Join up, monty roberts
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
här är en film om hur han gör sina join ups.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag kan inte förstå varför hästen inte får nosa och lukta på det som är nytt (sadel/ryttare) sen förstår jag inte vitsen med att driva hästen, när den utsätts för något nytt.
Det liknar det som många gör att longera för att trötta ut hästen så den inte orkar göra motstånd.
1: Håller med dig. Förstår inte vitsen med att bara slänga på sakerna. Inge vänja in hästen vid dom, utan bara slänga på.
Sedan tycker jag att han sätter mycket press på henne under join-up'en. Tittar på henne hela tiden och sätter press..
Håller med #1 o#2 tycker inte om de sättet had driver med snöret de är ju sladrigt o kan va skitt läskigt för vissa hästar.Tycker hästen skulle fått nosa på sadeln m.m.Tycte om monty men när jag fick se de klippet är han kanske inte så bra som man trode.Hon blev skit rädd varje gong han drev på hene med repet.
Sen såg de ut som att hästen va skitt svätig av all press han sat ut henne för.
Fast ni missar ju vad själva join up-en är känns det som. Det är inte drivningen som är join up, utan det är när han bjuder in hästen till mitten där han själv är, när hästen kommer villigt så är det en join up. Kommer hästen inte villigt fortsätter man att driva den ifrån sig.
Hästen lär sig då att enklaste vägen är att just ta den enklaste vägen.
tycker att man förstår montys join up bättre om man läst boken "från mina händer till dina" som är en superbok med många goda råd och tips. kostar kring 300kr på bokus om inte priserna sjunkit.
Är väl inte helt förtjust i tanken att ni sågar en tränare helt och hållet baserat på en film…
Här bifogar jag en film med monty när han lasttränar en arab (tror jag det är) där man ser hur konsekvent han är i sin träning.
Här är filmen med Chester, hästen som är rädd för cyklar….
det enda jag inte gillar är sättet han korrigerar hästen på, men man känner ju igen detta från hunddressyren som var för 20 år sen…. Samtidigt så korrigerar han snabbt, och inte alls långvarigt som man ser en del andra tränare gör.

*SUCK* konsekvent är han och inte skulle han få komma i närheten av mina hästar, hur känd han än är. Så tar jag hellre längre tid på mig och tränar dom mjukare.
Sen sågade jag inte honom som tränare i första filmen utan filmen i sig och metoden att inte ge hästen möjlighet att nosa.
Det får inte hästen i film nummer två heller, lite ryck i ett grimskaft kompletterat med att man panikryggar den och en häst som hoppar upp i transporten, samtidigt som man inte ser vad som två stora männen gör bakom hästen.
Nej, det är inget för mig och mina hästar, absolut inget som får mig att bli imponerad.
Monty är kontroversiell precis som parelli och många ryttare anser fortfarande att det de gör är humbug, det bästa sättet att få en lydig och bra häst är genom hårda ryck, sparkar och slag.
Jag är ändå tacksam att monty gör sitt arbete, det ger snabba resultat och fungerar, men i jämförelse med kelly marks så skriker hans arbetssätt, det får jag väl ge rätt i. Utan montys arbete skulle långt många fler hästar vart avlivade idag pga att de inte har blivit hanterade rätt innan.
Jag tog på mig att gräva upp litet olika NH tränare av diverse slag, och det har jag gjort. Monty är bra på sitt sätt, men jag anser fortfarande att böckerna är värdefulla gruvor av information och att man inte ska ta en form av NH och köra stenhårt på den. utan man ska bilda sig en egen NH-form grundat på sunt förnuft och den känsla man själv eftersträvar.

En av mina hörnstenar när jag arbetar med mina hästar är tid och åter tid kryddat med tålamod.
Man leker fram en trygg häst, då får både jag och hästen det mycket roligare på färden fram mot målet.
Monty är inget för mig det kan jag enkelt konstatera och jag tror också det är farligt att lära ut att det ska går fort, ge hästen ett par veckor till om det behövs.
Försöker man att hemma använda hans metoder efter filmernahär ovan, utan förkunskaper,så tror jag att många hästar blir förstörda, långt fler än dom han "räddat livet på"
#8 men är de tinte så med allt, om man ser enfilm o tänker "wow det där måst ejag pröva" men har ingen bakgrundsinformation om varför hur och när ska man göra si eller så så spelar det ju ingen roll hur man bär sig åt för risken för skador och förstörda hästar/folk ökar drastiskt för att någon saknar självkännedomen och förmågan att söka upp relevant information innan man provar….
tänker på alla jackass-filmer o dylikt…. finns många som provat o skadat sig fast att killarna på jackass inte gjorde det…. som ett exempel då. killarna på jackass är i viss utsträckning utbildade stuntmän… medan lisalotta går ut o tränar med sin häst och blir halvt ihjälsparkad för att hon inte kan utan vill testa för att det såg häftigt ut.

Det tar ju 23 timmar att rida in en häst om man föser runten så den blir svettig på en volt och en häst går ju att lasta om man rycker i snöret och ryggar den bakåt tillräckligt bryskt, det syns ju på filmerna.
Jag tror att många tror att inredning just går till som i film nummer ett och det bör ju vara den som sysslar med NH och älskar hästars skyldighet att peka på att detta är inte rätt, detta är inte ett bra sätt att rida in en häst (eller lastträna.
Risken är ju annars att okunnigt folk testar metoden på sin häst och får jag inte säga vad jag tycket bara för att Monty är ett namn, då är ju risken ännu större att folk testar själv det ser ju så enkelt ut.

Jag var mkt för monty roberts förr men,,,tappade honom. Har en annan tränare som jobbar i korall som jag studerar nu.
Han för sig lite anorlunda m.m. och ja,,,jag gillar det bättre, han annpassar sig mer efter individer också.
#11 vad heter han då? alltid intressant med nya infallsvinklar :D
Wow! :D Jag tycker han är helt fantastiskt duktigt! Blir så inspirerad av att titta på när han jobbar med hästar. ;)

Patrik allori eller något liknande (kan inte stava det o.o)
Men han vill inte bli dragen under kategorin NH, han är indian och jobbar efter deras gamla metoder:)
Blev mkt övertygad om hur duktig han är första gången jag såg honom. Då jag hade med min egen kille (bild) så han jobbade med honom. Han gjorde det mkt bra men avek en del från vad han berättat innan om hur han jobbar. Hoppade över vissa signaler m.m. så alla blev lite fundersamma.
Men efter en stund vände sig han mot publiken och sa att han gjorde så för att han såg att Peewee inte förstod att han gjorde "fel". m.m. han förklarade väldigt bra. Och då viste han inte mer än att Peewee var min skoghäst som jag har kul med och att det var en valack. (Peewee är uppväxt på nappflaska och har missat vissa delar ur hästars kroppsspråk och beteende, vilket gjort många NH kurser till pannkaka då han inte förståt även om tränaren är "duktig".)
Har sett honom fler gånger och sett honom jobba med andra hästar.
Dessutom svarar Peewee väldigt bra på dessa metoder, då patrik alltid tar in och hjälper ägaren att själv jobba sin häst i korallen. Så förklarade han i stora drag vad jag kunde bort se från efter som Peewee inte förstod.
Han var också mkt noga med att flera gånger söka upp mig under dagen och säga att jag hade en väldigt snäll häst.
Med hans ord: "he's a nice horse, but he's just a little boy, he don't understand better."
Åh fy vad jg blir upprörd. Han står och pratar om att han vill att hästen ska känna sig trygg osv och att hästen ska vara med av egen fri vilja. Vad fan är det för egen fri vilja att tvingas ha en sadel på sig? Och att spänna sadelgjorden första ggn man lägger på en sadel och att sätta på en ryttare direkt efter. Ne fy fan va han sjönk i mina ögon efter detta!! Detta kallar inte jag för säker ridning!
Själva drivningen gör han bra, den är snygg. Join up-en är också snygg, men jag tycker han drog ut på det för länge. Själv är jag mer för at vända hästen kanske 4-5 ggr så hästen få känna av mig ordentligt och när hästen ber om att få komma in (vilket den hästen gjorde i flera varv innan ngt hände) så ger jag den möjlighet att komma in, jag väntar inte 5 varv till - jag jobbar inte för att trötta ut hästen, det viktiga är kommunikationen. Men tyvärr blir jag inte så faschinerad (dom spelar sån dramatisk musik under join up-en), det där är ju ett självklart beteende från en hästs sida och alla hästar jag jobbat med hittills har "joinat" - annars har jag ju misslyckats! Sen ser man ju att han är kunnig, han befinner sig på exakt rätt position i exakt rätt ögonblick. Därremot så skulle jag aldrig få för mig att klappa en häst när den joinar, inte framifrån sådär, så stor risk att skrämma iväg hästen och då förstör du ju bandet du precis i samma stund försöker bygga upp. Dessutom förstör ju klappandet den härliga momentet att låta hästen vara med dig, inte tvärt om! DÄrremot om hästen klappar mig kan jag tänka mig att klappa den tillbaka, det är ju ett flockbeteende och besvarar jag "klappen" så accepterar jag ju hästens förfrågan om att få vara med i min flock.
phu, var tvungen att skriva av mig efter första filmen, nu ska jag kolla in dom andra två i tråden.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Ja lastträningn gär han bra!! Häftigt, precis så som jag tränar!! MEN man hör ju att han inte verkar ha en aning om vad han gör, för hans beskrivning av varför han gör si eller så stämmer inte in alls med hur det fungerar. Det handlar inte om att han "inte ska få gå på" utan det är "wow du gick ytterligare ett steg närmare - belöning=gå ifrån det läskiga".
Detta är vanlig inlärningspsykolgi som fungerar på vilket jävla djur som helst. "Inlärning med operant betigning baserat på negativ förtärkning" kallas det med vetenskapliga termer. Därremot så är han inte så duktig i utövandet av metoden, han är ganska ineffektiv med tanke på vilka tillfällen han väljer att backa hästen. Det gör det lite snurrigt för hästen. Dessutom är jag inte för hans sätt att tvinga upp hästen (det stretar för mig rakt emot denna metod om man tänker effektivitetsmässigt - det fungerar det med, men det är ett helt annat tillvägagångssätt). När jag tränar så lägger jag vikt vid förtroendet mellan mig och hästen, där ingår inte tvång! Stöttepelarna i hästträning ligger i tid och tålamod! Det gör inget om det tar lite längre tid, huvudsaker är att hästen fortfarande har förtroende för mig efter träningspasset.
Jag har inte så bråttom att hästen inte hinner insupa allt så att han, när han ska gå på förta gången, måste ta ett skutt in. Han ska redan första gången gå lugnt och fint in i transporten.
Nej men jag blev glatt överraskad av film 2, efter att ha sett 1an förväntade jag mig det värsta. Nu förtår jag återigen varför jag såg upp till honom förr (även fast jag nu själv jobbar på annat sätt och ser andra saker).
Nä film 3 gick inte att se. "Inbäddning inaktiverad på begäran"

kunde inte se videorna förr men sett dom nu och,,,tyckte inte någon såg speciellt trevlig ut.
Kan väl inte säga så mkt efter 3 videos (har i och för sig läst alla böcker och sett något tidigare) men jag skulle aldrig låta honom träna någon av mina hästar.

#18 man får klicka upp filmen i nytt fönster.
#5 jag missade film 3, konsten att få en avtrubbad häst inte en häst som litar på människan Han använde själv ordet fobi, hästen är fast i ett utrymme = kan inte fly. I repet håller en gubbe som rycker den om den försöker komma undan. Man trubbar av hästen man ger den inget självförtroende att våga lita på människa, samspelet saknar jag totalt.
Jag reagerar med avsmak, mycket beroende på att jag själv har sprutfobi. Jag ser/såg också lugn ut, när jag var instängd och inte kunde komma undan. Inne i mig var det rena paniken ändå tyckte dom som lyckades ge mig en spruta som barn att detta gick så bra och dom var så duktiga.
idag är det inga problem bara jag litar på den som håller i sprutan, detta för att jag fick hjälp och under en lång tid.
Vist det ser ut som ett synligt resultat om hästen står still, men är det det eller en synvilla?
Vill vi ha vakna levande hästar, som litar på snörhållaren eller avtrubbade hästar, som inte vågar fly?
Metoden är effektiv det går fort och publiken går på det.

Jag kan inte annat än att hålla med LinaN Att M.R böcker är otroligt bra och faktiskt lätta att förstå.
Det var någon som skrev ang hans sätt att lasta man ser inte va de 2 stora männen gör bakom hästen, Dom gör INGET ALLS… Jag har varit på Flera av M.R clinics och har gått där ifrån lika glad,nöjd och impad varje gång..
Har även anvät hans metoder på mina egna hästar som knappt varit hanterade innan,o de har gått super, INget våld inget tvång..
Jag förstår verkligen inte vitsen med att göra en Join Up resultatet blir oftast en ännu stressigare häst. Sen att rida in en häst på 23 min imponerar inte ett dugg på mig. Om han kunde göra det på samma tid med en häst som är lugn och har självförtroende DÅ skulle jag bli imponerad men inte nu.
Har själv jobbar lite enligt Kelly Marks men har nu lämnat det helt eftersom jag inte gillar metoderna.
#21 Nu förstog jag inte riktigt. Varför skulle en join up resultera i att hästen blir ännu mer stressad?
Det är det jag ser. Alla hästar som jag har sett det göras på förlorar ännu mer självförtroende och blir mer stressade. Då har jag mest sett MRs videor.

#22 du driver hästen utan slut (en cirkel har inget slut)och får den att visa undergivenhet,jag ser inte att man samarbetar med sin häst i den situationen.
Jag vet många hästar som mår direkt dåligt av den situationen och det är inget jag kommer att låta mina bli utsatta för.
Samarbete, kommunikation, tålamod och tid det vill jag ge mina hästar
Du driver hästen och eftersom hästen är så mkt snabbare än vad människan är så använder man sig av en korall där människan kan ta genvägen rakt igenom och då hinna före hästen. Du driver (inte jagar! -det är dålig hantering) hästen runt och när den ser att du alltid kommer ikapp den så visar den att den heldre vill samarbeta än att bli driven och då släpper man drivningen och låter hästen joina oss. (se på hästar i hagen som släpps ihop för första gången, man ser nästan alltid hur dom driver runt varandra)
Det ska inte handla om att hästen ska fly eller känna rädsla för människan som driver, man driver hästen på precis samma sätt som man driver kor eller får när du flyttar dessa mellan bete eller tar in dessa för mjölkning och där skulle man aldrig få för sig att stressa djuren (en stressad ko mjölkar inte lika bra). Blir hästen stressad har man inte gjort ett bra arbete, det är precis motsattsen man strävar efter.

Vad gör en pressad häst, jo den föltuggar, tuggar med munnen och sänker kroppen och visar sig underlägsen.
Många hästar klarar denna behandling, har man en häst som en av mina som är underlägsen i sig själv, då kan man knäcka den för livet. Hon är en häst som i dagsläget till 100% litar på mig och att svika en häst genom att pressa den till underrättelse skull jag aldrig göra eller låta någon göra med mina hästar.
Mitt mål med mina hästar är samarbete inte undergivels.
#26 =D Du kan inte på fullaste allvar tro/tycka att tuggningen i corallen, när man driver på hästen, är samma tuggning som föltugg…
Jag jobbar unghästarna i corall. Jobbar mer med vändningar än vad MR gjorde i första videon, för att visa att det är jag som väljer väg. Och eftersom att det oftast är mycket unga hästar jag jobbar med busar vi ofta till det i det hela, för att det ska vara roligt, men alltid jag som bewstämmer hållet.
Att hästen sen vill komma in i mitten har jag märkt är naturligt, de söker sig in när de är redo.
En fråga bara till er som jobbar i corall: Har en häst som snart ska börja jobbas och jag gör också som MR det där att lyfta alla ben när de står lösa. Det här stoet som jag ska börja med tror jag kommer tjura, antingen bitas eller hytta med bakbenet. Hur skulle ni göra? Mota iväg, och visa att det inte var ok?! Nypa till henne i sidan och mota iväg?! Riktigt skrämma iväg?! Eller vad?
#27 Jag gör ingenting när en häst biter mig, men jag slutar heller inte med det jag håller på med (som utlöser bitningen). Gillar inte att bestraffa, varken människor, hästar, hundar eller andra djur. Om man bara inte slutar med det som utlöser bitningen så slutar snart bitningen (det lönar sig inte att bita helt enkelt).
Det är värre med sparkandet, men jag brukar göra samma där bara det går att akta sig så man inte får det på sig.
Sen undrar jag varför du absolut vill göra detta (lyfta benen), dessutom om du tror att det inte kommer gå? Jag lyfter inte benen på en häst jag inte känner utan väntar till vi har fått en relation där hästen litar på mig och jag ber alltid hästen lyfta sina ben själv. Skulle aldrig få för mig att lyfta upp foten på en människa för att kolla deras sula utan att be människan att lyfta foten själv så jag kan se.
#28 Jag tar inte att jag blir biten eller sparkad mot, det kan jag bara inte ignorera.
Självklart kommer jag inte börja med att lyfta benen, utan det är ett moment som kommer naturligt när jag tar hästen över hela kroppen. Det här är en unghäst så att på något sätt be henne lyfta benet själv skulle inte funka, meningen är ju att jag ska börja lära henne att man ska lyfta på fötterna när en människa vill det. Men i början handlar det ju bara som att hon lyfter och släpper ner, sen mer och mer klarar att hålla den uppe ju mer vi tränar.
Att jämföra med människa tycker jag bara blir fånigt, hästar är inte människor. =)
Någon annan med tankar runt detta?!
#29 Ne hästar är inte människor, men hästar har samma integritet som människor och har lika mkt själ och egen vilja (speciellt som unghästar) och jag skulle aldrig tumma på min respekt mot en individ bara för att "det inte är en människa".
Okej det är en unghäst som inte vet vad det handlar om, lite annan sits då såklart. Jag brukar ta det sakta och försiktigt bit för bit. I början att man klämmer över benen, sedan att man "drar" lite i benen och BERÖMMER!! när hästen står lugnt och stilla och accepterar det. Jag ser det som att om jag blir biten/sparkad mot så har jag klampat fram för fort och inte visat hästen respekt. När häten är van vid att man konstrar runt benen på den så kan man be den att lyfta, jag brukar inte här heller bara dra upp benet utan ett tryck på benet ber hästen att lyfta det, om hästen inte lyfter det kan man knuffa den lite i sida så den måste lyfta benet och då "fånga upp det" och samtidigt berömma, och som du säger - viktigt att snabbt släppa ner det.
Jag har inga problem med hur jag ska gå till väga, har tränat jättemånga med framgång. Men detta sto är mycket egen med en hel del vilja!! Jag har inte bråttom med träningen, men jag är nästan säker på att hon kommer vilja mota bort mig någon gång.
Åter till hur ni andra gör när hästen går över linjen?!
Gillar inte riktigt heller hur han tillrättvisar hästen i tredje filmen… ^^ Men, men, det är iaf bättre än hur många hästägare annars behandlar sind hästar.
#15 Anledningen till att han klappar hästen är för att berömma den för att den kom till honom, för hästen ska gilla att var med honom. Och om Monty ska vara flockledare måste han kunna röra vid hästen överallt (det vill vi ju kunna i hanteringen man hästar) och om hästen då itne accepterar det, så har inte join up-en fungerat riktigt… Det är så jag har förstått det av diverse läsning om smått olika horsemanship-sätt, men som bygger på egentligen samma princip…
#32 Jo visst är det så att han klappar för att berömma att hästen kom in (det säger han ju med), men sättet han gör det på blir inte bra (hästen drar undan huvudet). Dessutom har jag fått lära mig (och av egen erfarenhet insett) att klappen kan förstöra mer än att berömma och därför har jag slutat klappa hästen just då - om inte hästen "klappar" mig (vilket hästen i filmen inte gör).
#33 Hmm… Okej. :P Det har jag inte hört om förut, men å andra sidan lär vi väl aldrig få veta allt om hästar och deras beteende.