Hitta lugnet att kommunicera?
Vi har tränat lite då och då på att pålle på kommando ska stiga upp med framfötterna på en stubbe, pall eller liknande. Två eller tre gånger de senaste veckorna har vi utökat till att han sedan på kommando ska stiga upp även med bakfötterna. Inkallning har vi knappt tränat, för det funkar inte, han strövar iväg och letar mat.
Igår släpade jag in pallen i korrallen och släppte lös pålle. Han strosade runt medan jag stängde grinden, jag såg i ögonvrån att han stannade och nosade efter ätbarheter, så jag smackade lite utan att flytta på mig. Han strosade vidare, så jag bestämde mig för att han fick göra vad han ville så länge han inte försökte äta.
Jag stod stilla hela passet och rörde inte ens på pisken, som jag annars använder för att driva och dirigera. Pålle strövade runt och drog sig in till mig och pallen. När han kom tillräckligt nära kliade jag honom under manen om han gillar. När jag kliat en stund klev han själv upp med framhovarna på pallen och och stannade - mera kli och beröm. När jag slutade gäspade han några gånger, ruskade på sig och klev sedan ned och strosade iväg.
När han började dra sig närmare mig igen försökte jag med inbjudande kroppshållning och inkallningskommando. Han stannade och tittade på mig, kom närmare, stannade … och till sist stod han invid mig någon meter från pallen och blev kliad igen. Slutade klia och gav kommando. Efter lite fundering gick han fram till pallen och klev upp med framfötterna - gos och beröm. Efter en stund och flera upprepningar av kommandot klev han upp med bakfötterna också - mera gos och beröm.
Klev undan från honom och drev försiktigt med rösten och han strosade iväg igen, fick gå fritt så länge han inte åt. Jag rörde mig inte, drev bara med rösten någon gång när det behövdes.
Detta upprepades flera gånger och det gick lättare varje gång. Det var så lågmält och enkelt, precis som man vill att det ska vara - men som det sällan är, eftersom det händer för mycket, man gör för mycket, det går för fort och varken häst eller människa lyssnar på varandra.
Hur, ack hur, gör man för att hitta detta fina och lugna och trygga varje dag?
#0 Helt underbart ju! 😍 Dessa dagar där det bara klickar 💖
Verkar vara en väldigt disciplinerad pålle som slutar äta bara på röstkommando. Skulle nog aldrig falla Bounty in ;)
Jag önskade att jag hade svaret på din fråga, men tyvärr… Det är så många faktorer som påverkar oss och hästen fram det tillfälle när vi ses som kan göra att även om vi kommer till det sinnesläge kanske hästen inte alls gör det, eller tvärtom. Vi kan såklart påverka hur vi själva är när vi kommer dit, iaf till viss grad beroende på hur tränade vi är i att varva ner, och på så sätt skapa bättre förutsättningar för våra möten. Men vi kommer tyvärr inte kunna påverka hästen på samma sätt. Däremot, ju tryggare hästen blir och ju lättare den har för att varva ner, samt ju starkare band vi har, desto oftare kommer dessa gyllene ögonblick uppstå :)
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
#1: Nja, det där med att inte äga lät nog mer disciplinerat än det är. Det var mer "sluta försöka krypa ut under staketet för att komma åt något grässtrå". Dagen då vi kan jobba på gräs med bibehållen koncentration är nog några eoner bort 😍.