Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 2077 ggr
LinaN
0

Hjälmlöshetspolicy?

Vad har ni för policy på Natural horsemanship gällande hjälmlöshet?

för på dressyr så har vi sagt att var och en ansvarar för hur de rider, är man över 18 år så är hjälmlöshet inget problem MEN vi ser gärna att man föregår med gott exempel.

Vad är policyn här?

Parelli rider oftast bara i sin westernhatt tex, och många NH-utövare har varken hjälm eller säkerhetsväst på sig när de arbetar hästen i runcorallen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zaphix
0

Jag vet heller inte policyn, men jag tycker att folk borde kunna ansvara för sig själv. Är ju ändå bara en själv som råkar illa ut,

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

#1 jag tycker det är säkrast att fråga även om ridsport nu har slopat hjälmlöshetsregeln, det är alltid säkrare o fråga en gång förmycket än en förlitet. :D

jag anser att man ansvarar själv för sitt liv och sin knopp, är man under 18 år så ska man rida med hjälm. Jag rider oftast med hjälm men ibland händer det att jag rider utan ändå, men skulle nått hända är det bara mitt fel att jag skadar mig.

skulle man tex falla av o landa på nacken så bryter man den lika mycket med hjälm som utan hjälm på knoppen….

EwaAngantyr
0

Var och en tar ansvar för sig själv tycker jag. Det finns en form av hjälmhysteri och tron att bara man har hjälm så är man säker. Min filosofi är att man måste ha en säker häst för att vara säker. Jag rider ut skogen med hjälm och även på banan med vissa av mina hästar. 

Tyvärr så var det en tagisk olycka här i närheten för ett tag sen. Flickan på 11 år hade hjälm, säkerhetsväst OCH en ledare på sin ponny…  Jag menar absolut inte att man måste/ska rida utan hjälm MEN en säker häst är säkrare än alla hjälmar som finns.

Zaphix
0

En säker häst är viktigt, men det skadar ju inte att ha hjälm på sig? En hjälm skyddar ju ifall något skulle hända. En häst kan aldrig bli 100% säker, därför är det bra att ha säkerhetsutrustning också..

Min och Dackes blogg

CelsiusT
0

Jo visst är det bra att ha säkerhetsutrustning, men många verkar tro att har man bara säkerhetsutrustning så klarar man sig vilket tyvärr är en villfarelse. Jag tycker att den viktigaste säkerhet man bör skaffa sig är en trygg och säker häst som är van vid allt mellan himmel och jord. Om man har det så är risken så mkt mindre att man skadar sig i ALL hantering med hästen. Men sedan är det jättebra att använda även annan säkerhetsutrustning utöver det. Men å andra sidan kan man råka snubbla när man leder hästen till hagen och ramla och slå huvudet i en sten och hästen blir rädd av att du ramlar mitt framför den och råkar då trampa på dig dessutom ;) Men är aldrig helt säker!

Men jag tycker att det är upp till var och en att bestämma själv om/hur mkt skydd man vill använda sig av. Är man under 18 år så bestämmer självklart ens föräldrar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

LinaN
0

#5 det där brukar jag med säga!

Man kan snubbla i hagen och slå huvudet i vattenkaret så att man aldrig vaknar igen, innan man ens hunnit fram till hästen i hagen.

man ska akta sig för att leva, man kan dö.

Zaphix
0

Eftersom jag är en sån säker bilförare behöver jag inte bilbälte.. Eller?

Min och Dackes blogg

EwaAngantyr
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Känns som en annan sak för du är bara en liten procent i trafiken…   hur många andra fulla, påverkade, trötta förare finns det…? Som kan komma i din väg??

Det skadar absolut inte att ha hjälm på sig och som jag sa så har jag nästan alltid hjälm själv. Men när jag rider min 22-åriga ponny som jag kännt i 22 år och som jag själv ridit in, kört in, tävlat med så känns det inte absolut nödvändigt med hjälmen. Hon är trygg, lugn, säker och pålitlig. Jag låter min 5-åring rida på henne.
Jag har dessutom nästan alltid hjälm på när jag rider henne utanför banan. Just in case…  På henne har jag ramlat av två gånger på 18 år. En gång red jag henne barbacka och i grimma på en vall och hon väjde för en hare. Jag hamnade på vallen och hon stannade och tittade på.  Nästa gång red jag oxå barbacka och en gren satt lågt på ett träd och drog mig av henne. Jag satte mig i mossan bakom och hon stannade och undrade vad som hänt…  Välj själv om ni vill ha hjälm…  klandra inte andra som rider utan, det är upp till var och en.

CelsiusT
0

#7 Jag använder inte alltid hjälm, rättare sagt, jag använder bara hjälm när jag rider hästar jag inte känner eller inte litar på tillräckligt och då har jag även säkerhetsväst eftersom det är lika stor risk att slå ryggen och få men för livet (synd bara att det inte går att skydda nacken som är ännu mer ömtålig). Det är mitt eller hästens "fel" om jag ramlar av, nästan alltid mitt egna fel, hästen kan jag påverka.

Med bilkörandet så är det antingen mitt eller någon av alla andra människor/djur som rör sig på vägen, bilen kan jag påverka men jag kan inte påverka dom andra människorna. Jag kan bli påkörd utan att kunna göra ngt åt det. SÅ i trafiken har jag oftast bälte på mig, hemma på småvägen (om jag ska till bussen och hämta ngn eller liknande) så skippar jag ofta bältet, där kör folk i 30 + att man ser väldigt bra om ngn kommer.

Att cyklar är nog mer likt ridandet, det är samma hastigheter dessutom (med bil är det ofta läskigt höga hastigheter) och det är bara jag och cykeln. Jag har aldrig hjälm på mig när jag cyklar och har nog inte haft i hela mitt liv.

Men det är jättebra att ha hjälm OCH säkerhetsväst!! Jag skulle aldrig få för mig att "se ner" på ngn eller klandra dom för att dom rider med hjälm och väst, men inte heller för att man väljer att rida utan - man får ta sitt egna ansvar helt enkelt.

LinaN
0

Jag tycker ju att de som rider med väst är jätteduktiga! jag önskar ibland att jag växte upp när västen var standard så att säga… när jag red på ridskolan var där 1 tjej som hade väst av 500 elever!

Idag så har var och varannan privat ponnyryttare väst, och en del vuxna har faktiskt följt trenden o börjat använda väst, tyvärr så klarar jag inte av det. jag blir klaustrofobisk. Har provat att gå omkring med västen hemma, så löst på det går, men får panik känslor och ångest. Så den hänger på en galge i garderoben… jag klarar helt enkelt inte av det.

Men hjälmen är på allt som oftast.

jag rider ofta utan hjälm till o fårn betet. men häromsistens så var det barn i stallet, så när jag hämta hästen så satte jag av ca 30 m från stallet i kröken så de aldrig såg mig rida. just för att föregå med gott exempel. när jag sedan var klar emd hästen så var stallet tomt och jag sat tupp och red iväg till betet själv, i grimma o grimskaft som vanligt barbacka. Mötte en gammal farbror o hans ruskigt snygge halvblodshäst. Min gick på sin sida av vägen o brydde sig inte alls, medan farbrorns häst titta läääänge och storögdt på min häst. Fast litet pinsamt var det att vara hjälmlös när farbror hjälm och säkerhetsväst kom ridandes ^^

CelsiusT
0

#10 Jag har en jacka som är inbyggd säkerhetsväst i. Jag har nämligen samma problem som du med att jag får klaistrofobi i vanlig väst (kan få det i tröja, jeans eller vad som så tänk vad en säkerhetsväst gör!!). Men denna är en vanlig jacka men med "paddar" i, den är jättebekväm. Dessutom kan man bara knäppa upp den om man känner sig instängd (skyddar ju inte lika bra då, men den är lättare att komma ur än en vanlig väst och då är det inte -för mig- lika stor risk att drabbas av panik, även om det händer endå ibland men jag behöver inte vara rädd att drabbas av paniken för det är lätt åtgärdat när paniken uppstår, paniken uppstår dessutom lättare om man är rädd att den ska uppstå).

[fjordtokan]
0

Jag använder hjälm när jag rider, för mig är det självklart. Väst har jag däremot inte, det har hänt flertalet gånger att jag trillat av just på grund av västen. Den har hämmat mig i mina rörelser helt enkelt. Jag har provat en väst som jag har kunnat rida i. Den kostar 3500 kr och måste importeras. Jag tycker inte det är värt de pengarna.

LinaN
0

#11 vad är det för märke på den jackan då?

just det där med rädslan att få panik/ångest är värre än när man väl får paniken/ångesten. vet ju häromdagen när jag skulle rida lektion i Akademisk Ridning så skulle jag sitta upp, jag skadade mitt knä i april/maj, vred sönder högerknät totalt, så jag måste kliva upp från en pall. Pallen i stallet är 1 m hög så där behöver jag bara slänga benent över hästen men där lektionen skulle hållas var pallen bara 60-70 cm så jag var tvungen att använda mitt skadade ben att ta sats med…. o rädslan att det skulle göra ont höll på att få mig att ställa in lektionen… :S

vornanen
0

Jag använder alltid hjälm. Iofs kanske jag skulle skippa den om jag sysslade med dressyr men det är ju inte riktigt vad jag sysslar med. Jag skulle aldrig våga rida monté utan hjälm (och det är för övrigt förbjudet), eller hoppa…

chik
0

Här tassar jag in utan o vara medlem.

O lägger min åsikt.

Barn skall alltid ha hjälm barn o det kan man nog räkna till 18 år.

Sen är det dom regler som gjäller där man är.

Sen så är det upp till var o en.Det är min åsikt.

Sen så skall hjälmen passa det huvud som den sitter på…

Jag har aldrig hjälm klarar inte det..O jag skall inte bli dömd för det vilket man oftas blir.

Sen så något som jag har tänkt på.På tävlingar typ Hopp på grus.Bör funktionärerna ha hjälm.Det kan fara stora stenar i luften..

Sen så är det som ovan skrev.-Farligt o leva, man kan dö.

Nu klampar jag ut o tackar för mig.Lena

Lena.P är jag i verkliga livet.

CelsiusT
0

#13 Jacka med säkerhetspaddar

- det är den som heter bodyguard

LinaN
0

#16 tack för länken! :D

Lorita
0

#15 jag rider själv med hjälm, jag en period en Medarbetare på min New Forest hon var tvungen att ta av sig peruken om hon skulle sätta på sig en hjälm och det vill hon absolut inte göra. Hon tyckte inte om att vara skallig som hon var efter cellgifter.

Nu så tog sjukdomen henne innan håret växt ut tyvärr faror är relativt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

annspann
0

Jga använder i stort sett alltid hjälm. Mest av vana (när man tävlade hoppning förr kunde man bli avstängd i två år om man sågs rida utan hjälm och  ja, det fanns kontrollanter). Jag känner mig lite naken utan. Jag har oftast långärmad tröja, långbyxor och inte sandaler när jag är bland hästarna. Gärna handskar också. Har fått lite för mycket skador under åren antar jag.

Säkerhetsvästen sålde jag för jag lyckades aldrig rida avslappnat i den. Men den räddade mina revben ett par gånger när jag hade besvärlig unghäst (som jag aldrig hanterade utan hjälm, heltäckande kläder, handskar eller stålhätteskor heller).

Men jag tycker verkligen att det är upp till var och en att välja sin säkerhetsutrustning. Skulle gärna rida med håret fladdrande i vinden, men jag måste invänta en tillräckligt säker häst.

Aribigga
0

Ens huvud är väldigt ömtåligt och vad som helst kan hända när man är med levande djur hur säkra dem än är! Egentligen skulle man alltid ha hjälm när man umgås med hästar, men det är jag dålig på. Det blir när jag kör eller rider istället.

Det är främst min stallägare som har lärt mig hur viktigt det är att ha hjälm när man kör och det är även hon som har lärt mig NH. Hon är riktigt äkerhetsmedveten och skulle aldrig drömma om att sitta utan hjälm på sin stentrygga häst som hon tränat sen den var ett.

lurvponnyn.vimeddjur.se

[fjordtokan]
0

Annspann känner samma sak med en tillräckligt säker häst skulle jag också kunna rida utan hjälm. Men gillar ändå min hjälm. Har 2 ggr varit med om att hjälmen spruckit istället för mitt huvud.

EwaAngantyr
0

#21 Ja, det är ju en anledning till att använda hjälm!!  Hua!

Fototokan
0

#5 Livet är farligt ingen har någonsin överlevt!

Lorita
0

#23 man kan ju förska hålla sig kvar så länge som möjligt, sen skrämmer det mig mer att bli invalid.

----------------------------------------------------------------------

Jag måste få berätta en händelse:

Jag opererade fötterna i vintras vid andra operationen skulle jag få lugnande Jag är livrädd för sprutor så jag bad sköterskan prata häst och så gjorde vi vi pratade om Kiara och det kommande fölet.

Hon sätter kanylen och jag känner det som om det rinner kallvatten längs armen och tar den andra handen för att torka bort "vattnet"

Då säger sköterkan det är bara droppet som känns kallt när det kommer in i ådrorna

Jag svimmar på stört och hamnar på en varm sommar äng där fölen brukar födas, det är varmt skönt och solen lyser (alltså i en dröm)

Jag blir nu väckt av personalen, runt mig står först i ett mycket ljust rum gröna utomjordingar, när jag vaknar ytterligare så tänker jag "jag har trillat av hästen" jag känner paniken, tänk om jag aldrig mer kommer att kunna rida Förvånad

vad skönt det kände med nästa tanke, ja just ja jag ska ju operera mig, om tre månader får jag rida igen Skrattande

------------------------------------------------------------------------------

Det tog 2 månader och jag var uppe på hästryggen operationen, säg intet till min läkare bara, jag tror inte jag kommer överleva utan ridingen Oskyldig

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Fototokan
0

#24 Läskig upplevelse!

Min bästa kompis hade också fobi för sprutor så jag brukade följa med henne när hon skulle ta dem… det hjälpte som tur var xD

Det som skrämmer mig mest är att bli döv så man aldrig mer skulle kunna lyssna på musik…  Och även om ingen har överlevt livet så hindrar det ju ingen att göra det bästa utav det!! Att göra det man tycker är allra roligast!

Rita-S
0

Jag rider och kör alltid med hjälm. Även med den tryggaste häst kan den kanske snubbla till och man kan ramla av om det blir så till. Även den tryggaste häst är fortfarande en levande varelse som potensielt kan skrämmast av nånting oväntad. Varför ta risken tycker jag. Det är inte mistillit till hästen, utan försiktighet. Jag har bara en skalle, och har slagit ut nog med vett från den, jag har inte råd med att förlora mer ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

CelsiusT
0

Ja det är jättebra om man väljer att använda hjälm. Jag väljer att inte använda hjälm av bekvämlighetsskäl. Men när jag rider en unghäst eller problemhäst eller häst jag inte känner har jag alltid hjälm, där är det så mkt större risk att ramla av att jag inte väljer att vara bekväm.

Men kan ju berätta att jag har ramlat av flera gånger utan hjälm på huvudet! Jag har en gång fått lättare hjärnskakning och endå är jag så korkad att jag sitter upp igen - utan hjälm. Men jag är gammal nog att skylla mig själv. ;P