PROBLEM!!!
Hej
Jag rider ett fjordsto som jag ridit i flera år. Nu har hon stått ett tag o jag har bara ridit henne lungt i skritt o trav. Hon har tidigare när hon va igångsatt bara frusit fast i marken o vägrat gå.
Nu när jag rider henne så försöker hon kasta av mej o de är när oftast när jag skänklar hon försöker. När jag då märker detta är jag jätteförsiktig med skänklarna men hon kan ändå börja skutta o sparka bakut i traven. Hästen har också hosta så vid minsta anstängning hostar hon. Jag har pratat med ägaren o känns som hon inte lyssnar. Hon säger att vet har sagt att de e inga fel på hästen bara att hon e istadig. men de va ju ett halvår sen vet sa det! Hostan säger hon beror på förskyldning.Jag tror att hästen är sjuk hon har väldigt spänd mage. Mår så dåligt av detta vill inte rida hästen mer om det inte händer något men va ska man göra när ingen lyssnar.

hostan låter som kvickdrag på din beskrivning = lika med en skada på lungan som gör att hård ansträngning för stör lungan mer. Mitt råd ridinte förren det är utrett och en veterinär sagt hur mycket hon kan tränas och hur hårt.
När det gäller det andra problemet så fortsätter man "bara" att kräva att hästen ska gå fram, lägg till skänkel igen och beröm när hästen ökar och går fram. Då när hon går fram så lägger du inte till skänkeln och om hon fattar att fram då försvinner skänkeln så är det det hon kommer att välja framför att sparka mot den.
Jag tycker det låter som du har en avig häst som inte vill lyssna på dina önskningar. OM du vet att hon inte har skador i rygg, nacke, mun förståss!! Först och främst måste det utredas att hon inte har ont.
Du behöver nog en del nh träning från marken först för att sedan kunna utöka med ridning. Har du någon NH tränaren i närheten???
2# Jag är jätteintresseraf av att lära mig mer om NH men jag vill inte arbeta med hästen sålänge jag inte vet om hon har ont o tyvärr så lyssnar inte ägaren på mig hon menar på att hästen är frisk för att veterinären sa det för ett halvår sedan. Tyvärr så kanske jag inte kan göra så mkt.
Hur kan jag finna en NH tränare i min närhet?
Var bor du?? Googla runt.
Jag bor strax utan för älmhult
Det finns en tjej som heter Tanya som håller till någonstans runt Växjö. Har du långt dit?
6# Ja har ca 6 mil till växjö men de e inga hinder för mej.