Lastträning dag 2
Vad var det jag sa… Förväntningar är det värsta jag vet 🤦♂️ Den där känslan i bröstet att man ska prestera är så onödig och störande… Men men, det är väl bara att nöta på 🤓
Bounty började i alla fall med att vandra raka vägen över till transporten nosa på rampen och sedan titta förväntansfull på mig. För det jag glömde skriva igår var att hon då och då fick några lusernpellets när hon vågade sig lite längre. Den biten hade hon alltså lärt sig väl 😃
Vi kom sedan utan problem till samma position som igår. Att kliva in i transporten var ett större steg. Det måste vara märkligt för dem att helt plötsligt inte kunna se omvärlden längre. Första gången blev hon lite nervös och det fanns helt klart oro i de stora bruna ögon. Hon tittade mycket bakåt och jag räknade med att hon plötsligt skulle lämna transporten, men hon la band på sig själv, tog några pellets och tuggade fundersam. Sedan gick hon ut i lagom takt.
Andra gången var redan mycket lugnare och tredje gången började hon smaka på inredningen, alltid ett gott tecken 🤪 Jag kunde backe ut henne steg för steg och så lämnade vi brottsplatsen, nöjda med oss själva. 🙂
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
Underbart! 🏆
"Lastträning dag 5
Idag var jag och Bounty ute och åkte igen…"
Förlåt, var inte menat att hälla bensin på den där lågan av prestationsångest men känns som att detta kan gå som på räls när ni har en så bra grund tillsammans. 🤗
// Harley
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Härliga framgångar!
Det där du skrev om att det blir läskigt att inte kunna se omvärlden fick mig att tänka på Warwicks video när han lastar sin unghäst för första gången om vikten att göra det på rätt tid så det faktiskt är lite ljust i transporten och inte ställa den så det blir ett svart hål för hästen att gå in i (på skuggan att döma på bilderna så ser det ju ut att vara ljust för Bounty att kunna se)! Är nog många som inte tänker på det att hästar har svårare att anpassa synen mellan mörkt och ljust än vad vi har.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1 Hihihiii, helt underbart! 😃
Ja du, jag har precis skrivit av mig angående idag och det känns nästan lite för lätt. Jag väntar alltid på den stora happening som får mig tillbaka ner på jorden. Den kanske kommer när kolukten slår emot henne 🤪 Annars är vi helt klart on the road dag 5 😉
#2 Nice one! Hade inte sett det förut 👍
Kunde ha bevarat Bounty från att slå huvudet i bommen men som tur är gick det bra. Skulle inte säga nej till ett släp där de kunde vända om. När vi redan stod på rampen tänkte jag att vilken tur att hon har lärt sig att backa. Inte lätt att tänka igenom alla steg ordentligt innan utan att missa något.
Ljuset är en viktig faktor. Jag tänkte inte på att de hade svårt att byta från ljust till mörkt men tänkte att det är bättre om hon ser ordentligt så jag parkerade släpet så att solen lös upp det. Ibland kan man ha tur också när man tänker 🙂