Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 1583 ggr
[Donzing]
0

intresse

Jag tränar regelbundet med min häst Don, men det känns ofta som att han är ointresserad. Han verkar inte tycka att det är så kul med träningen.

Om jag släpper honom i ridhuset eller en hage, så följer han efter mig och gör var jag ber honom om, men helt plötsligt så kan han bara gå iväg, eller stanna och titta åt ett annat håll.

Jag tränar en del av det sju lekarna, och arbetar kontinuerligt, och han lyssnar på vad jag ber honom om, men han verkar inte tycka att det är kul, är det någon som har några bra tips på vad jag skulle kunna göra för att få honom mer intresserad och tycka träningen är roligare?

Zaphix
0

Antar att din häst är left brain introvert?

Jag jobbar med en häst som är så. Och det som gör att han blir intresserad är att byta övning ofta så att han alltid måste hålla fokus.

Sedan är godis en bra sak för honom. Tränar ganska mycket klickerträning med honom, och det älskar han. :)

Annars kan man träna med godis på andra sätt.. Såg på en Parelli-video hur han tränade just en LB introvert häst med godis. Kommer dock inte ihåg så bra att jag kan förklara. Men kolla in hans videos.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Donzing]
0

Jag tror att det skulle funka bra med godis, men risken är att han endast gör det för matens skull, han är ett riktikt matvrak.

Jag har en ponny också som jag tränar frihetsdressyr med, jag har lärt honom olika trick, och andvänt godis som belöning. Om han inte får en godis efter en rörelse så blir han dösur! Sedan tänker han inte göra rörelsen igen, om han inte vet helt garanterat att han inte kommer få en godis igen.

EwaAngantyr
0

Jag har oxå jobbat med LBI och de är svåra att motivera. Jag tycker godis kan funka till en viss del men som du säger så när det sedan inte finns godis så är det sura miner som kommer.  Man måste nog vara ganska restiktiv och bara ge godis då och då. 

Nya övningar, svårare övningar och variera hela tiden samt korta passa i ridhus/bana och sedan ut i skogen ärmin rekommendation.

[Donzing]
0

Han kom tillbaka från betet härom dagen, jag har jobbat honom på ett lite annorlunda sett än jag gjort innan och han är mycket mer uppmärksam, intresserad och verkar tycka att det är roligt.

Tack för tippsen!

Zaphix
0

På vilket sätt jobbar du honom nu?

Min och Dackes blogg

EwaAngantyr
0

Vad roligt att det går bättre!

pippa__
0

Vad är LBI? Aldrig hört talas om..

Zaphix
0

7: Left Brain Introvert, en av Parellis horsenalitys. Alltså hästpersonligheter.

Min och Dackes blogg

EwaAngantyr
0

Parelli delar in hästar i fyra olika personligheter eller Horsenalitys.

Först höger eller vänster hjärnhalva
Sedan introvert eller extrovert

De kan då vara Right brain introvert (RBI) eller rignt brain extrovert (RBE)
Samt left brain introvert (LBI)och left brain extrovert. (LBE)

Väldigt enkelt förklarat så är:

RBE - Huvudet högt, mycket spring i benen, vill inte stå still, panikbenägen, impulsiv, energisk, atletisk, mottaglig

RBI - Spänd, lydig, misstänksam, tvekande, oberäknelig, skygg, blyg, tänker inte, vill knyta vänskapsband, förlåter

LBE - Lekfull, smart, karismatisk, vill bita i saker, kan medvetet sparka för att träffa, showig, lekfullt stygg, busig, sprudlande, lär sig fort

LBI - Klippsk, ointresserad, omottaglig, argumenterar, omotiverad, vill ha mat, blir lätt uttråkad, lat, envis, kan gå till anfall, bockar, lugn, pålitlig, jämn 

Som man kan se så kan man inte träna en RBE på samma sätt som en LBI.

Texten är fritt översatt från Parellis Horsenality chart.

Det finns en mycket bra DVD i ämnet om man vill lära sig mer.

Lorita
0

min Ametist stämmer in på LBE Skrattande

Kiara och Kahlúa tror jag skulle passa in på RBE men inte lika lockrent Obestämd Karisma är nog närmast där också men nej, mer en RBI men hon är väldigt tänkande Obestämd

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

skjootan
0

Om ni går in på parrellis hemsida hittar ni kartan där för hsätarna kan vara fler än en :)9 min är motsaten. Tjejen är både Rbi och Rbe de är svårt kan jag säga man måste vara flexibel min kille är mest Lbi. Alltså gör gärna kartan så ni kan kartlägag eras beteende och hur ni kan på bästa sätt hantera dem.

[Donzing]
0

Min andra ponny är LBE