NH vad är det?

det är just det NH är, att umgås naturligt med hästen och få en närmare kontak. Sen finns det lite olika NH läror men målet är att bygga upp en nära relation med sin häst.
Det är nog oxå att lära sig förstå hur hästar tänker och varför hästar gör si eller så. Att låta förhållandet med din häst alltid komma i första hand. NH lär oss mycket om oss själva, om hur vi verkligen är rovdjur och blir irriterade, frusterade för att det inte blir som vi tänkt oss. Tänk dig att lastträna, det tar 3 timmar innan hästen ens nosar på transporten, irriterande?? Frustrerande? TÄNK att själv vara så stor i sitt hjärta att man känner att hästen gör sitt bästa och nu har vi redan kommit så långt i hans sjävförtoende att han klarar av att nosa på transporten. **DET är NH.
**Att låta hästen göra egna val. Att få den att vilja göra saker för oss utan tvång, rädsla och dominans.
Jag tex sitter på en stol och tränsar min häst numera, jag frågar alltid om lov innan jag tar den ur hage eller box. Jag är med min häst utan att den behöver prestrera.
Bara-vara-tid. Jag känner att jag bygger upp ett stort vänskapsförhållande där min häst har 49 % och jag 51 % av ledarskapet. Jag behöver inte ha 100%.
Jag såg en Parellifilm där Linda tränar en häst att gå in i transporten. Hon tappar inte tålamiodet fast hon vet att hon ska med ett flyg på eftermiddagen, fast hon vet att eleverna är nu över en timme sena till lunch. Hon jobbar hela tiden med hästens självförtroende. Efter tre timmar går han in och står där. Hon låter honom vila i säkert 20 minuter innan hon ger honom möjligheten att gå in igen och han gör det. Lugnt och fint. Hon håller inte honom kvar. Han står ändå kvar.
Efteråt försöker Linda förklar och hon faller i gråt för hon säger att hon älskar alla hästar och försöker förstå dem och vad de varit med om. Hur mycket de har behövt stå ut med. (detta var en fd gallopör)
Är inte deet äkta NH så vet jag inte vad Nh är.
2# låter helt fantastiskt, Jag skulle vilja lära mig så mkt om detta var kan jag hitta info?

Japp som de andra sagt det är vad NH handlar om.
Sedan finns det massor av olika NH, en del bra en del dåligt. Jag brukar rekomendera att kolla upp många olika och ta åt sig av det man själv tycker verkar vettigt och fungerande.
Hitta sin egen stil, vad som passar dig och dina hästar
Sedan lär man sig något nytt av varenda individ man jobbar med! hästarna lär en mer än någon tränare någonsin kan.
#3 Kul att du blir intresserad. Det finns många filmer (tyvärr både bra och dåliga) Jag rekommenderar Pat Parellis filmer. Tex. "Success serien" eller "Liberty & Horsebehaviour" Samt alla månadsdvd:er förståss…
5# okej ska kika runt o se va jag hittar passar mej o mina hästar tack