Ponny
Jag har en ponny som jag haft i snart 4 år. Han är en 12 årig korsningsvalack, 146,5 cm i mkh. Han har tidigare varit i Rumänien i 7 år. Han har blivit dåligt behandlad där, och litar inte på människor. Han hugger människor som kommer för nära, som han inte känner. Mot mig och min familj, som också hållt på med honom, så var han bättre. Men det fanns gånger då han även försökte hugga oss. Jag hade ingen kunskap av NH innan, villket gjorde att sällskapet med honom blev mycket farligt. Vi tog hjälp av en NH kunnig person som hjälpte mig med honom, samt lärde mig en del. Men han hade en del konstiga beteenden, han kan attakera barn, föl, samt små hästar. Han har även gjort andra saker, som man bara inte kan förstå varför, han är mycket låg i rang. Men jag tränade en del NH, samt frihetsdressyr med honom. Jag hade honom helt lös, och jobbade med honom. Han gjorde exakt vad jag bad honom om. Han är så otroligt lärorik, och tycker att den sortens träning är så kul! Han kan buga, spansk skritt, m.m. Han tycker att det är så kul! Jag rider honom endast på ett rep runt halsen, och han lyssnar hela tiden. Min syster tävlade honom i hoppning, där var han jättefin, han har otrolig hoppteknik! Jag tävlade dressyr med honom, detta tyckte han var mindre kul, och ville inte sammarbeta alls när jag tävlade honom, däremot träningen var han jättefin i. Men jag satsar mycket på dressyren, och vi bestämde oss för att sälja honom. Han är ju ingen lättsåld häst, men vi hittade en som verkade helt perfekt för honom. Det blev inte bra, och vi tog tillbaka honom. Han fick sedan gå på bete, och är där fortfarande. Under den tiden som han var borta, så har vi hunnit köpa en annan häst, och kan nu inte behålla honom. Nu letar vi efter ett nytt hem till honom, denna sortens träning är helt perfekt för honom. Men eftersom att vi är så rädda för att han ska hamna fel så vill vi gärna först lämna ut honom på foder till denne som möjligen är intresserad av honom. Denne står då för alla löpande kostnader. Om du är intresserad, eller känner någon som skulle kunna vara det så får du gärna skriva! Har du några frågor, så bara skriv. Jag lägger upp lite bilder också. Gärna snabba svar!!

låter som hästen har haft ett sorgligt liv innan han kom till er! :( min häst har varit lika dan. jag ska höra runt lite bland folk jag känner om någon är intresserad. :)
och en fråga som är lite utanför ämnen tyvärr, men hur lär man en häst gå i spansk skritt? :)
Jag inprovicerade ganska mycket när jag skulle lära honom att gå i spansk skritt, men jag började med att han skulle kunna lyfta på benet när jag knackade på det med ett spö. När han lärt sig det så drog jag fram det varje gång han tog upp det, efter ett tag så drog han fram det istället för att endast ta upp det. Sedan så fick man honom att gå framåt när han tog upp benen. Nu drar han fram höger ben när jag knackar på det, och vänster ben när jag knackar på det.

tack så mycket för rådet :) en väldigt fin häst måste jag säga! :) den som får honom kommer att bli lycklig :)
Vi har hittan en person till honom nu, han går tillsammans med tre shettisar i en hage så stor så man inte ser staketen. Hon kommer jobba honom i horsemanship, då hon nu skall bygga en rundkorall, hon har även tidigare jobbat mycket med horsemanship.

det blir härligt för honom :)