Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 12818 ggr
LinaN
1

Rundcorall storlek mm?

Vad anser ni är bra storlek på en rundcorall?

jag hade en rundcorall, roundpen, volthage etc vad man nu vill kalla dem som var ca 20m i diameter och tyckte det var väldigt stort att jobba i. Hade nog trivts bättre i en som var 15-16m i diameter.

Jag läste i någon bok, kan det varit klaus F Hempflings att det är bättre att ha en fyrkantig corall för då rakställer och böjer sig hästen hela tiden. böjd i hörnen o rak i sidorna. Nackdelen är att man kan få en häst som ställer sig och tjurar i hörnen. MEN jag tycker att det låter som att kan man inte jobba hästen i enfyrkantig corall så varför göra det i en rund där hästen inte kan komma undan för att ens tänka?

Idag om jag vill göra roundpen arbete så ställer jag in hinderstöd i paddocken och gränsar av med longerlinor så man är instängd.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

CelsiusT
0

Jag tycker minst 16 meter är lagom, jag har gärna 20 meter. Jag vill kunna släppa trycket mot hästen ordentligt, speciellt om det är en rädd häst. Vi har fållor intill våran ridbana som är fyrkantiga, dom är ganska små ca 15x15m och där jobbar jag min häst, det fungerar lika bra med fyrkantig som rund tycker jag. Ja en rund kan hästen inte komma undan i och det beror väl på vilka metoder man vill använda?

Medarbetare på westernridning.ifokus

LinaN
1

#1 fast fyrkantiga tycker jag som sagt att de är bra just för att hästen måste ställa sig i hörnorna, i en helrund corall så förblir ställningen hela tiden och det inbillar jag mig att det är inte bra…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Lorita
0

Jag hade tänkt att bygga en rund ca 12-15 meter, men har kommit på andra tankar, en liten fyrkantig kan man göra i ett hörn i paddocken eller arbeta på 35*35 som min paddock är, jag känner framförallt att jag inte vill driva mina hästar så som man nog lätt luras till om det är helt runt.

Jag kommer nog nu att använda gruset och stolpar till att bygga något som är 8*??? långt (få se vad det räcker till) och använda till att löshoppa mm, det älskar mina hästar att göra Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zaphix
0

Vi har ingen runkorall, så jag brukar spärra av ridbanan så jag får en fyrkantig.. Kanske 15x15m typ.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

ragnhild49
0

Jag har varit på clinik med Sven Forsström, och sade att 18 meter var ett bra mått. Tyvärr kommer jag inte ihåg skälet till just det måttet. Det hade att göra med hästen privata område runt sig, att göra.

Elshira
0

Kan mäta den när jag ska ut igen, men att det går bättre i en rund borde det ju vara… Men mina hästar ginar alltid på en av "sidorna" och de går då 1/3 rakt och 2/3 rundat xD Oavsett om jag tömmkör och nästan drar ut de, longerar och föser ut dem med piskan eller bara har dem lösa och föser ut dem genom att göra mig så stor och "farlig" som möjligt så ginar de alltid xDDD

Hakuna matata!

EwaAngantyr
0

Parelli rekommenderar 50-60 foot och om jag räknar rätt så är det ca 15-18 m i diameter.  Detta är i level 1. När man kommer längre så kan man utöka storleken på corallen.

Själv vill jag bygga en corall som är ca 18 meter i dameter. Hoppas det blir verklighet framåt hösten….