Annons:
Etikettträningstips
Läst 130 ggr
ähnchen
2021-03-06 19:39

Små steg gör stor skillnad vid sadling

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bounty har blivit rätt så duktig på groundwork och nästa steg är att lägga på sadeln. Just sadeln är en så stor sak för hästen eftersom när den väl sitter där så sitter den där. Det går inte att ge eftergift genom att rycka sadeln från ryggen samma sekund som hästen slappnar av. Bounty är dessvärre ingen större fan av beröring som oundvikligen är en stor del av att lägga på sadeln. För att förbereda henne så bra som möjligt delade jag upp resan i mindre steg och bara gått vidare när steget innan kändes stabil.

Jag har lagt många timmar på att få henne ok med repet över ryggen, under magen och runt benen. Sedan gjorde jag samma sak med flaggan vilket tog betydligt mindre tid och gick över till en handduk innan jag använde själva sadeltäcke. När jag kunde slänga sadeltäcket på hennes rygg utan att hon ryckte till eller frös spände jag en täckesgjord runt magen på henne, utan sadeltäcke. Den biten var inga problem alls och hon gjorde groundwork med gjorden lika bra som utan.

Det gick också bra att spänna fast sadeltäcket med gjorden och att gå i skritt, men när hon skulle trava och det rörde sig på ryggen blev det diverse bocksprång. Det positiva var ändå att hon slappnade av fort så fort hon slutade röra på sig. Där är vi nu och lär repetera detta en hel del innan vi ens funderar på att lägga på den riktiga sadeln och spänna fast den. Det är riktigt kul att se hur hon växer med sina uppgifter och att hon litar mer och mer på mig ju mer jag "utsätter" henne för saker som hon tar sig igenom. <3

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Maleficum
2021-03-06 22:32
#1

Härligt med framsteg även om de är små :)

Än en gång tänker jag på vilken tur hon haft som hamnat hos dig! Tänker på vad som hänt om hon hamnat hos någon som försökt rida in "traditionellt" eftersom hon verkar så känslig.

Riktigt skoj att få följa er resa!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: