Uppsittning
Hej. Skulle behöva lite råd ang uppsittning på min medryttarhäst. Hästen är en 6årig kallblodstravare som blivit riden i ca 1-2 år och har kommit rätt långt med ridning men problemet är då uppsittningen. När man tex ska hoppa upp och ställa sig vid sadelläget så backar han bara.. Ägaren hoppar upp från marken och jag föredrar pall. Den enda chansen att komma upp är att någon håller i hästen..ibland går de att hoppa upp utan hjälp då om man rider med någon annan eller att han fokuserar på något annat då man hoppar upp. Väl i ridningen sker allt utan protester och han älskar att komma ut på tur och vill knappt gå hemåt igen.. Vart tror ni problemet sitter? Och hur skulle ni föreslå att man tränar på detta?
Mitt tips är att tänka över hur du gör med händer och kropp. Gör du något som han kan förväxla med en "flytta på dig"-hjälp? Min medryttarhäst brukar stå så stilla och fint, men när jag haft ont och kravlat mig upp på pallen som en skadskjuten gris så har hon svängt undan med rumpan. Hon är också lärd att vända och gå undan för handgester, ibland tar hon fel och flyttar sig när jag höjer handen bredvid henne på "fel" ställe.
Han kanske förknippar uppsittning med tidigare obehag. Jag har känt en häst som stod stilla medan ryttaren hävde sig upp men for iväg som en raket när hen svängde över benet. Den hade varit med om att sadeln slagit runt vid uppsittning och blivit skrämd. Är det så är det träning träning och träning som gäller. Stå på pallen och övertala honom att komma tillbaka, beröm när han står stilla och så vidare. När det funkar, luta mot sadeln, lyft benet och pilla honom i sidan med tån, beröm när han står stilla.
Det kan ju också vara så att det gör ont just vid uppsittningen, det måste i så fall undersökas.
#0 Hej! :)
Säger som #1, kan du lista ut vad problemet beror på?
Det kan vara så enkelt att han alltid blir begränsat i sina möjligheter genom att någon håller fast honom att han tycker att just uppsittningen är lite obehagligt.
Jag är inte helt säker på om jag förstår problemet korrekt. Backar han även när man ska sitta upp från marken eller enbart från pallen? Om han vandrar iväg vid uppsittning från marken kan du med fördel bryta ner uppsittningen i mindre bitar. Ställ dig vid sadelläget som om du ska sitta upp. När han vandrar iväg följer du helt enkelt med honom och behåller din position. Så fort han stannar tar du ett par steg ifrån honom. Dvs. du ger eftergift för att han gör rätt och stannar. Ge honom lite tid att fundera. Repetera tills han inte går iväg längre.
Lyft sedan foten som ett nästa steg, som om du ville sätta foten i stigbygeln. Går han iväg följer du återigen efter. Du behöver inte hoppa på ena benet men dra upp knät med varje steg. Backa ett steg när han stannar. Repetera.
Funkar det sätter du faktiskt foten i stigbygeln. Då får du lov att hoppa med honom när han går undan. Tills han stannar, då tar du foten ur stigbygeln och backar undan. Repetera.
Nästa steg skulle vara att ställa sig i stigbygeln utan att svänga över benet. Ta i så fall stöd på sadeln så att du har vikten över hästen och inte hänger på sidan. Är det en utmaning är det dags och ta fram pallen. Är det pallen han är orolig över? Är det en lätt pall kan du flytta den med er när han går undan och ta bort den när han stannar. Är det en tung pall får du, som #1 skriver, övertala honom att komma tillbaka. Eller så ber du någon om hjälp från marken. Dvs. utöva ett tryck när han går undan och sluta genast när han tar ett steg mot pallen igen.
När han väl står kvar vid pallen hoppa inte upp direkt. Beröm honom, gör stället till ett bra ställe med lite vila och klapp om han gillar det. Gör sedan som från marken. Ställ dig vid sadelläget, lyft ena foten några gånger, ställ den i stigbygeln och ta ut den några gånger. Går han undan vid någon av dessa övningar kommer trycket tillbaka som flyttar honom tillbaka till pallen igen. Var rädd om dig själv och stå balanserad så att inte du ramlar ner från pallen när han rör på sig.
”Häng” sedan vid sidan. Går han undan då gäller det att stå kvar däruppe tills han stannar. Hoppa ner då och gå tillbaka till pallen. Sista steget är att svänga över benet och då är du hemma. Det är dock mycket bra att efter klapp och beröm hoppa av och repetera även detta steg några gånger.
Det kan ta ett pass eller flera och ibland behöver man göra om proceduren även om det har funkat bra ett tag. Repetition är nyckeln till all inlärning. Och när det väl sitter, då sitter det ordentligt. :)
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.