Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterbeteendepsykologi
Läst 515 ggr
Graden91
0

Behov avTips

Hej jag behöver tips hur jag ska göra när hästen jag arbetar med gör mindre utfall när han känner sig trängd av att jag ber honom backa eller flytta på sig .

.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.

🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎

ähnchen
0

#0 Hej! ☀️

För att kunna ge ett bra svar behöver jag lite mer bakgrund.

Har hästen alltid gjort så eller har det börjat nyligen?

Visar han detta beteende alltid när du ska flytta på honom eller bara när du arbetar med honom? Dvs. kan du backa honom t.ex. på stallgången utan problem?

Hur är han i övrigt? Samarbetsvillig? Social? Pushy?

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Graden91
0

Hej, jag har bara haft han 1v , de är bara när ja ställer krav och är väldigt bestämd med att han ska backa som han gör lite utfall, min uppfattning är att han känner sig trängd och kanske lite krängt, han är hingst så han kanske tycker att jag inkräktar för mkt eller så, ja vet inte.. Han är glad, social och lite lat å bekväm, han testar gärna saker för att slippa jobba har jag uppfattat, alltid rätt små saker men jag vill kunna tydligt och på ett säkert sett få honom att endast följa och se mig som ledare och absolut inte ens tänka tanken att visa såna sidor. Han är villigare med det mesta när man använder godis som belöning, men då är frågan om det blir rätt att jobba med godis som belöning, så de inte blir bara som en muta, och ledarskapet inte blir befäst som det ska. Ja jag vet inte riktigt vilken teknik som kan vara bäst så därför ville ja kolla om nån annan har nått gott tips och smarta idéer :)

.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.

🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎

ähnchen
1

Ok, 1 vecka är en väldigt kort tid att avgöra om han alltid har varit så eller kommit på det nu.

Står han på samma ställe som innan du började jobba med honom? Annars är en flytt rätt mycket stress för en häst.

Hur ser han ut i ansiktet innan du ens ber honom om något? Är huvudet högt, medel eller lågt? Biter han ihop? Finns orosvecket över ögat? Dvs. finns det tecken på att han är orolig?

Jag har precis jobbat med en häst som är en tickande bomb. Han håller inne med så mycket oro men har lärt sig hålla sig själv samman så bra att det inte blev supertydligt i början hur dålig han mådde.

Flaggan som annars är min livsförsäkring om saker blir för spännande hade en helt annan effekt på honom. Han attackerade den istället för att hoppa undan. Sedan bet han i repet och såg ut som om han hade lust att mörda någon. Han var väldigt väldigt rädd helt enkelt.

Tanken var att jag skulle rida honom för att motionera honom. Han rids av ägaren regelbundet "utan problem", dvs. utan att göra saker som upplevs som farliga. Man kan t.ex. inte gallopera med honom ute för då rusar han iväg…

Det mest intuitiva när hästen visar aggression är att visa att man är större, att sådana fasoner inte är ok. Men när jag rådfrågade "min" tränare fick jag som svar att sakta allting ner. Så istället för att driva undan honom lyfte jag repet i slow motion, smackade lite lätt med tungan - och han gick. Han såg fortfarande väldigt olycklig ut men inte aggressiv och de stora reaktioner uteblev.

Efter ett par pass till stod det klart för mig att det inte gick att etablera en good enough arbetsrelation med honom på kort tid. Med honom är det den långa vägen som gäller, att skapa en god relation först.

Jag har inte tid att träna en till häst i större omfång, men det jag har gjort för att lappa och laga det jag har förstört är att hänga några minuter med honom i hagen när jag fodrar mm. Och nu kommer det som är riktigt spännande!

Dag 1 och 2: Sätter mig i hagen någonstans och ignoreras av honom.

Dag 3: Jag ställer mig bredvid honom när han betar. Han låtsas om att jag inte finns. Då matchar stegen med honom. Dvs. när han tar ett steg med vänster fram tar jag ett steg med vänster, osv. Efter en liten stund lyfter han huvudet. Han tittar inte på mig men slutar tugga. Jag vänder mig bort (eftergift). Han blir nyfiken, flyttar sig närmare mig och undersöker mina händer och försöker få tag på mina fingrar. Det enda jag gör är att se till att han inte får tag på dem. Sedan suckar han djupt och tuggar. Jag går därifrån.

Dag 4: Han möter mig när jag kommer. Undersöker mina händer, jag kliar honom lätt under hakan. Han gäspar ett antal gånger och jag går därifrån.

Dag 5: Han möter mig igen, lägger mulen i min hand. Sedan slicker han den några gånger, ställer sig bredvid mig och somnar. Står där med slutna ögon och andas djupt. Helt otroligt!

Vet att min tränare har gjort liknande övningar med hingstar och fått en otrolig connection på väldigt kort tid.

Allt beror alltid på sammanhanget. Om hästen är dominant, oavsett kön, behöver den lära sig att aggressivt beteende inte tolereras. Men om det är osäkerhet bakom beteendet är det mycket viktigare att tydliggöra för hästen att man inte är ett hot som den behöver försvara sig mot.

Så mitt tips till dig är att försöka förstå hur mycket av hans beteende som kommer från osäkerhet. Eftersom du skriver att han är social och trevlig annars verkar han inte vara den som ska sätta en på plats men det är alltid svårt att säga när man inte ser hästen, dvs. hästens ansiktsuttryck och kroppsspråk.

Är han bossig skulle jag vilja jobba honom lös för att kunna vara bestämd utan att hindra honom från att förflytta sig. Men om han är den osäkra typen föreslår jag att sakta allting ner. Be sakta och mjukt med små eskaleringar. Var också extrem tydlig, dvs. ha stenkoll på ditt kroppspråk så att han inte får blandade signaler och blir förvirrad vilket skulle öka hans osäkerhet.

Lycka till! ☀️

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gronstedt
2

Utan att på något sätt säga emot #3, kan jag lägga till några tankar. I brukshästvärlden är det väl känt att ett av de knepigaste momenten kan vara att lära  hästen att backa - och det är något den måste göra ofta i livet som arbetshäst. Därför är det viktigt att inte göra en "grej" av det.

Att göra sig bred och kräva att en häst ska backa kan uppfattas som en utmaning. Speciellt bland unga hästar, som är mer eller mindre konstant upptagna med att testa gränser och inbördes förhållanden. Att gå fram till en häst och säga "Backa undan, här kommer jag!" kan resultera i att man blir omkullvräkt och trampad. 

Därför kan det vara bättre att göra det mer "i förbigående", en lätt fösning och ett "Maka dig!" i stallgången, följt av ett lika stillsamt beröm.  Att stå nära och dutta med en knoge i bringan och säga "Back!", samtidigt som man förstärker med att dra lätt i grimskaftet - och så gosa när hästen klivit ett halvt steg bakåt så att man kan klia den på huvudet. 

Om man försätter sig i situationen att man står mitt framför hästen och KRÄVER att den ska backa NU, så måste man vara beredd på att man kan behöva försvara sig rejält. Speciellt de som kör in unghingstar vet att man med en sådan "utmaning" kan lösa ut hästens reflex att slänga sig framåt och möta "utmanaren" bröst mot bröst och brottas. Vilket kan få vådliga konsekvenser om "utmanaren" är en människa.  Därför är det bäst att inte utmana, utan ställa sina krav på låg nivå först, tills det inte är någon stor sak för hästen att flytta sig för människan, för den har insett att människan inte menar att utmana på "hästsätt".

Jag har bara stött på en enda häst som var beredd att gå så långt, men hon var ärligt talat livsfarlig. Lyckligtvis var det inte min sak att försöka uppfostra henne.

Men, som ovan sagts, allt beror på sammanhanget!