Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 2948 ggr
painten
0

Hinder inom NH

Vad använder ni för typ av "hinder" när ni tränar era hästar. Skulle vara bra att få lite idéer. Jag menar inte vanliga hinder med bommar och hinderstöd utan exempelvis presenningar osv. Visa gärna bilder.

Aribigga
0

Mattor på marken, trånga utrymmen, broar, byggställningar, pressening på marken. upphängd pressening, lador, silagebalar med nät över.

Jag använder allt som möjligtvis kan vara läskigt för en häst när jag tränar James, bara fantasin sätter gränser :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

EwaAngantyr
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag  har gjort en Playbana med träbro, stockar, pall att kliva upp på, däck att kliva upp på och en ridå med tyg att gå under.  Till nästa playday kommer jag även ha någon form av trappa eller vippbräda.

LinaN
0

Traktordäcksklättring är något som jag ahde velat ha tillgång till ^^

men en lastpall som man sätter fast en rejäl skiva på uppepå så inga hovar ska råka fastna är en bra grej att kliva upp på, delar man lastpallen så den bara är hälften så stor så är den ju ännu smalare för hästen att kliva upp på, bra träning.

sen kan man ju göra hurmycket annat som helst. :D

Det finns inga direkta rätt och det enda fel man kan göra är att man skadar hästen!

man kan snacka med kompisar som har moppe/bil att köra förbi hagen och tuta med tutaren eller varva motorn osv i olika situationer, stärker hästen trafikmässigt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

painten
0

#2 Fint, det var smart att göra en sådan bana. :)

EwaAngantyr
0

#4 Ja, och det är jätteroligt att träna på den!

LinaN
0

#5 wow vilket språng! :D

Bildäck som man lägger ut på marken är också ett alternativ, att hästarna ska kliva i däcken, eller gå slalom runt om beroende på hur man lägger dem.

IdaL
0

#5 Vilka framben *dregel* hehe =) Underbaar häst <3

LinaN
0

Ett annat tips är ju att fästa upp en presenning så den blir som en ridå, och hästen ska gå under/igenom den…. Se min tjusiga ritning ^^

EwaAngantyr
0

Här kommer en bild på det…  Jag har iof klippt upp tyget så det blir breda remsor istället för en tät ridå.  Funkar bra i allafall.

LinaN
0

#9 fast remsor och ridå gör ju två helt olika svårigheter, en i tyg smäller det om litet i vinden och en plastpressenning prasslar en massa. Så det är ju två helt olika övningar med samma grundprincip :D

EwaAngantyr
0

Här kommer bild på "bron".

painten
0

Vad bra idéer ni har. Fin bro och bra presenningstips. :)