Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 1079 ggr
ähnchen
1

Popcorn

Jag undrar om det var vårkänslor eller allt kli från fällningen som orsakade ovanliga reaktioner hos madame Grynet idag.

Idag åkte sadeln på och vi började med vårt lilla övningsprogramm. Möjligtvis slängde hon lite med huvudet någon gång i galoppen men annars gick allt bra. Väl i sadeln kollades styrningen, sedan skulle vi skritta. Hon ökade takten direkt och när jag böjde henne till ett stopp skakade hon på huvudet, men gjorde som ombett. En annan häst kom in i paddocken och naturligtvis ville Grynet gå dit. Jag meddelade andra ryttaren (som jag känner väl) att jag skulle trava runt dem för att Grynet skulle inse att där var inte lika roligt som på andra platser. Då drog hon ner huvudet och gjorde en mycket mild ansats till ett bocksprång.

?!

Böjde henne till ett stopp. Bad henne gå, hon snabbade på. Böjde henne till ett stopp och hon dök igen. Bad henne gå, hon snabbade på och istället för att böja till ett stopp bad jag henne att fortsätta snurra och trampa under. Det gick rätt bra. Hon tittade på mig när hon väl fick stanna (mental närvaro), fick eftergift och tuggade. Dvs. hon var inte särskilt orolig.

Jag satt av och bad henne gå, trava, galoppera. Många bocksprång blev det. Jag tog av sadeln för att se om hon mådde bättre utan. Fler bocksprång. Varje gång hon stannade såg hon ändå nöjd ut, tuggade, gäspade, frustade. Dvs. hon verkade inte ha ont någonstans. Gick igenom henne utan att hon reagerade.

När hon kunde galoppera utan skutt var vi klara. (Hennes kondis är dålig så det tog inte särskilt lång tid…) Jag la sadeln på igen för att se om hon reagerade men allt verkade vara ok. Men på väg till stallet bockade hon ett par gånger till (jag gick bredvid). Det hänger några remmar från sadeln som rör vid hennes sidor. Hon brukar inte bry sig men det kan vara så att hon var trött på allt kli från fällningen. På väg ner till hagen (utan sadel) hände precis ingenting.

Ska hålla ett öga på det :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gronstedt
0

Med växande självförtroende och större "social trygghet" kommer också större leklust och sprallighet. Och när man väl vågat släppa fram det första lilla sprallet, så kanske det rinner över och blir sprall åt alla håll en stund? Men håll självklart ögonen på det och berätta gärna hur det utvecklas.

ähnchen
0

#1 Jag tänkte faktiskt senare på det du skrev när vi "tappade balansen" sist, att det kanske är för att hon vågar mer nu. Jag tar helt klart hellre ökad sprallighet och en modigare häst än en som håller inne. :) Var bara orolig att hon skulle ha ont eftersom hon började visa humör på riktigt först när jag satt upp.

Idag körde jag utökat markarbetesprogramm, dvs. hon fick gå lite mer i alla gångarter. Vid tredje galoppfattning började hon studsa en del. När hon kunde galoppera lugnt i båda varv satt jag upp. Hon var lite flåsig men inte uttröttat. Vi skrittade lugnt och hon snabbade aldrig på, böjde sig fint och gick att styra utan problem. Hon var lika nöjd som igår.

Fikapaus efter avslutat pass :) Satt hos henne på pallen när mitt te var klar och hon fick lite hö. Så himla mysigt ☀️

Gronstedt
0

Idag var hela paddocken galoppbar och fröken häst for verkligen runt som ett popcorn i änden på tömmen. Vågade inte släppa henne lös, då tror jag hon slagit frivolter i glädjen 😃

ähnchen
0

#3 Hihi, jag hade röstat på kamera fram och släppa henne lös. Perfekt material för att starta en showbizz-karriär 😉😃

Sååå härligt när de rockar loss av ren livsglädje ❤️

ähnchen
0

Popcorn-varningar igen. Madame har mycket energi! Gissar att de gröna strån som börjar skjuta i höjden bidrar. Det märks framför allt när hon inte samtycker. Som till exempel att lämna de gröna strån och flocken för att jobba med mig. Istället för att traska efter tog hon ett par oväntade varv i galopp runt mig innan vi ens hade lämnat hagen. Men hon svängde snällt in mot mig som hon har lärt sig när hon insåg att det var ganska jobbigt att hålla på. Några varv till blev det ändå när jag fortfarande envisades med att lämna hagen tillsammans med henne. Hon var mycket framåt under hela passet och mycket nöjd efteråt. :)

Gronstedt
0

Trevligt när energin kommer ut framåt och inte bara uppåt 🙂.

ähnchen
0

#6 Det beror helt på hur mycket framåt - whoooooosh 😃😉