Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: utrustning
Läst 4321 ggr
EwaAngantyr
0

Vilken utrustning använder ni??

Less is moore tycker jag och strävar efter så lite utrustning på hästen som möjligt. Min dröm är att kunna rida i enbart cordeo, halsring.
Tyvärr så sprudlar ju handeln med allehanda utrustning för att få hästen att gå i "form", gå fortare, långsammare, rakare osv.. 
Jag blir nästan mörkrädd när jag kommer in på den fina ridsportsaffären i Vimmerby…  så mycket onödig utrustning som finns…

[fjordtokan]
0

Jag håller med dig.

Mitt mål var att klara av att rida i repgrimma och nu har jag gjort de så får väl säga halsring då ;) Kunde dock inte "rida dressyr" i repgrimman utan det var mer skogsluffarstilen. Självklart går det att förfina men det får jag göra om ett par år med Vilja.

Jag kommer långt med min pinne, repgrimma och ett 12" rep.

EwaAngantyr
0

Det som är med att rida med repgrimma eller halsring är att det kräver så mycket mer fokus, kroppskoordination och följsamhet i sitsen. Man ställer högre och högre krav på sig själv för att kunna ta bort mer och mer.  Ju mindre du har på hästen desto bättre kontakt och kommunikation behövs!

Kolla den här länken och fundera på vilken kommunikation som krävs..  sååå imponerande

http://www.youtube.com/watch?v=bx-z_SRRddA

kaka1234567
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag red en privatlektion på min skötar häst bettlöst(inte hack) han var underbar gick i form i alla gångarter och peka med öronen framott hela lektionen.

Jag kan ske ska få min älskade tango nästa sommarn om ägaren säger ja o då ska vi sträva efter att rida bettlöst eller hals ring men pine. ;D

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

kaka1234567
0

Ni som inte har presenterat sig en kan gå in och presentera sig i dena tråd Presentation?. ;)  Där kan ni läsa om mig.

Glömde lägga till att ajg kulle i bärjan när jag fick tango skulle ha bomlös sadel och bettlöst träns(inte hack)

_Mvh kaka
_

Animal-3
0

Jag rider min kille I halsring. Vi har börjat jobba på en låg form men det tar tid efter som han har en brokig uppväxt och där av har grova balans problem och är mkt framtung.

Så jag har en sadel och ett par tyglar när jag rider.

[fjordtokan]
0

Ja där kan man tala om kommunikation. Men enligt "de lärde" är ju Nevzorov bara en pajas ;)

Kan man bara få till en bråkdel av deras samarbete har man kommit långt anser jag. Sen tycker jag det är skillnad på att rida i halsring och att verkligen kunna RIDA hästen i halsring. Om man klarar av att samla hästen och samarbeta precis lika bra som med huvudlag.

Men jag blir salig "bara" av att få prova på så välskolade hästar som Princess. Den kommunikationen som du byggt upp där räcker gott o väl för mig :)

EwaAngantyr
0

Ja för min del får han gärna vara Pajas, det finns ju inte så många med den hästkunskapen och kommunikationen. De "lärde" är nog mest avundsjuka skulle jag tro :) 

Jo, Princess är allt en pärla!!!  Hon går ju iträdgården nu som en levande gräsklippae men igår var hon på mina nyplanterade äppelträd så det blev att gå tillbaka i hagen igen. Skrikandes

Ska sätta upp ett band runt de träd jag vill ha kvar…

kaka1234567
0

Jag tycker inte Nevzorov är en pajas.

Jag tycker han är bra ja de finns(kanske) ingen som är så bra som han men han har en skola där man lär sig av han.Tycker han är ass bra jag har läst hans böker och lärt mig mycket om bett o komunikation med hästen.

Jag vet ej vad folck har emot han har hört några bekanta säga att han inte är någo vidare hästmänisk dem tycker att rider dåligt o inte kan något om hästar.

Men jag bäreta om honom o visa upp bökerna men de tycks inte bry sig.Dem tycker att NH är inte något bra/viktigt de tycker att NH är ointresant.Dem tycker att bett/träns/sadel är bättre och är den riktiga komunikationen.

Jag ser upp till Nevzorov han är än riktig hästmäniska och vett vad HN handlar om och vad de är mer än alla andra enligt mig.

_Mvh kaka
_

[fjordtokan]
0

Stämmer säkert :)

Jag har inte sett så mycket av honom tyvärr så får väl kika lite mer på hans filmer. Alltid kul med inspiration.

annspann
0

Det var vackert! Vikitgt med inspiration. En vacker dag…

EwaAngantyr
0

Jag du har alla förutsättningar…

[fjordtokan]
0

Jag tror faktiskt inte vad man har för utrustning spelar någon större roll huvudsaken är att den passar hästen och ändamålet. Samt att all utrustning finns där av en anledning.

annspann
0

#12: Håller absolut med dig Alexandra!

Fick just tips om att det var rea på hästsaker här i stan. Meeeen… jag har redan mycket fler saker än jag behöver. Vill bara använda det mest nödvändiga.Glad

Zaphix
0

Jag tycker inte alls illa om utrustning. Tror att utrustning hjälper till med kommunikationen.
Jag rider alltid med sadel, hästen tycker illa om att bli riden barbacka, dessutom är sadeln viktavlastande och jag ganska tung.
Tränar på banan uppsuttet med repgrimma eller vanligt bett beroende på vad vi ska hitta på. Rider ut med repgrimma eller hackamore beroende på hastigheten vi håller.
Men ska övergå mern och mer till bara repgrimma eller bett.

Använder också benskydd eller lindor för att hästen är lite klantig..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Fiona
0

Jag rider med sadel & träns, dock inga hjälptyglar eller nosgrimmor. Det skulle vara helt underbart att kunna rida runt i endast repgrimma och få hästen att gå bra, men det krävs mycket arbete & tillit men man kan ju alltid drömma!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

EwaAngantyr
0

#15 Att rida i bara halsring är drömmen jag strävar efter-- det får ta den tid det tar,,,,

LinaN
0

Det beror helt och hållet på vad jag ska syssla med.

löshoppning, då har jag allt från benskydd, träns och långpisk till inget mer än långpisken och så hindret uan infångare. vill hästen hoppa så gör han det. (se bild ^^)

ridning, bomlös sadel eller barbacka, träns med tredelat tränsbett, sidepull med repnos och westerntyglar elelr kapsontyglar, kapson+tyglar, hackamoore, grimma o grimskaft. benskydd ibland o ibland inte.

lastträning, långt grimskaft med flärp och hemmaknuten repgrimma, används även vid promenader eller vid enklare övningar i paddocken.

paddocklekar, tafatt, boll-leken, presenningar osv, repgrimma/träns/naken allt efter behov och humör på både mig och hästen….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

HannaT
0

Rider i bara grimma ibland, mest när jag rider från hagen till stallet och tvärtom. Jag har även provat på det i paddocken, som ni ser på bilden.

Annars rider jag med hopp/dressyrsadel, träns med bett/hackamore, och benskydd vid hoppning. Det blir svårt att träna seriöst (med de mål jag har) utan den utrusningen.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Linnea
0

på travaren har jag sadel och träns utan nosgrimma, mylerbett

på russet har jag sadel och träns utan nosgrimma, tredelat och muffbett (man måste ju specialbeställa så små mylerbett!)

Skynda långsamt så går det fortare.

Minetta
0

Hoppning: Benskydd, sadel, träns.

Dressyr: Sadel, träns, benskydd/lindor.

Lastning: Grimma och träns utanpå (om vi är på en tävlingsplats, hemma har vi oftast bara grimma). långt grimskaft.

Ibland rider jag också löst eller med halsring (på inhägnat område). bilden är från i vintras, har inte haft någon som fotat mej sen dess ;)

painten
0

Sadel eller barbacka med träns eller ibland grimma.
Inga hjälptyglar, skarpa bett, sporrar, spö eller sådant.

Aribigga
0

Med tanke på att jag kör så är det lite svårt att skippa all utrustning men jag har plockat bort alla onödga remmar, vilket blev nosgrimman. Jag har hört att man kan köra i repgrimma men jag känner inte att det är något jag vågar testa.

Annars är det så lite utrustning som möjligt, det är mysigt när man kan gå in i hagen klappa på sin ponny ch sedan att utan att sätta på grimma ta ut honom :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

LinaN
0

#22 du kan köra i sidepull :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Lorita
0

Jag rider i westernsadel med tillhörande westernträns, varierar bett eller bettlöst, beroende på häst.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Aribigga
0

#23 Jag skulle inte våga köra i sidepull förrän han är minst femton tror jag ^^

lurvponnyn.vimeddjur.se

CelsiusT
0

Jag rider i westernsadel (använder oftast sadel då han är spetsig i ryggen så jag sitter bekvämare i sadeln).

Sedan har jag ett westernhuvudlag (ett enkelt med enöras på) där jag varierar bett mellan oledat tränsbett och 2 olika soters stångbett (ett "helt" med tungfrihet och ett rakt delat med kopparrulle, ej ledat bara delat), rider även i sidepull med "dubbelrep" över nosen men rider nästan oftast i repgrimma just nu, mest för att vi fungerar ihop så bra på det.

Som sagt, rider oftast på repgrimman just nu och har inga som helst problem med samling (på lös tygel), öppnor, slutor och alla andra övningar vi jobbar i paddock. Älskar även att rida ut på repgrimma, komma till ett öppen fält och bara låta häten sträcka ut och känna att man inte alls stör hästen.

Men än härligare är på min medryttarhäst där jag kan rida helt utan nånting (men föredrar att iaf ha sadel på). Rider lektion på henne varannan vecka och vi har superkontakt. För ca 2 månader sedan red vi till en nästan inhägnad äng och satte oss å fika varpå vi tog av tränsen och lät hästarna gå och beta, efter fikan hoppade jag upp utan träns och red runt på ängen. Jag kunde inte samla henne riktigt lika bra som med träns men jag kunde få henne att jobba under sig endå och galoppombyten, spinn, ryggning, slide stop osv fungerade skitbra. Det kändes härligt!! Efter det har jag ridit henne 3 gånger till utan huvudlag och 1 gång även utan sadel, det är verkligen en härlig kännsla när man är ett med hästen så.

Har ridit även min egna häst helt utan huvudlag/halsring men det fungerar inte riktigt lika bra, han lyder men är inte tillräckligt utbildad för att ta så stort ansvar i ridningen än. Han svarar väldigt bra på mina vikt/skänkelhjälper, men jag märker ju även i vanlig ridning att jag behöver stötta/påminna med tyglarna ibland, men det räcker att ha repgrimman på för kommunikationen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[trollduva]
0

när jag rider dressyr använder jag träns,och dressyrsadeln eller den spanska och lindor

när jag rider ut använder jag grima eller träns, någon av sadlarna eller barbacka,och benskyd

när jag tränar tornerspel använder jag träns,den spanska sadlen,och benskyd eller lindor

Moder-Jordhen
0

Sedan har vi ju ryttarnas utstyrsel…. Där har ju också utbudet ökat markant sista 20-tal åren…

jackiejohn
0

allround sadel och westernsadel har även en barbacka gjord som ja tykcer är bra när ja inte vill ha sadel (har kass balans) så har ja vanligt träns och westernträns har aldrig använt spö elr sporrar =)

Moder-Jordhen
0

Hej!

När jag fortfarande hade egen häst och var ung (16-17 år), red jag barbacka en hel vinter, eftersom sadeln var på restauration. Dessa månader fick jag en otrolig balans samt styrka i kroppen överlag, det var kanonbra träning för mig. Samtidigt fick jag därigenom också tid att variera min träning av hästen, med markhantering, ridning och körning. Det var en mycket utvecklande vinter för mig och hästen.

Moder-Jordhen
0

Fick igår tidningen Grannliv från Granngården, där det var ett reportage om en tjej som rider utan alla hjälpmedel i något som heter "Freestyle Reining". Mycket intressant läsning! Tjejen heter Jossan Stenqvist och bor utanför Norrtälje.

EwaAngantyr
0

Jag läste den oxå! Den var bra. Det enda jag reagerade på var de hemska sporrarna.  Man måste verkligen ha 100% kroppskontroll för att rida med sådana.

Lorita
0

#32 frågan är om dom är så hemska, dom rullar ju, till skillnad från lång och ibland kantiga "vanliga" sporrar, det är ju som att sätta en spik i sidan på hästen.

Som du ser är trissan ganska stor och mjuk och tät, sen så finns det lite metall som klingar mot sporren, så det troliga det är att hon aldrig behöver nudda hästen med sporren, hästen reagerar på ljudet.

Inom western ridningen, så rider man inte med skänkeln på samma sätt som traditionell ridning, men ber om ett tempo och sen håller hästen det tills man byter, gångart eller tempo.

Många "vanliga" rider ju och skänklar varje steg och gör man då det med sporrar och inte har koll på skänkeln, då är inte ridning något trevligt för hästen.

Moder-Jordhen
0

# 32 Ja, det stod ju i artikeln att hon ibland använda stjärnsporrar som enda hjälpmedel. Men tränar man freestyle reining på den nivån som hon verkar hålla på, är man nog ganska duktig på att känna in "finliret" och inte överanvända sporrarna. Skulle hon ta i för mycket med sporrarna, utan några andra hjälpmedel, skulle hon förmodligen åka på en rejäl åktur, antingen av hästen eller med hästen i hög hastighet, eller hur?

JenD
0

jag personligen undrar varför man har sporrar om man kan rida sin häst utan allt annat, har aldrig förstått vitsen med sporrar om jag ska vara helt ärlig…

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Lorita
0

#35 jag tror man måste ha sporrar i tävling på en viss nivå och som du såg så hade hon något fäst vid sporren så hästen hör skänken

Just att hästen hör skänken är nog det som är det absolut viktiga

Moder-Jordhen
1

Jag var under några timmar och kikade på SM-kvalet i dressyr igår. Konstaterade att alla tävlande bar sporrar, dock inte stjärnsporrar eller sporrar med trissa, utan vanliga varianterna som ser ut som en "pigg". Har för mig att jag läst i tävlingsreglementet för dressyr att man får bära sporrar som hjälpmedel, men exempelvis inte ha hjälptyglar.

Det skall bli intressant att se utvecklingen i de andra disciplinerna, om exempelvis dressyr-ryttare kommer att ta till sig av NH-idéer och tävlingsreglementena kanske arbetas om på sikt så att man tvingas rida även dressyr på mer naturligt sätt. En sådan utveckling skulle jag välkomna.

Jag vet att för länge sedan, fanns det de som menade att "den som måste rida med sporrar eller ridspö, kan inte rida". På några av de ridskolor jag gått på, var således dessa hjälpmedel helt förbjudna, liksom de var på den ridklubb min mor drev. Jag funderar om det gått en trend mot att vi skall ha mer och mer hjälpmedel, och att det nu genom NH kommer en mottrend som propsar på att vi skall undvika så många hjälpmedel som möjligt. Intressant är det i alla fall, att se hur saker och ting förändras över tid.

Lorita
0

måste man inte ha sporrar i dressyr Obestämd så var på min tid i alla fall och sen behöver man ju inte använd dom.

Spö gillar jag inte, inte som spö och jag tycker att som fölängd arm så skulle jag vilja ha ett på varje sida, samtidigt som handen blir så hård och osmidig som håller tygeln.

Sporrar rätt använt är ett bra hjälpmedel, red senast för 20 minuter sen med sporrar, men det var inte mycket dom snuddade hästen med att dom fanns där och jag kunde förtydliga lite vad jag ville.

Men det kräver ju att man har koll på sina skänklar och vett att inte använda sporrarna hela tiden.

CelsiusT
0

Allltså jag fattar inte varför folk har emot sporrar å att man skulle förbjuda det? Jag kan fatta på ridskolor att man inte får ha det på nybörjarnivåerna, men när man kommer upp till tävlingsnivå så är det väl inget konstigt alls.

Sporrar används inte för att bestraffa eller skapa obehag, det används för att tydligt kunna tala om för hästen vad man villa tt det ska göra. Ex så kan jag med sporrar väldigt tydligt utan att flytta foten mkt be hästen om olika saker. Med sporrar så kan man få mkt mer exakt det man vill (ex så är det svårare att träffa rätt knappar på mobilen om man har antar på sig, men mkt lättare att träffa rätt om man tar av dom).

Peppe
0

som lorita skriver i #38, bara för att man har sporrar på sig så betyder det inte att man rider med sporrar

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

EwaAngantyr
0

Sporrar kan säkert vara till god hjälp för att förfina sin ridning. På dressyrtävling så tror jag oxå att sporrar är obligatoriskt från en viss nivå.

Peppe
0

Ja sporrar är obligatoriskt från en viss nivå, som dessutom inte är alltför hög!

Lorita
0

jag kunde inte låta bli utan när jag var inne i min favorit hästbutik så bad jag dom ta fram ett par western sporrar så jag kunde titta, jag fick titta i en hel låda med massa sporrar.

Dom är inte alls vassa utan mycket mildare än vanliga sporrar, ju större trissa ju mjukare sporre……………….jag tänker köpa mig ett par svarta när nästa ingång då pengar kommer in igen, jag blev bara så förälskad Kyss det är precis, den mjuka förlängning av min skänkel jag så länge velat ha, bild kommer någon gång nästa månad Skrattande hoppas jag GladGuld i mun

CelsiusT
0

#43 Ja jag rider ju westernridning och jag har westernsporrar med trissa. Mkt trevligare än dressyrsporrar!! =) Och snyggare dessutom ;)

Lorita
0

#44 har du bild på dina?

Peppe
0

för övrigt rider jag i dressyrsadel och träns med bett. använder benskydd/benlindor när jag känner för det och sporrar och spö vid behov. och så hjälm på huvudknoppen

CelsiusT
0

#45 Nej tyvärr har jag ingen kamera just nu, eller rättare sagt, jag vet inte var den är och har letat överallt efter den =( Men det är en trissa med väldigt breda piggar på dom jag använder mest. Men just nu har jag inga sporrar på för jag håller på med en unghäst =)