Fleecetäcke under Regntäcke
Hej! (skriver här då jag inte är 100% säker på vilken iFokus sida jag ska skriva på så ni får säga till mig om detta inlägg är olämpligt för denna ifokussajt)
jag undrar om man låter sin ponny behålla vinterpälsen på vintern, funkar det om jag bara har regntäcke?
och om inte, måste jag köpa ett vintertäcke eller funkar det å ha ett fleece täcke under?
(ps om går i utebox om nätterna och hage om dagarna)
Hej!
Helt ok att ställa frågan här :)
Det finns tyvärr inget enkelt svar på din fråga då svaret beror på hur kallt det är och hur tjock vinterpäls ponnyn sätter, samt om den är varm av sig eller kall.
Hästens päls har förmågan att reglera hästens temperatur genom att håren reser sig när hästen börjar bli lite för kall. Då får mer luft plats mellan håren och det isolerande skiktet blir större, dvs. hästen hålls varmare. Blir hästen för varm lägger sig pälsen igen och mindre luft får plats mellan håren.
Ett täcke plattar ner hårstrån så att de inte längre har förmåga att bilda den där skyddande luftkudden. Därför kan det vara ett sämre skydd med ett tunnt täcke än att ha inget täcke alls.
Jag brukar ha som tumregel när pälsen är ordentligt satt att
>5 plusgrader - inget täcke
5+ till 0 grader - regntäcke vid regn/snö
0 till 10 minusgrader - inget täcke resp. lättfodrat täcke vid hårda vindar
<10 minusgrader - fodrat täcke
I övergångsperioder när pälsen inte är ordentligt satt än kan läget behöver anpassas. Grynet är en varm häst som sätter en ganska rejäl päls som dock är rätt fluffigt, dvs. vid regn klibbas stråna gärna ihop och tillåter kylan att krypa emellan. Hästar med strävare täckhår tillåter bättre avrinning (typ ett ytterhölje), hästar med kortare hår eller tunnare vinterpäls eller som generellt är kallare kan behöva mer skydd/varmare "kläder".
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
Tack! tänkte på islandshäst :)