Annons:
Etiketterallmäntträningstipshästhälsabeteendepsykologi
Läst 290 ggr
ähnchen
2021-01-03 18:49

Vad är viktigare, relation eller färdighet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det stod en häst hos mig som alltid bar omkring på en hel hög med oro. Jag och ägaren pratade om vad man kunde göra. Jag föreslog att tömma hela hans ryggsäck och slänga allt som var dåligt. Dvs. börja från början och successivt bygga upp självförtroendet.

Hon kände att det skulle vara mycket nytt för henne och hon var inte redo för ett så stort omtag. Hon och hästen hade en bra relation så hon kunde göra det mesta med honom, men hade t.ex. svårt att hitta en medryttare eftersom han var mycket mer stressad med en ny person.

Till slut behövde hon sälja honom eftersom tiden helt enkelt inte räckte till. Hon var stressad över det och han kände genast av det och orosbägaren rann över när hans trygghet i livet inte kändes lika trygg längre. Det gick så långt att han klättrade över boxdörren när hon lämnade stallet för några minuter.

Tur i otur skadade han sig inte och har nu flyttat till sitt nya hem där han lär finna lugn igen. Jag fick iaf en tankeställare gällande att prioritera relation eller färdighet, och med färdighet menar jag då att bygga upp hästens självförtroende. Vi kan inte garantera att vi kommer finnas där hela hästens liv eftersom livet kan ha andra planer med oss. Jag ser det som mitt ansvar att förbereda min häst för ett liv utan mig, just in case, så att hon förhoppningsvis aldrig behöver känna att hon behöver ta till drastiska (livshotande) åtgärder.

Att bygga relationen innebär att inte överskrida hästens tröskel, medans färdighet kräver att man medvetet överskrider tröskeln lite så att hästen lär sig att den klarar av mer än vad den själv trodde, och därmed växer mentalt. Nästa steg blir att hitta en bra balans så att jag åtminstone inte förstör den relation vi har men samtidigt utmanar henne lagom så att hon kan lita mer och mer på sig själv.

To be continued… :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

  • Redigerat 2021-03-14 18:47 av ähnchen
Annons:
Gronstedt
2021-01-07 15:04
#1

Skulle nog svara att man behöver sex av det ena och ett halvdussin av det andra.

Med det sagt får man ju jobba mer på relationen om hästen är väldigt "svag" och osäker och kan lägga mer krut på färdigheterna när hästen är självsäker och mentalt stark.

KallaMigMimmi
2021-01-07 21:04
#2

Intressanta tankar och vad bra du beskriver tycker jag!

Jag tänker att relation är självklart det första för att skapa tillit och trygghet. Men att alltid skydda den från allt som är "farligt" och obehagligt för den är att göra en björntjänst, och sig själv om hästen inte är trygg när andra hanterar den. Tänker att i proportion till relationen behövs nya utmaningar och öva på färdigheter som också är bra om de innehåller hantering av andra personer. så relation-färdighet-mer relation-mer färdighets träning

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

ähnchen
2021-01-08 19:00
#3

#1 och #2
Det där är fortfarande min fundering. Satsa 50 - 50, eller snarare 30 - 70? Dvs. fokusera på att hon står på sina egna fötter först och främst? Eftersom jag upplever att hon fortfarande står en del på mina fötter istället för sina egna (hon är ju så ung fortfarande, så inget konstigt) behöver vi skapa lite mer balans till att börja med. Sedan ska hon såklart inte bli rädd för mig.

Jag ska försöka förtydliga lite vad jag är ute efter. Jag hade en väldigt amibitiös chef som hade otroligt höga krav på sina anställda, och på sig själv, och mycket energi. Ändå fick man säga ifrån när man inte klarade av att leverera och öva kritik, men han krävde goda argument. Lika mycket fick man specifik och ärlig beröm när man klarade en utmaning.

Jag har stor respekt för hans ledarskap och han fick mig att växa enormt, dvs. jag blev allt säkrare och inte räddare. I början tyckte jag att han var jättejobbig och vi var långt ifrån kompisar. Men i takt med min utveckling (och hans, för som sagt tog han kritik på allvar) blev relationen allt bättre och idag blir jag jätteglad när jag träffar honom i korridoren (innan covid vill säga…) och vi kan dryfta saker över en kopp kaffe.

Dvs. om jag kunde få Bounty att växa på samma sätt tills vikten är mer jämfördelad på alla fötter, för att sedan satsa mer på relationen igen i ett 50 - 50 förhållande vore nog bäst för henne i längden, även om hon kommer tycka att jag är jättejobbig stundvis tills vi är där ;)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

A
2021-01-19 17:33
#4

Hej! Fantastiskt att läsa dina inlägg. Stort tack!
Jag har läst här på sidan och börjat förstå vad jag kan göra för att få en bättre kontakt och relation med min islandsvalack. Det har hänt mycket i hans liv det senaste halvåret som gjort att osäkerheten ökat men han har nog varit missförstådd innan han kom in i mitt liv.
Nu märks det tydligt att han är smart och lär sig snabbt när jag gör "rätt". Använde ditt tips att gå snett ut från hästen när jag ska hämta honom i hagen. Har använt det på andra hästar men inte på honom för han var aldrig svår att fånga. Däremot har han inte velat följa med.
Nu började han gå mot mig direkt, jag stannade och han kom fram till mig. Vi gick tillsammans till grinden där jag satte på grimman.
Nu ska jag ta det lugnt och ge honom tid så får vi se hur vi kommer vidare. Tack för denna sida och dina fina inlägg!

ähnchen
2021-01-19 18:32
#5

#4 Tack så jättemycket! 😊

Kul att du hittade något som hjälpte er 💕 Fortsatt lycka till!

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

A
2021-01-25 15:11
#6

Tack!

Annons:
Upp till toppen
Annons: