Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 447 ggr
Mumrikk
0

Unghäst och inkörning:)

Hej hej

Jag står nu som ägare till ett mycket kärvänligt sto på 4 år. Det är väldigt spännande och jag sprudlar av inspiration. Nu till våren är min plan att jobba henne mycket från marken och börja sätta igång inridningen (hon har bara blivit hanterad från mark av föregående ägare). Men jag har också en ide och plan på att köra in Leira, som hon då heter. Jag hade en shettis för flera år sedan som jag "körde omkring på". Det var verkligen härligt och något jag vill uppleva igen. 

Min fråga är, hur ska jag lägga upp detta? Ska jag bara satsa på hantering och ridning nu i början, eller också kombinera med att köra in. Oavsett tänker jag att tömkörning i skog och mark ändå är bra. Eller ska jag rent av börja med inkörningen? Vad skulle ni säga blir bäst. Min spontana magkänsla säger att det också blir kul för unghästen med en varierad träning (vilket man såklart också kan göra även fast man inte kör in). Samtidigt kanske det blir lite väl förvirrande och för många intryck om man "lär den två saker samtidigt". 

Inlägget kanske blev lite otydligt och flummigt, men jag är öppen för tips och förslag:)

Tack på förhand!

Gronstedt
0

Skriver här med 🙂.

Körning kan man börja med tidigare än ridning och det lägger en bra grund, både av muskelbyggnad, hantering och miljöträning.

Tänk bara på att körning är mer riskfyllt än ridning, konsekvenserna av en incident kan bli mycket värre. Gå långsamt fram och se till att ha medhjälpare som kan hjälpa dig. Vänj hästen långsamt vid varje steg och minimera hela tiden riskerna att hästen blir uppjagad.

Ta gärna kontakt med någon van hästkörare som kan ge dig tips som passar för just din häst. I brukshästföreningar finns folk som har mycket kunskap. På GB finns en grupp som heter Körfolk, där det finns också många kloka tankar och tips.

Mumrikk
0

#1 Det är absolut något jag har i åtanke. Till fördel är hon, trots sin unga ålder, väldigt stabil i sinnet. Hon har hela sitt liv levt med oljud nära till hands om man säger så. Men såklart att man, trots detta, ska gå väldigt lugnt fram, jag kommer absolut ta hjälp och inte ta risker. 

Det är också min plan nu att somsagt börja med arbetet från marken och inkörningen. Sedan börja med inridningen i sommar, pausa med körningen. 

Ge henne en liten paus på höstkanten och sedan börja där jag slutade på ett ungefär:) Jag tänker att jag helt enkelt får känna av på henne om det är dags för nästa steg, om hon behöver en paus osv..

Tack för svaret föresten:)

ähnchen
0

Hej!

Jag rekommenderar att ta en sak i taget och få den saken bra innan du går vidare till nästa. Markarbetet borde vara steg 1 som grund att stå på för allt annat. Ju bättre grund, desto mindre vacklande när man går vidare.

Jag har ingen erfarenhet av att köra men det borde rimligtvis kunna gå tidigare än ridning med tanke på att unga hästar inte ska bära vikt för mycket för tidigt.

Sedan kan alla övningar med fördel blandas med relationsbyggande "övningar" som att hänga med sin häst, borsta, klia mm, som balans mot kraven man ställer i arbetet.

Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Maleficum
1

Jag skulle rekommendera att kika igenom Warwick Schillers serie The Principles of Training (hela säsong 1 finns på youtube och just nu så kommer säsong två ut i omgångar). Speciellt avsnitt nio på säsong ett (The Donky Kong principle) och avsnitt ett av säsong två (Change one thing at a time) nog är något man har extra bra nytta av med en unghäst (men såklart hör ju alla grejer ihop så helt klart värt att kika igenom alla avsnitt).

Säsong ett https://www.youtube.com/watch?v=Q5TNASEdi3c&list=PLRanqnpaErQ5PVpPHRBNwfgs26-EsndmO

Säsong två https://www.youtube.com/watch?v=Y6a6f0ETvoE&list=PLRanqnpaErQ5wczua2CYxr8y1sCie0vQC

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Mumrikk
0

#3Absolut, jag ser mycket fram emot att jobba med henne från marken. Det är självklart för mig eftersom detta sätter grunden för allt. Att ta en sak i taget är absolut något jag har i åtanke. 

#4Jättebra tips, det ska jag kolla in! 

Tack