggen? elr ska man börja från marken? 
Jag har hållt på med en sak att ja har grimma och en lös töm som ja håller i så går jag vid hennes manken med handen på sjävla manken och så när vi ska gå så gör jag två tryck inte hårt men så att hon märker de…så ibörjan fick ja använd ljudkommando så att hon fatta..och ett ihållande tryck när hon skulle stanna..nu kan ja göra detta nästan utan nåt ljudkommando.
Målet med de är att ja vill att hon ska kunna gå bredvid mig helt lös och lyssna på mina hand vet inte ja kanske gör nåt lldeles tokigt?
Nu har ja tänkt försöka mig på en sak….jag vill att hon ska följa mig dvs att går jag så följer hon efter drygt 1 elr 1½m bakom mig stannar jag stannar hon oxå. fattar ni?
såg detta på "Hästens dag" nu i söndags tyckte de verkade kul så de är nåt ja skulle vilja lära henne 
#4 att hästen ska stanna när du stannar är A och O anser jag. En häst får aldrig kliva över eller på dig, det är bristande respekt… Jag har i omgångar stannat och sett var min häst stannar, stannar han inte så blir det litet ovett genom att jag backar honom och gör enligt honom "tråkiga" övingar.
Men det är en väldigt bra övning. titta inte på hästen när du stannar, utan bara stanna rätt som det är, hästen ska ha tillräckligt mycket uppmärksamhet för att stanna utan att först krocka med dig :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

5# Jo själlvklart ska hästen inte gå över mig de gör hon inte heller :D hehe men de här är lite ovant mot hur vi brukar gå och stanna så hon hänger inte alltid med men
Då fortsätter jag med de två övningarna!
De sju lekarna är grunden. Oavsätt vilken NH man håller på med så finns alla de bitarna med. Och ja de funkar på alla hästar.
#7 de 7 lekarna må vara grunden i det stora hela, men det finns fortfarande en del saker i dessa lekar som man kan plocka bort, utan att för den saken skull missa ngt jätte viktigt.
Man kan plocka ut de saker som man tycker låter logiskt och bra.
Att hoppa runt hästen och kräva att den inte ska röra en fena har inget med naturlig hästhatering att göra, det är bara ngt som vi människor har valt att lära våra hästar för vår egen trygghet.
Hästens naturliga instinkt skulle säga åt den att hoppa till och fly.
Att hoppa runt hästen är ingen av de 7 lekarna, det vet jag inte vart du fått det ifrån?
Lek 1. Att kunna ta överallt på hästen med olika föremål
Lek 2. Att kunna flytta hästen för tryck (med hand)
Lek 3. Att kunna flytta hästen för tryck (på avstånd)
Lek 4. Att kunna backa bort hästen och att den sen vill komma till dig
Lek 5. Kunna backa ut hästen göra en cirkel omkring dig och sen villigt komma tillbaka
Lek 6. Att kunna flytta fram och bakdel samtidigt
Lek 7. Att få hästen att lita på dig så pass att den avslappnat passerar trånga utrymmen.
OBS min tolkning av de olika lekarna.
Jag har blivit såå hjälpt av de sju lekarna. Jag har kunnat kolla så att allt fungerar på ett väldigt logiskt sätt. Att ha en röd tråd, något att gå efter. Har man sen tillräcklig fantasi själv så kan man säkert komma på vad som behövs för att få ett bra ledarskap. Jag hade inte den fantasin från början. Nu när jag kommit in i "tänket" så hittar jag på allt möjligt för att utveckla de sju lekarna, blanda dem och använda dem i olika sammanhang. När något inte fungerar kan jag träna på en viss lek igen för att få det att fungera bättre i tex. ridningen.

#9 jättebra sammanställning och en super lista vad man ska klara att utföra med sin häst för att hästhanteringen ska blir säker.

Hehe ja tror ja prövar de 7 lekarna och sen använder sunförnuft till de ja vill få fram liksom blanda ihop de på ett smart sätt =)
kopierat från artikeln ang lek1:
En prasslig plastpåse? En plastflaska med skruvar i? Kan du hoppa omkring hästen och vifta med de här sakerna? Kan du svepa in din häst i en presenning? Med hästen lös?
så vissa uppfattar det tydligen som att det är just det man vill uppnå och att det är just det som är NH ;)
Fast det är ju inte sakerna man gör som är viktiga det är att hästen litar på dig att det är ok när du gör det. Läser du hela artikeln förstår du det.
#14 fast jaghåller inte med. Jag håller själv på med NH fast inte ALLA punkter som finns.
Jag plockar ut det jag tycker låter vettigt.
Alla mina hästar flyttar sig för minsta tryck, kliver ALDRIG på mig eller in i min "privata zon". Går jag, går dom, stannar jag stannar dom.
Men skulle jag rulla in mig i en press eller liknande och hoppa upp och ner, så skule det definitivt ge en reaktion.
Skulle ledarhästen i en flock rulla in sig i en press, och hoppa jämfota, skulle det också ge en reaktion, för det är inte ett naturligt hästbeteende.
NH behöver man inte LÄRA hästen, den kan det redan. Det är människan som måste lära sig NH!
Däremot att stå still vid "fara" det är ngt vi människor måste lära hästen, men det har inget med NH att göra, det har med uppfostran att göra och det är helt och hållet ngt som vi människor har kommit på och naturligtvis så är vissa saker viktiga att lära sig.
Tex lär jag mina hästar att INTE klia tillbaka på mig när jag kliar dom, åtminstonne inte på samma sätt som dom kliar varandra. Helt enkelt för att det gör ont.
Jag lär mina hästar att acceptera ryttare på ryggen eller att dra en vagn.
För att kunna lära dom detta på ett vänligt mn bestämt sätt så använder jag mig en del av NH=Naturlig Hästhantering=Jag hanterar mina hästar på ett språk som dom förstår.
Prova att bara lyfta ett ben mot en fölunge samtidigt som du hukar lite. Den flyttar sig, för det har mamman lärt den att den ska göra.
DET är naturlig hästhantering i mina ögon.
Men det är MIN åsikt, som jag väl har rätt att ha? Lika som jag accepterar att Ni har andra åsikter som inte stämmer överens med mina.
Det viktigaste är väl att vi har ett bra förhållande till våra hästar

#13, 1
Nr.1 The Friendly Game
"."
Här handlar det om att bevisa för din häst att du inte vill skada honom, trots att du kan. I stället för att bara klappa honom och röra dig försiktigt runt honom, bör du utsätta honom för situationer där han blir rädd, och bevisa för honom att han inte behöver komma till skada. Sådana saker som att gnida honom över hela kroppen , slänga rep, runt hans ben, över hans kropp och huvud, hoppa runt honom…. Hemligheten ligger i att utföra det hela rytmiskt ända tills han inser att det inte finns något att frukta och står stilla. Många hästar, även sådana som ridits i åratal, har aldrig fått tillfälle att bekanta sig med sin sadel. Du kan leka "The Friendly Game" med sadeln och padden (voljocken) genom att lätt slänga på och av dom, tills han känns obekymrad.
Två saker är av vikt här: den ena att tillåta hästen gå undan en bit, få honom med slakt rep hela tiden titta på dig, och den andra är att använda rytm.Detta ger hästen trygghet genom att han lär sig att förutse vad som kommer och när. Detta är också leken som du leker emellan alla de andra lekarna för att ge hästen trygghet och hålla uppe balansen mellan dominans och kamratskap
Att hoppa kring hästen och att ta bort hästens flycktbetende och naturliga överlevnad skulle jag aldrig göra. Just det som står om sadel, att ge hästen tid att nosa och förstå vad det är vi utsätter den för tycker jag är viktigt.
Som du skriver stå och hoppa vifta kring hästen, det tycker jag inte man ska utsätta hästen för. Att lä in den i en presenning, det gör man när hästen förstår att det inte är någon farligt. Det är egentligen inget otäckare än att klä in dom i ett täcke och det gör många utan att ens träna innan.
NH och däribland dom sju lekarna är att förbereda hästen för vad livet som tamhäst kräver, på ett mjukt sätt.
Man ska ju inte heller trubba av hästen, som att lära den att inte fly för sådant som uppenbarligen är farligt som vinande spön, påtagligt aggressiva/yviga människor, där måste hästen ha sitt förnuft kvar för att överleva i människans tjänst.
Jag tror att du liksom jag vill ha kvar en häst som är häst och som älskar mäniskor lika mycket som vi älskar hästar.

De är kul att läsa alla era åsikter det ger mig en hel del bra tips =)
Men jag kan dirket säga att ja kommer inte flyga runt och vifta med armarna och härja runt mitt vbl då får ja en reaktion som jag ansr ärhelt normla och ja vill att hon ska ha kvar den reflexen med givetvis ska man kunna lugna och hantare hästen i såna reaktioner att hästen känner sig trygg med dig som människa..,
15# Hur gör du för att dina hästar inte ska klia tillbaks på dig när du kliar dom? För de gör mina hästar och jag säger ett bestämt NEJ och då brukar dom lyssna men ibland är dom så inne i det att dom lyssnar inte riktigt och visst dom kan få gnugga sig mot mig för de är naturligt för dom att ge tillbaks men dom brukar bita och knuffas (som dom gör på varandra) och jag vill inte att dom gör så på mig…Men du kanske har nåt bättre knep än att bara säga NEJ? 

#17 när mina hästar är för närgångna då då slutar jag och går därifrån, snabbt lär dom sig att människor gillar att klia hästar men tycker inte om att bli kliade.
Ametist som kan bli farligt närgången hon har jag alltid med ett grimskaft i hagen som när han blir obehaglig, svårt att förklara med ord, då snurrar jag det och han blir tvungen att backa undan. Han är väldigt hård och tuff häst + intelligent och skulle kunna ta över helt.

18# okej ja tror ja fattar ja brukar liksom säga NEJ och inte klia men ja går inte därifrån och hön är alltid lös..
#17 Ett Nej och så brukar jag putta undan näbben på dom =)
Det är svårt just med kli, att dom kliar tillbaka känns ju bra i hjärtat liksom, men inte på axeln!
Eller så lär man dem att klia lagom. Min tjeja lärde sig väldigt fort att det lätt gör ont på mig så hon är väldigt försiktig när hon kliar tillbaka.
Det stärker banden och det är ju därifrån friendlygame kommer ifrån (om jag inte minns helt fel).
viktigaste av allt när man jobbar med hästarna. Det är att använda ditt kroppsspråk.
det plus 7games är ett kanonbra arbetssätt tycker jag

Joo mitt kroppsspråk har dom lärt sig dom vet oftast vilket humör ja är på innan ja ns yttret mig elr kommit fram till dom :O dom ser de på mig hehe dom är alltid så lydiga om ja skulle vara arg/upprörd öber nåt gör ingeting bus då..