Lastträning dag 3
Det var lite lättare idag att hålla förväntningarna nere då fröken Bounty verkade vara lite orolig från början. Inte på grund av släpet utan redan när jag hämtade henne från hagen.
Men väl i paddocken tvekade hon inte att marschera uppför rampen, och inte heller att en stund senare sätta framfötterna i släpet. Och detta trots att det var kalabalik i ena hagen utanför. Efter en stunds funderande tog hon själv sista klivet in i transporten för att kunna lukta på fönstren mm. Och där stod vi en lång stund, tuggade pellets och bet i bommen (hon alltså) och smälte intrycken tillsammans.
Ett par gånger tog hon ett steg tillbaka, men lastade aldrig ur sig själv. En gång bad jag henne att komma tillbaka in, en annan gång gjorde hon det själv. Helt fantastiskt! ❤️
Sedan gjorde stupid human ett miss när Bounty sänkte huvudet nedanför bommens nivå 😟 Jag såg vad som skulle hända och försökte leda bort hennes huvud utan att rusa för att inte skrämma henne. Hon slog i huvudet ändå… Inte hårt men hon ryckte till såklart så att hela släpet skakade och slamrade och hon såg sig förskräckt omkring - och tog ett djupt andetag och kollade om jag hade någon mer pellet. Vilket psyke! 😍
Vi stod kvar en stund till och jag kröp även under bommen men hon blev inte orolig för det. Sedan vandrade vi försiktigt ut och avslutade passet. Nu är det paus i några dagar då släpet är utlånat för att transportera en ko. Det har hänt förut och lukten hänger kvar lite men det blir spännande att se om hon reagerar när den är färsk 😉
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
Så härligt att få läsa om hur det går!
Tänk om alla la ner den träningen du gör med Bounty med sina hästar! Va mycket olyckor (och olyckliga hästar) som skulle minska i världen!
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Kan bara instämma med föregående skribent här. 😃
Så nyfiken på att se vad fröken tycker om att hennes nya paddockhäng luktar ko.
// Harley
Tack fina ni ❤️
Jo, förhoppningen är alltid att inspirera någon genom att dela erfarenheter 🙂 Sedan har jag full förståelse för att det är svårt att bryta gamla vanor, framför allt när alla runt omkring är lika ingrodda. Det tog mig 6 år att komma dit jag är idag och jag snubblar fortfarande över mina egna fötter med jämna mellanrum…
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
#3 Tyvärr är ju hästvärlden ganska ordentligt ingrodd i gamla vanor med sånt "man alltid gjort" men det känns ändå som det sakta går framåt och att fler (speciellt yngre) vill se förändring och vågar sig på att prova nytt!
Tyvärr finns ju inga bra möjligheter att få lära sig och träna på NH på majoriteten av ridskolorna som finns för jag hade gärna gått på en sån ridskola där man även fick lära sig sånt och inte bara att sitta på hästen.
Sen fundera jag även på om inte fler skulle bli mindre rädda och osäkra att hantera hästarna om man verkligen fick lära sig ordentligt att läsa deras signaler (mer än att öron fram betyder glad öron bak betyder sur) och hur man ska besvara dem på bästa sätt.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#4 Håller med dig, även om jag inte haft alltför stor inblick i hästvärlden ännu.
Jag hade hemskt gärna haft mycket mer NH-anda på gården där jag jobbar, men chefen har sin åsikt och det är den jag måste jobba efter (iaf när chefen ser…🤫)
// Harley