Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 1405 ggr
CoralReefs
0

grimtäns?

Jag har brecis ridit in min arab och valt att göra det bettlöst. ag kommer även i fortsättningen att rida han utan bett.

"Problemet" är att det finns en massa superfina betttärns dvs träns som man bör ha bett till men ytterst få som är gjorda för ridning utan bett. Dessutom är dom bettlösa oftast fula=(

Jag har ridit en hel del i grimma på han så nu undrar jag om någon har tips på hur jag kan göra? elelr var jag kan köpa? en tunn nosring som jag kan koppla på ett vanligt träns. Något som gärna passar till olika träns och gärna westernträns.

Zaphix
0

Jag har använd en vanlig remontnosgrimma som sidepull. Fast man får sätta den lika högt upp som en engelsk nosgrimma. Sedan sätter man tyglarna i ringarna på sidorna. Fungerar hyfsat. Om det är nåt sånt du menar?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

CoralReefs
0

Ja precis men dom är så breda och jag är mer ute efter själva nosringen som jag kan montera ihop med "vanliga" träns och sätta bettremmarna i själva nosringen i stället för i bettet.

Zaphix
0

Du menar en ring att sätta i sidostyckena på ett vanligt träns? Vart vill du sätta tyglarna?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Micky
0

Du menar att du ska sätta tyglarna i nosgrimman eller har jag missförstått?Glad

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är mitt egen gjorde bettlöst:)

Tog ett westen träns och en nosrem, och fäste fast två ringar i nosremen, sedan fäste jag tyglar i dom, och sidostyckerna genom nosrrem och ring,,,(svårt att förklara…) Så på med ett rejält nosludd då killen är så känslig:)

Micky
0

#5 Gud vad snyggtGlad

JenD
0

Skulle inte en sån här fungera..?

Det är en spärrgrimma som man har till travhästar.. Jag satte tyglarna i den när jag ville rida mina travare bettlöst, fungerade skitbra :)

spärrgrimma/stoppgrimma

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Lorita
0

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

CoralReefs
0

jo den där travgrimman verkar bra. Hökstränset är svårt att montera med andra träns?

jag skulle vilja ha något liknande en bosal i stilen, neutral som passar med alla träns..inte svart utan mer repaktigt…blää nu känner jag mig kräsen

gå in och kolla på huvudlag och bosal på http://www.bonanzawestern.com/indexbutik.htm

dock är dom så himla dyra=(

JenD
0

aa jag förstår vad du menar men spärrgrimman är ett tips iallaf :) funkar hur bra som helst till skogsridning om inte annat :)

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Elshira
0

Jag skulle nog också rekomendera en spärrgrimma ihop med ett vanligt träns eller så köper du ehlt enkelt ett sidepull? =)

Hakuna matata!

CelsiusT
0

Hooks westernhuvudlag (sidepull)

Tycker det är hyfsat snyggt, men jag gillar ju inte ganaschremmen och inte att det är pannband. Jag lånar pappas verkstad och håller på just nu med ett lika dant fast med enbart nackrem åsså med ett öra på istället. Mkt mer "weternskt" då tycker jag =) Åsså planerar jag att göra (antingen samma tjocklek eller ngt tunnare) dubbla sådana "nosremmar" av råhudsflätning då jag vill ha det lite mildare (eller ev fläta runt en plattare stomrem).

Men jag har lite bekymmer med hur man ska fixa anordningen där man sätter tyglen, gillar inte riktigt att ha dubbla ringar så på varje sida (som på hööks sidepull). Helst vill jag ha helt utan ring. Någon som har ngt förslag på hur man kan lösa infästningen? Funderar på att sätta ihop tränset på ett sett så att det inte blir ngn ring i ihoppsättningen åsså bara sätta en ring på varje sida som är enbart till tygeln. Men är inte helt överrens med det heller.

Rider ni på en sådan spärrgrimma bör ni ha ett "öra" på så det inte kan åka ner i nacken, det kan hästen tycka är väldigt obehagligt/läskigt om det händer.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CoralReefs
0

Det på hööks var ju ursnyggt!!! Då kanske man kan ta det och använda bara nosremmen=))