Hur återvinner jag respekten?
Hej!
Jag har en medryttarhäst som har tappat respekten och tilliten till mig verkar det som. Jag blev medryttare på honom i somras och fram tills nu har vi varit jättebra kompisar. Han är väldigt dominant och bufflig av sig, och även högst i rang i hagen. Mina två första veckor med honom så testade han mig kan man säga, genom att SPRINGA till närmsta gräsmatta när jag ledde honom. Det problemet försvann när vi fick lära känna varandra och sedan hade vi väldigt bra kontakt, vi klickade verkligen. Numera är han snäll som ett lamm att leda.
Men nu har det uppstått lite andra problem. Han har tappat all respekt och tillit till mig. Om jag ska sitta upp med pall så vänder han rumpan till, och ska jag sitta upp utan pall vänder han istället huvudet mot mig och försöker putta undan mig eller gå iväg. Om ingen är där och håller i honom får jag ibland hoppa upp medan han står och snurrar för att det kan ta sån tid. Idag upptäckte jag att om jag står vid stigbygeln och bara lyfter benet lite så kommer han att vända sig mot mig och försöka bita mig eller putta undan mig, likadant varje gång. Har inte sett några tecken på att han är rädd eller stressad, bara irriterad.
Jag har försökt att själv komma på hur jag kan jobba på det, men det är väldigt svårt då vi har ett gemensamt ridhus och det är inte ofta vi är ensamma.
I ridningen bockar han numera i galoppen vid varje ridpass. Förut kunde han slänga in ett litet skutt då och då, men nu är det riktiga bocksprång vid vartenda ridpass.
Han blir alltid mycket surare och "jobbigare" när man kommer in i ridhuset, men så fort man kommer upp på ryggen och börjar rida är han hur snäll och glad som helst. Det är som att bara för att man inte sitter på hans rygg tycker han lite att han kan bestämma och får han inte det så är det inte kul längre. Han verkar uttråkad och det är väldigt svårt att få kontakt med honom då han inte är så intresserad av att göra det jag ber honom om, men så fort jag inte ställer några krav så vill han gärna tränga sig på och putta på en eller tigga godis (som han inte längre får av mig ur handen då han bara blir värre då). Har försökt leka lite med honom för att motivera honom lite, och han vill gärna springa efter en, fast även om han gör det blir det ändå han som styr och ställer.
När detta började tänkte jag att han kanske hade ont någonstans och det var därför han var så knepig i uppsittningen och bockade och höll på i ridningen, men jag har känt igenom honom flera gånger och hittar inget fel. Han rör sig normalt i ridningen, är pigg som vanligt, och beter sig i övrigt normalt. Han reagerar inte det minsta när man sadlar och tränsar.
Är väldigt intresserad av hästars beteende och vill bli en bättre hästmänniska så jag har verkligen försökt att absorbera allt jag ser hos honom och försökt att själv lista ut honom och vad jag kan göra för att stärka våran kontakt. Han har lärt mig otroligt mycket, men jag har så mycket mer att lära mig och jag behöver verkligen lite tips.
Hej!
Min första tanke var också ifall han har ont. Om jag förstår dig rätt har allt varit bra i ridningen i ett halvt år. Sedan börjar han visa att han är obevkäm vid uppsittning och bocksprången har ökat i intensitet.
Har ägaren samma problem?
Gör du något annorlunda nu jämfört med tidigare?
Är han känslig?
Om vi bortser från möjlig smärta:
Främsta orsaken för smärtfria hästar att bocka är rädsla.
Om han redan visar att han är obekväm med uppsittningen och det ignoreras, dvs. du sitter upp ändå, kan han spara den oron. Om "orosbägaren" sedan fylls på med mer oro under ridningen, t.ex. med för många uppgifter i följd utan paus emellan att varva ner mentalt kan bägaren rinna över vid ett senare tillfälle. Dvs. det sista som tillkommer, att du ber honom om galopp, är bara droppen, inte huvudorsaken.
Hur bra är han på att varva ner mentalt? Hur lång tid tar det för honom att börja tugga och slicka när du bara väntar ut honom efter en uppgift?
Försök att lista ut när han visar första tecken på att han inte längre är helt avslappnad. Vänta ut honom där och då innan du tar nästa steg.
Om vi tar uppsittning som exempel:
Hur är han när du drar åt sadelgjorden sista gången före uppsittning?
Hur är han när du drar ner stigbyglarna?
Om han försöker bita dig när du lyfter foten till stigbygeln har han visat mindre tecken innan är jag helt säker på, t.ex.pressat ihop läpparna, lyft på huvudet eller börjat stirra i tomma intet.
När du har honom lös, hur reagerar han när du vill skicka iväg honom istället för att springa ifrån honom?
Ursäkta att jag ställer så många frågor utan att komma med tips. Jag känner att jag behöver förstå lite mer hur han är så att tipsen blir så relevanta som möjligt. :) Det finns mycket info i ditt inlägg och det märks att du försöker se så mycket som möjligt för att kunna förstå problemet. Super! Ändå är det svårt att utifrån en text få en rättvis bild. De små liven är ju komplexa ändå. :)
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
#1: Tack för ditt svar!
Vad jag vet så har inte ägaren samma problem, har sett henne sitta upp och då står han still. Vad jag vet bockar han inte speciellt mycket när hon rider, utöver på uteritter för då är det alltid lite extra krut i den lille hästen.
Jag kan inte komma på något som jag har börjat göra annorlunda mot vad jag brukar, och jag skulle nog inte säga att hästen är en speciellt känslig individ.
Jag har också tänkt på ifall han är rädd vid uppsittningen. Men det är där det är så svårt för mig att förstå, för han är inte så lätt att läsa alla gånger. Jag har jobbat med många oroliga hästar, både introverta och extroverta, men jag får inte känslan av att han är just orolig. Fast på sätt och vis ändå. Jag tror att det har att göra med att han inte känner att jag är en trygg ledare, vilket gör honom tveksam på om han verkligen vill ha mig på ryggen, och eftersom att han är en väldigt bestämd kille så vill han visa sin tveksamhet.
Om jag är ensam i ridhuset brukar jag ge honom en stund att bara vara där en liten stund innan jag sitter upp. Han får gå iväg för sig själv och tänka, och så väntar jag tills han självmant kommer tillbaka, vilket inte dröjer så länge, då går det faktiskt lite bättre att sitta upp har jag märkt. Om han får välja själv att vara hos mig så är vi lite bättre kompisar för stunden. Men det är inte alltid jag kan ge honom möjligheten att välja när det är livat på gården och många ska rida, tyvärr. Egentligen bryter jag även mot stallets regler när jag släpper honom lös, men det är det minsta jag kan göra för att göra situationen så bra som möjligt för honom.
Jag har inte märkt några udda reaktioner från honom när jag spänner sadelgjorden en sista gång osv, men det är något jag ska kolla efter nästa gång jag ska rida honom, kanske är det något jag har missat.
Jag tror nog faktiskt att det mesta har att göra med mig som ledare. Att han tycker att jag är otydlig eller inte känner sig helt trygg med mig nu när det "riktiga" arbetet har börjat och vi inte riktigt är i lärakänna fasen längre. Men vet inte riktigt hur jag ska ändra på det.
Ja, komplexa är de ju, tur att man älskar dem så mycket som man gör! :D
Tack för mer info! :)
Du skriver "nu när det "riktiga" arbetet har börjat". Är du säker på att du inte gör något annorlunda? Det låter iaf som om du kräver mer nu än vad du gjorde innan.
Om så är fallet rekommenderar jag starkt att du jobbar mer med att låta honom varva ner. Som jag skrev ovan, kolla hur lång tid det tar för honom att börja tugga och kanske även gäspa. När han har tuggat färdigt och ser avslappnad ut ber du honom om en sak, t.ex. en volt runt dig, och väntar igen. Då får du en förståelse för hur lätt han kommer upp i alarmberedskap och hur fort han kan komma ner därifrån. Vildhästar är väldigt snabba med båda delarna medans en stor del tamhästar har svårt med att varva ner eftersom vi överöser dem med uppgifter och intryck så att de fastnar "där uppe".
Han behöver inte gå iväg för att komma ner. Det räcker med att ni står och bara är. Du kan ta tygeln från hans hals så att du kommer lite längre ifrån honom och på så sätt ger honom mer utrymme. Att hästarna får varva ner triggar deras eget belöningssystem i hjärnan och hästen känner sig nöjd efter ett utfört arbete. Jämför med känslan att få åka hem efter jobbet, eller att slappa efter ett träningspass. Om vi får möjlighet att återhämta oss även på jobbet mellan varven mår vi bättre på jobbet och jobbet kan även kännas roligt. Här funkar människor och hästar likadana.
Mer du kan göra:
Dela upp uppsittningen i flera steg och ta nästa bara när han är ok med förra. T.ex. lyft på benet som om du vill sätta foten i stigbygeln. Börjar han snurra så följer du efter och lyfter samma knä lika högt tills han stannar. Ta ett steg bakåt och beröm. Vänta tills han tuggar och slappnar av. Gör om tills han är helt ok med den biten.
Försöker han bita istället kan du be honom trava runt dig istället. Det måste tydliggöras för honom att bita inte är ok. Samtidigt behöver informationen han ger dig tas på allvar. Han är inte ok med uppsittningen. Dvs. han måste kunna få uttrycka sin oro men på ett ofarligt sätt som t.ex. att snurra. Vi vill ju inte ha en maskin, eller med andra ord en häst som är shut-down.
När du väl sitter i sadeln kan du bygga kontakt (jag menar mental kontakt, inte att rida med kontakt) genom att be honom att skritta på långa tyglar. Ta upp ena tygeln bara och släpp när han vinklar örat mot dig på samma sida som du tog upp tygeln. När du alltid får hans öra håller du kvar tills han svänger åt det hållet du styr åt. När han alltid svänger håller du kvar tills han blir mjuk i kroppen och böjer sig. Han borde sänka huvudet så småningom, bli lång i halsen och slappna av.
Om du sedan rider på som vanligt och avslutar första övningen, går då tillbaka till kontaktövningen ovan. Är han fortfarande med eller behöver du hålla tygeln kvar en stund innan du ens får ett öra? Där får du också ett mått på hur spänd han blir av det som han förväntas göra.
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
#3: Wow, tack så himla mycket för tipsen, det kommer verkligen vara till hjälp! :D
#2: Ett litet tillägg, det är inte omöjligt att han har ont även om han inte reagerar när ägaren hanterar honom. Det kan vara så att han är så van vid ägarens hantering att han inte kommer på tanken att protestera, även om det är lite jobbigt, men med dig känns det lite annorlunda och då gör han det. Det behöver inte alls betyda att han är rädd för sin ägare eller inte respekterar dig! Men hästar är vanedjur långt utöver vad som egentligen är bra för dem.
Det är svårt att själv hitta eventuella smärtor, så det kan vara idé att låta göra en rejäl undersökning.