Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 3784 ggr
kaka1234567
0

Hur gör man join up?

Ja hur gör man juin up?

Hur gör man för att hästen ska komma fram till en ?

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

CelsiusT
0

Det är genom det grundläggande arbetet i NH, det som ingår i alla inriktningar, vad jag vet iaf. Det man gör är att driva hästen runt tills man ser att det "tuggar" med hela kroppen, då slutar man driva och backar av varpå hästen ofta stannar, vänder sig innåt/mot dig, går fram till dig. Det kan ta lite tid att få hästen dit. Det gäller att kunna läsa hästen för att veta när du ska driva, när du ska vända hästen och när du ska backa av.

Man brukar jobba i en rundkorall och driva runt hästen, gärna göra mkt vändningar. När hästen sänker huvudet, vrider in örat/klipper med öronen, slickar sig om munnen, tuggar - ja det finns massa tecken och det är väldigt individuellt vilka tecken hästen visar, vissa visar mkt medan andra kan vara svårare att läsa. När hästen gör detta tar man bort "pressen" genom att sluta driva och kanske ta ngt steg bakåt. Hästen kommer då sakta av och snart stanna och ofta så vänder dom in antingen bara huvudet eller så vänder dom upp helt och hållet. Här gäller det att ha is i magen, stå helt stilla och bara vänta. Snart (om man gjort rätt när man arbetat hästen) så kommer den att gå fram till dig. Vänder du dig om och går ifrån hästen så kommer den följa efter dig.

Medarbetare på westernridning.ifokus

kaka1234567
0

Ok med de med slikandet ock tyggande är de tå att man ska ha bett/träns på hästen under join up för de vill jag inte ha.Gillar inte bett.

_Mvh kaka
_

Zaphix
0

Du ska inte ha bett, eller, du behöver inte i alla fall.

Och det är svårt att läsa sig till eller titta på filmer för att lära sig, bättre att ta ut en tränare som får visa.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

kaka1234567
0

kanske jag bör göra,men de blir när jag får min häst(snart)

_Mvh kaka
_

CelsiusT
0

#2 Nej det har man verkligen inte =) eller ja, man kan väl kanske ha det om man absolut vill. Men jag har ingenting på hästen när jag jobbar den. Min häst jobbar jag helt fri när jag har runtkorall. Har jag bara paddocken så kan jag med min häst, som jag jobbat med innan och känner, ha honom lös (han fixar att gå på volt utan "vägg" då han svarar väldigt fint på mina signaler). Annars har jag repgrimma och arbetsrep (5-7m) som jag jobbar med. När häten är lös så har jag arbetsrepet till att lägga press på hästen. Har jag arbetsrep och grimma på hästen så vill jag ha repet så långt att jag kan svinga enden på repet trots att det sitter fast i hästen också. Bäst är om man kan ha hästen lös, blir inte så mkt att hålla reda på då =)

Slickandet och tuggande kan hästar göra även utan ngt i munnen, det visar på tillfredställelse.

kaka1234567
0

#5. Ok Tack för hjälpen =D

_Mvh kaka
_

CelsiusT
0

#6 Så lite så =)

Thorsson
0

jag testade join up på Lord, det gick superbra! :D

CelsiusT
0

Jag har ju nyss fått hem en ny pålle =) Ett sto på 3 år (helt otränad, varken inriden eller körd).

Började igår och gjorde join up, det tog ca 40 min innan hon slappnade av och kom in till mig (trots att hon flera gånger tuggat med hela kroppen så tappade hon intresset när jag släppte trycket, först efter 40 min behöll hon intresset förmig och kom in). När hon kommit in så stog hon där i ca 2 sekunder (knappt) och sedan var hon ointreserad igen, när jag vände om och hämtade grimskaftet (kände att vi skulle avsluta jobbet där) så hade hon ingen tanke på att följa efter mig. Dock kommer hon ju alltid fram i hagen och även här så kom hon när jag vid grinden vände mig om och bad henne komma.

Idag jobbade jag henne i korallen igen. Det tog nog ca 3 min för henne att tugga och när jag släppte trycket så stannade hon med full koncentration på mig. Det tog nog bara ngn sekund så kom hon sedan direkt in till mig. Hon stog länge kvar hos mig (säkert nån halvminut iaf) och när jag vände mig om och gick så följde hon mig även när jag svängde, stannade, började gå igen. Sedan avslutade vi träningen.