Annons:
Etiketterträningstipsbeteendepsykologi
Läst 263 ggr
ähnchen
11/10/20, 6:35 PM

Fokus för att skapa band II

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I Fokus för att skapa band berättade jag lite mer allmänt om nya övningar jag har lärt mig och vad det hela går ut på. Vi har jobbat vidare med detta och sakta men säkert återupptagit de "vanliga" NH övningarna.
Det är fantastiskt att se hur mycket Bounty har landat genom det band vi har skapat med några enkla få övningar. <3 Hon har alltid mentalt fastnat i stalldörren, både på väg in och ut. Nu går hon in på en gång. Har hon varit uppbunden brukade hon ställa sig så att repet var sträckt. Nu är det slak. Hon har inte gillat att stå på tre ben särskilt länge och ryckt hoven ur mina händer. Kratsa funkar nu utan problem och vid verkning kommer man långt innan hon indikerar att hon vill ha en paus. Vid trav eller galopp kom alltid en del bocksprång och sparkar också innan hon tog några steg i önskad (eller oönskad) gångart och hon saktade ner efter bara några steg. Sedan tog det lång tid innan hon slappnade av igen. Nu sker inga bocksprång längre, trav har hon koll på, galopp behöver lite mer uppmuntran och där saktar hon fortfarande ner snabbt. Ofta tuggar eller gäspar hon redan medan hon är på väg tillbaka in mot mig. "Helt plötsligt" kan hon flytta bakdelen och behöver inte backa längre. Det är bara några exempel. Att hon ofta hälsar högljudd när hon får syn på mig är en ljuvlig biverkan <3
Jag ska försöka beskriva några övningar lite mer i detalj här. "Försöka" som "i mån av tid". Övningarna i sig är löjligt enkla, OM man lyckas hålla sinnet här och nu och struntar i sina förväntningar. ;)
Bild: Bountys nya Jag - avslappnad, nyfiken, framåt :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

  • Redigerat 11/11/20, 11:02 AM av ähnchen
Annons:
Herveaux
11/10/20, 6:38 PM
#1

#0: Åh, stort grattis fina Bounty! Vilken härlig läsning, ser fram emot fortsättningen.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Maleficum
11/10/20, 7:15 PM
#2

Så härligt att läsa om era framgångar! Och vilken tur för Bounty att ha hamnat hos just dig! Eller kanske tur för dig att få lära dig så mycket nyttigt och viktigt av Bounty! ;)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: