Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketter: hästhälsahästhållning
Läst 10858 ggr
Anna452
0

Vatten i hagen under vintern?

Hur har ni löst det med vatten i hagen under vintern utan att det fryser till is?

jen
0

jag ställer ut vatten 3ggr/dagen när de får hö när det är frysgrader.

se har de ju vatten inne på natten

jen
0

en del har bollar i vattnet för att det ska dröja längre innan det blir is

perlino
0

Samma som #1 Vattnet byts 3ggr/dagligen

[fjordtokan]
0

Finns ju thermobars. Annars vet jag folk som har haft en stor tunna som de satt in en mindre tunna i och sen fyllt mellanrummet med halm.  Finns även de som använder doppvärmare.

Vi har hästar som slår sönder isen själva ;)

Zaphix
0

Vi har vattenkopp i hagen där vattnet inte fryser, nån form av thermobar eller nåt sånt. Praktiskt i alla fall. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Linnea
0

Har en vanlig balja. Måste slå hål på isen när jag släpper ut dom. Är det riktigt kallt så fryser det i stallet med. Provade med bollar men eftersom det i princip alltid är vindstilla här när det är minusgrader (speciellt när det går ner mot 5 och kallare) så ligger ju bollarna stilla så det hjälper ingenting.

Skynda långsamt så går det fortare.

[trollduva]
0

samma som#2

annspann
0

Jag använder min vattenkokare Kyss! Byter vatten 2-3 gånger per dag, tappar upp morgonens vatten redan på kvällen och låter det stå i ladugården (som är granne till stallet) och värmas lite under natten. Kokar ett par liter i kokaren och fyller på. Då håller det sig ofta isfritt till nästa vattenbyte. Kan tilläggas att vi inte har varmvatten hos oss…

[fjordtokan]
0

#8 En annan fördel med att hälla i varmvatten är ju att hästarna slipper dricka iskallt vatten. Det är ju inte jättebra för dem att göra det.

runas
1

Jag har en eltunna typ thermobar men från Bole, funkar finfint. Hästarna har tempererat vatten hela vintern o de dricker massor jämförbart med innan då jag hade tunna som frös hela tiden.

Mitt ena sto fick kolik i stort sett 1g i veckan innan under vintern men med denna tunna o ljummet vatten så har hon inte haft det en enda gång.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Anna452
0

Tack för alla tips! Får se vad jag övertyga stallägarna att göra.

Peppe
0

#8 varmvatten fryser snabbare än kallvatten. det har med vattnets speciella fysikaliska egenskaper att göra. 4 gradigt vatten är tyngst

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

skjootan
0

har funderat just på det där. Hästarna ska inte dricka iskallt vatten. HUR gör det i naturen då?

Jag har två tunnor jag fyller. När snön kommit isolrerar den väldigt bra. Ibland dock kommer man å då är de lager med is mellan de har druckit så :)

runas
0

Eltunnan från Bole är mkt billigare än Thermobar men fungerar lika bra, skulle aldrig kunna tänka mig att vara utan den nu! Hästarna älskar den o dricker mkt bättre nu än innan…

En kompis har inget vatten alls i hagen under vintern! Hon säger att de får i sig tillräckligt av snön!? Galenskap enligt mig men men

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

jen
0

kom på ett annat tips som jag hört.att hälla matolja i vattnet kan ge en skyddande hinna som hindrar det att frysa så fort

Har inte testat det själv ännu

skjootan
0

de tska hag testa!Jag har ju inte tillgång till el i min lösdrift ännu så alla finuliga lösningar är bra. Att bygga in i frigolit ska ochså prövas spes til lkaninen.

Pia-Lena
1

Ett par PET-flaskor med varmvatten i baljan försenar frysning.

jen
0

#17  smart!!

kaka1234567
0

I ett stal jag hade tänkt ha min kansee blivande häst.Har en uppvärmd tuna som gör så att vattnet alldrig fryser  de är en fiffig grej =)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Pia-Lena
0

#18 Ja, inte sant. Tyvärr har jag inte kommit på det själv utan läste det i någon hästtidning för många år sedan.

jen
0

undrar om man kan använda en doppvärmare som man har till akvariefiskar på nått sätt?

kaka1234567
0

jag tror inte de fungerar då de inte är skapad till för så kalla tempraturer.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

skjootan
0

smart med petflaskor nackdel att de i sig själva inte tålkokhet vatten. Sist jag provade så knölade den ihop sig :) hehe

Pia-Lena
0

#23 Alldeles riktig iakttagelse, de tål dåligt kokande vatten så det gäller att hitta  en temp som passar dem.

CindyL
0

Samma som många andra, byter det 3 gånger om dagen ;)

skjootan
0

frigolit under sk ajag prova nu tänkte jag. En kompis bygde jätte fiffig som hon ställer ner hinkarna i funkar bra tycker hon :)

zannaolsson70
0

Någon som har några nya ideér ang detta med att inte få fruset vatten i hagen vintertid? Jag har destat detta med friggolit, fungerar inte. Har tyvärr inte tillgång till el i hagen. Snälla hoppas någon har några bra ideér.

ähnchen
0

Knacka is… Har tyvärr inget bättre tips än vad som redan står här. :/

Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.