Vatten i hagen under vintern?
Hur har ni löst det med vatten i hagen under vintern utan att det fryser till is?
jag ställer ut vatten 3ggr/dagen när de får hö när det är frysgrader.
se har de ju vatten inne på natten
en del har bollar i vattnet för att det ska dröja längre innan det blir is
Samma som #1 Vattnet byts 3ggr/dagligen
Finns ju thermobars. Annars vet jag folk som har haft en stor tunna som de satt in en mindre tunna i och sen fyllt mellanrummet med halm. Finns även de som använder doppvärmare.
Vi har hästar som slår sönder isen själva ;)
Vi har vattenkopp i hagen där vattnet inte fryser, nån form av thermobar eller nåt sånt. Praktiskt i alla fall. :)

Har en vanlig balja. Måste slå hål på isen när jag släpper ut dom. Är det riktigt kallt så fryser det i stallet med. Provade med bollar men eftersom det i princip alltid är vindstilla här när det är minusgrader (speciellt när det går ner mot 5 och kallare) så ligger ju bollarna stilla så det hjälper ingenting.
Skynda långsamt så går det fortare.
samma som#2

Jag använder min vattenkokare
! Byter vatten 2-3 gånger per dag, tappar upp morgonens vatten redan på kvällen och låter det stå i ladugården (som är granne till stallet) och värmas lite under natten. Kokar ett par liter i kokaren och fyller på. Då håller det sig ofta isfritt till nästa vattenbyte. Kan tilläggas att vi inte har varmvatten hos oss…
#8 En annan fördel med att hälla i varmvatten är ju att hästarna slipper dricka iskallt vatten. Det är ju inte jättebra för dem att göra det.
Jag har en eltunna typ thermobar men från Bole, funkar finfint. Hästarna har tempererat vatten hela vintern o de dricker massor jämförbart med innan då jag hade tunna som frös hela tiden.
Mitt ena sto fick kolik i stort sett 1g i veckan innan under vintern men med denna tunna o ljummet vatten så har hon inte haft det en enda gång.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
Tack för alla tips! Får se vad jag övertyga stallägarna att göra.

#8 varmvatten fryser snabbare än kallvatten. det har med vattnets speciella fysikaliska egenskaper att göra. 4 gradigt vatten är tyngst
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

har funderat just på det där. Hästarna ska inte dricka iskallt vatten. HUR gör det i naturen då?
Jag har två tunnor jag fyller. När snön kommit isolrerar den väldigt bra. Ibland dock kommer man å då är de lager med is mellan de har druckit så :)
Eltunnan från Bole är mkt billigare än Thermobar men fungerar lika bra, skulle aldrig kunna tänka mig att vara utan den nu! Hästarna älskar den o dricker mkt bättre nu än innan…
En kompis har inget vatten alls i hagen under vintern! Hon säger att de får i sig tillräckligt av snön!? Galenskap enligt mig men men
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
kom på ett annat tips som jag hört.att hälla matolja i vattnet kan ge en skyddande hinna som hindrar det att frysa så fort
Har inte testat det själv ännu

de tska hag testa!Jag har ju inte tillgång till el i min lösdrift ännu så alla finuliga lösningar är bra. Att bygga in i frigolit ska ochså prövas spes til lkaninen.

Ett par PET-flaskor med varmvatten i baljan försenar frysning.
#17 smart!!

#18 Ja, inte sant. Tyvärr har jag inte kommit på det själv utan läste det i någon hästtidning för många år sedan.
undrar om man kan använda en doppvärmare som man har till akvariefiskar på nått sätt?

smart med petflaskor nackdel att de i sig själva inte tålkokhet vatten. Sist jag provade så knölade den ihop sig :) hehe

#23 Alldeles riktig iakttagelse, de tål dåligt kokande vatten så det gäller att hitta en temp som passar dem.
Samma som många andra, byter det 3 gånger om dagen ;)

frigolit under sk ajag prova nu tänkte jag. En kompis bygde jätte fiffig som hon ställer ner hinkarna i funkar bra tycker hon :)
Någon som har några nya ideér ang detta med att inte få fruset vatten i hagen vintertid? Jag har destat detta med friggolit, fungerar inte. Har tyvärr inte tillgång till el i hagen. Snälla hoppas någon har några bra ideér.
Knacka is… Har tyvärr inget bättre tips än vad som redan står här. :/
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.