Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 277 ggr
ähnchen
4

Lastträning dag 9

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu kör vi! 🥳

Hela lastningsprocessen gick som på räls, inklusive att stänga luckan och att lämna henne själv därinne en stund. Då var det dags för rörelse.

Jag körde 10 meter och kollade henne. Hon såg lite förvånad ut men inte stressad så jag bestämde mig för att köra henne "hem" till hagen (ca. 1 km).

Hon gnäggade ett par gånger men jag hörde eller kände inget stampande. Videon avslöjar att hon försökte vända sig om en gång och blev lite stressad över att det inte fungerade men det tar inte lång tid innan hon börjar tugga och varva ner igen.

När jag lastade ur henne verkade hon lite skakig så vi gick tillbaka in och ut igen och då var hon redan stadig igen. ❤️

9 dagar, eller uttryckt på annat sätt 9 timmar, tog det för att komma dit. Jag pratade med en kille om det som tyckte att jag var väldigt tålmodig. 9 timmars tålamod är ett lågt pris tycker jag för att aldrig behöver oroa mig för om hon kommer att gå att lasta eller inte.

Jag avslutar serien med denna del men vi kommer såklart köra flera gånger tills det blir en av de grejer vi gör ibland. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Herveaux
2

Lilla gumman, vad duktig hon är! 🏆

Åh så roligt att det har gått så bra! …fast egentligen är jag inte speciellt förvånad att det gick så pass snabbt och problemfritt heller…😎

Håller helt med dig. Att lägga tid och mer tid på sån här träning är ovärderligt. 
Hästar måste tycka vi ber dem göra/acceptera märkliga saker men att ställa sig i en låda som sen rullar iväg måste väl ändå ligga högt på listan av konstiga idéer från oss tvåbentingar.

// Harley

Gronstedt
2

Jag tänker som så, att den dagen man har en trebent, vettskrämd häst som MÅSTE till klinik NU, så är man väldigt glad att man har lagt de där 9 timmarna, eller vad det kan ta …

ähnchen
2

#1 Tack! ❤️😊 
Ja, vi är nog rätt kassa hästar. I deras ögon letar vi fara hela tiden istället för att undvika den och prioriterar annat än mat alltför ofta :D Och ändå ställer de upp på så mycket. Jag kommer aldrig sluta att förvånas över vad människa och häst kan åstadkomma tillsammans trots att vi tänker så olika.

#2 Precis! Den dagen (som förhoppningsvis aldrig kommer) kommer man ha helt andra problem och behöver inte ett till.

ähnchen
1

En helt annan fundering så här i efterhand när man är klokare (ibland). Jag är glad att ha filmat i släpet medan vi åkte. Dels såklart för att kunna se vad hon gjorde, men även för att få en uppfattning om hur just detta släp beter sig gällande ljus, oljud och vibrationer. Nu körde vi enbart på grusväg som bidrar mycket till vibrationer och oljud. Mellanväggen till exempel skakar och skramlar onödigt mycket när den står på sniskan och skulle kunna kilas fast i golvet bak för att få mer lugn. Hon skulle dessutom kunna stå lite smalare och därmed inte bjudas in till vändförsök. Kommer bli spännande att experimentera fram bästa sättet för henne att resa så komfortabelt som möjligt i befintligt släp. 🙂

Gronstedt
2

#4: Det är visserligen inte tillåtet, men jag har faktiskt åkt i transporten, stående där hästen står, medan partnern körde ungefär så som man gör med häst i. Det gav värdefull inblick inte bara i hur mycket det låter, utan också i hur varmt det blir, hur bra luftväxlingen är, hur det ser ut med ljus och skuggor …

Min transport är en gammal modell med ett fönster framtill, jag undrar till exempel om det är störande för hästen. Den ser förmodligen bara ett flimmer av ljus, skugga och färger, utan att hinna förstå VAD den egentligen ser. Och är det mörkt kan jag tänka mig att gatlyktor och mötande strålkastare ser ganska knepigt ut för hästens ögon.