Erfarenhet av hovslagare
Ingen häst utan hovar, åtminstonde ingen välmående häst. Så, vad har ni för erfarenheter av olika hovslagare? Hur många har ni haft innan ni hittade rätt? Hur har det gått med era hästar om någon mindre bra incident har uppstått i samband med skoning/verkning, hur har ni tränat för att hästen ska få förtroende igen?
Nu är väl inte jag speciellt erfaren av hovslagare eftersom jag bara varit inblandad i sånt i typ två år. Men först hade vi en hyfsad hovslagare som blev sämre med tiden. Hästen fick hovsprickor och han började trångsko. Inte speciellt bra alltså, så vi bytte.
Vi bytte till två hovslagare som bruklar jobba tillsammans när det är flera hästar i ett stall som ska sko. Först fick vi en av dom och han var riktigt duktig, men sedan så slutade han sko våra hästar. Då fick vi kvinnan som han jobbade tillsammans med. Henn byter jag aldrig bort. Riktigt duktig och har så bra hand med hästarna.
Nu är Storis snhäll att sko, travare som är van med det mesta. Så har aldrig haft problem med hanteringen.
oj jösses…. hovslagare. ett släkte för sig. Jag har haft allt från snuskigt billiga och ruskigt bra till rena katastroferna som tagit hutlöst betalt…
Kan ju berätta om den senaste skräck-upplevelsen med hovis. Min unghäst var 2 år, Harry, och när jag gick på komvux hade jag en klasskamrat som också var hovslagare. Hjälpte jag honom med litet knepiga uppgifter o så i skolan så verka han gratis åt mig. Första gången gick bra även om Harry inte stod stilla, andra gången gick också helt ok men tredje gången höllt det på att gå galet.
Han stod då i ett stall där vi båda två vantrivdes och han var klart stressad, min klasskamrat blev förbannad och röt till åt Harry, som i sin tur blev ännu mer orolig. Slutligen så slog den här hovslagaren min häst över ryggen med verktången. Det var sista gången han såg min häst och jag slutade prata med honom. Enligt klasskamraten så vart min häst en "jävla kärringhäst som kommer undan med vafan för nått som helst!"
Nu har vi en hovis som är tålmodig, han accepterar att min häst har litet jobbigt med balansen. Han är inte billig. 620kr för en verkning men det är det värt. Han har klappat till Harry när han vart som värst men aldrig med ett tillhygge. Och han skriker aldrig o gapar i onödan att han ryter till en eller två gånger vilket brukar räcka när Harry är som värst. Han är trevlig, pratar alltid med hästen och tar sig tid. blir det något krångel så rättar han alltid till det, han är nogrann och kommer nästan alltid i tid! o är han senare än en kvart så ringer han alltid o säger att han blir sen. :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Håller helt med #2 Hovslagare = ett släckte för sig!!!
Vi har våra hästar en bra bit in i "buchen", ganska långt från sta´n med andra ord (ca 4 mil) och jag är fullt medveten om att det inte finns så mycket hästar just här mer än mina.
Jag hade en jätte duktig hovslagare för ett par år sedan. Han anlitas faktiskt av ATG-kliniken i Ramkvilla. Och tävlar i hovslageri, bla SM i Falsterbo, har gesällbrev och allt. Så han vet vad han gör. Han ansåg att mitt halvblod har så dålig hovkvalité att hon måste gå med skor även om hon inte rids utan bara går i hagen och "slår dank". Jag kan faktiskt bara hålla med. När han var här hos oss och skodde hade vi en inhyrd häst hos oss. När den här hästen flyttade till ett annat stall närmare sta´n, så slutade han att komma till mig. Tiden vi hade bokad tog han och åkte till den andra hästen, utan att meddela mig! Jag hade tagit ledigt från jobbet och allt, och stod i stallet och väntade, och väntade men ingen hovslagare dök upp!?? När jag ringde och frågade vart han var fick jag till svar att han redan skott vår "bokning" (hästen som bytte stall) och att han inte vill åka så långt ut till oss för enbart mina hästar!? Till detta kan väll nämnas att jag har då 6 hästar och att han tar 30:- milen i reseersättning! Att göra en rundskoning kostar 900:- hästen. (halvskoning 600:- och enbart verkning 400:-) Där stod jag med 4500 kronor i fickan, tjänstledig och ingen hovslagare som dök upp!
Vad göra??? Jo börja leta hovslagare… Inte det lättaste där vi bor. Men jag lyckas hitta en annan som håller till ett antal mil härifrån, men som ändå var villig att åka till oss… ett tag. Sen blev det samma typ av händelse igen. Gnäll över att det var så långt att åka. Och självklart kan jag förstå det och erbjöd reseersättning, fika och lunch, bara han fortsatte att komma till mig och mina sex älsklingar. Det gick ju bra ett tag, sen fick jag höra att: "Det vore ju bra om jag hittade någon annan hovslagare till nästa gång… Det är ju så långt att åka", "Vi behöver ju inte boka en ny tid utan vi får se om jag hittar en annan tills dess"…
Jag har alltid sett till att hästarna är inne och torra och rena om hovarna, betalat arbetet kontant, alltid sett till att allt ska vara så smidigt som möjligt för hovslagaren, betalat resersättning, vid tapp sko har jag åkt och mött upp vid ett stall där han är bokad osv. Ändå gnäller de över att det är så långt att åka.
Undra hur länge den jag har nu orkar åka?………
#3 det är ju sin sak om DU själv bara hade en häst, men 6 hästar i ett stall är mycket pengar! Så då är det väl värt resan när man tjänar in nästan en hel dag på ett ställe? Då tycker man inte att man ska gnälla som hovis, speciellt om man får fika o grejor… nej sickena typer… :/
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#4 Mmmm Inte har jag något gott att säga om dem precis….
Är faktiskt lite inne på att gå någon typ av utbildning så jag kan sko själv. Eftersom jag har några hästar på mitt konto…. Och under en livstid har jag säkert sparat in några slantar… Men jag vet inte… Barfota verkning är iaf inget jag tänker ge mig på utan det ska vara hederlig gammal skoning och då är det ju lite mer arbete, tid och pengar att utbilda sig… Samtidigt är ju kunskap ingen tung börda…
I morrn kommer min hovis att åka 9 mil enkel väg för att sko 4 hästar och 1 verkning (alt halvskoning). Han ska dessutom åka 4 mil till enkel väg för 1 skoning. Så det finns faktiskt de hovslagare som kan åka långt också. Det blir inte ekonomiskt i längden för honom men jag tror att det gör att vi kunder försöker hålla hårt i honom.
De andra hovisarna jag har haft har varit inte kunnat svara på mina frågor ang hovar och dessutom har de varit väldigt dryga. Den näst senaste var det väldigt sällan som han behagade dyka upp på rätt tid, rätt dag.
Min 2åring är inte alls lättverkad/lättskodd (hon har medicinskor nu pga veka kotor) men min hovis nu har riktigt bra hand med henne. Tror inte att någon av mina gamla hovisar hade klarat henne så bra som nuvarande gör. Han är tålmodig trots att hon bråkar.
Första hovslagaren som vi hade för massa år sedan va jättebra, har fortfarande kontakt med honom (men nu när jag skaffade häst igen hade han redan fullt upp så jag fick ta en som han utbildat). Han brukade oftast komma i hyfsad tid, gjorde sitt jobb och kunde ev stå och tjöta lite efteråt (men hade man brått iväg så var det inga problem).
Så nu när jag skaffade häst för 1 år sedan så började vi med samma hovslagade som dom hade i det stallet han stog i (och som hästen haft innan). Hon sägs vara jättebra och hon låter som om hon är väldigt noggrann, men.. ..ja, jag kan väl igentligen inte uttala mig.
Så när jag flyttade häten till det stallet jag står i nu så var det dags att sko och som tur var skulle deras hovslagare komma samma vecka (min förra hade inte kunnat sko för hon skadade sig så jag stog utan). Denna hovslagaren visar sig vara en som gått som elev till min första hovslagare, men han var relativt ny i branchen. Min häst hade väldigt mkt problem med sina hovar men han ställde alltid upp, kom direkt när det var tappskor m.m. Hovarna rättade sakta men säkert till sig och i det sista så var hovarna riktigt bra (ja kvaliteten var ju inte bättre, mne hoven i sig var bättre).MEN han kom aldrig när han skulle, vad många gånger ag fick sitta och vänta på honom i stallet för att sen få veta att han kommer imorn, så komer han inte då heller, tillslut har det dragit ut på det nästan en vecka (och jag rider väldigt mkt vilket gör att skorna slits så mkt att jag inte kan vänta med skoningar för då ramlar dom av).
Men så var jag tvungen att ta bort den hästen för en vecka sedan nu och så har jag köpt en ny häst. Nu är det så att det är jätteont om hovslagare här hos oss så man får vara glad om man får en tid alls. Så kom en kompis på besök som är hovslagare, så då fick hon kolla över hovarna. Hur jag gör nästa gång vet jag inte riktigt.
Medarbetare på westernridning.ifokus