Erfarenhet av Left Brain Introvert häst?
Hej!
Jag misstänker att min häst blivit misstänksam mot mig pga att jag inte behandlat honom "rätt" enligt hans personlighet.
Det har gjort att han inte vill gå med in från hagen och ibland vägrar gå fram när vi rider ut.
Det är "MIN ENVISA, GOA ISLÄNNING" som jag skrivit om 18/1-21. Finns det någon här som har erfarenhet eller kan tipsa om instruktör i Skåne? Jag försöker naturligtvis att göra det jag kan, inte pressa, lyssna mer och ge honom tid att tänka. Tacksam för svar som kan hjälpa oss en bit på väg.
Hej!
Jag saknar kunskap om detaljerna gällande LBI, RBE osv. Därför kan jag tyvärr inte svara på exakt vad man borde göra med just LBI. Men jag ska skriva ner några tankar i din andra tråd :)
Vi har ju en tränarlista här bland de fastnålade inläggen. Där framgår även län och det finns en länk till deras hemsidor. Tyvärr kan jag inte ge någon referens dock. Sedan har senaste uppdateringen skett 2015 så det kan finnas fler och andra kanske har slutat, men det framgår förhoppningsvis på deras sidor tänker jag.
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
#0: I din situation skulle jag i stället fundera över om det kan vara så att arbetet ni gör gör ont eller är obehagligt på annat sätt. Eller att han har ont utan att det är relaterat till arbetet. Min häst har aldrig gått ifrån mig i hagen när jag kommer ut förrän nu i veckan, när han hade riktigt rejält ont, kraken.
Det är nog betydligt mer vanligt att en häst är fjär av rent fysiska orsaker än att den är det av mentala eller sociala skäl.