Jag står här?!
Hej!
(visste inte vilken grupp som passade)
Efter att jag nu med mina 2 hästar insett att dom båda är för ouppfostrade så har jag nu fått tips om "de 7 lekarna" men jag är inte säker om vart man ska börja liksom? eller vad dom innebär.
Karin, hon går över mig och vet knappt om att jag står framför henne och hon kan bli stark när hon vet vad hon vill och jag känner att hon inte respekterar mig.
Nysve, han går över mig, sticker med mig, hoppar runt, går inte att få stopp på o.s.v och ignorerar mig till 100%. Jag känner mig som en mattant på en skola.. känns som om det ända han bryr sig om är att jag ger honom mat liksom och vill därför stärka vårt förhållande..
🙂
#0 I "Övningarnas ordning - markarbete" finns länkar till olika inlägg och artiklar, bl.a. de 7 lekarna. Även om Friendly Game är lek nummer 1 hos Parelli skulle jag rekommendera dig att börja enligt listan med ledövningar och fokusövningar. Det verkar vara vad dina hästar behöver just nu utifrån din beskrivning. Har du möjlighet att jobba de lösa (en i taget) i en roundpen eller halv paddock/ridhus är det att föredra framför att jobba de i lina. Framför allt med Nysve som verkar dra med dig skulle det vara en fördel om ni inte var kopplade men där han inte kommer längre än till staketet.
När det gäller honom skulle det vara väldigt värdefullt att veta varför han sticker. Många hästar som är så gör det inte för att de tycker att människor är tråkiga utan för att de är känsliga och inte klarar av oss. Då kan det vara en idé att bara hänga i hagen med dem och se vad som händer. Blir de intresserade eller bryr de sig inte? Hur närmar de sig?
Om du matar hästarna ute i hagen och upplever att de är alldeles för på skulle du också kunna jobba med att konsekvent driva bort dem från hinkarna/höhögen tills de väntar på respektfullt avstånd innan du avlägsnar dig och tillåter de att börja äta. Dvs. gör klart att det är din mat tills DU bestämmer dig för att överlåta det till dem.
Ett annat alternativ om det blir hetsigt i hagen innan du ens har hunnit fram: Gå därifrån och ta med maten igen. Dvs. de får först när de kan uppföra sig. Kan ta tid och många omgånger första gången, sedan brukar det fort gå väldigt bra.
Under "Artiklar" finns enbart de 7 lekarna också i en egen kategori.
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
I #2 fick du många bra tips, finns även tränare som kommer ut och hjälper med markhantering enligt NH tänk, kanske kan vara en bra ide att ta ut en sån tränare och träna för :)
att mata i hagen bryr han sig inte om han går på lösdrift med fri tillgång han vill inte äns äta höet ur min hand han anser typ att han redan har. Han kan inte jobbas ensam och lös samtidigt då springer han runt och bockar- slår bakut och gnäggar. Kan inte ta med maten ur får då måste jag bära minst 5 kilo hö silage medans 3 flockar slåss bakom mig. :)
#4 Ok. Fokusera på det du kan göra. :)
Det är just det som är fördelen med att jobba honom lös. Behöver han bocka och sparka är det helt ok då det sker en bit ifrån dig. Han kommer inse väldigt snabbt att det är jobbigare än att ta det lite lugnare. Du måste dock vara säker på att han inte kommer försöka att gå igenom staketet. Ledövningarna och ”Fokus och Balans” är annars övningar i lina.
Att han bockar och gnäggar visar att han är väldigt flockbunden och osäker när han ska stå på egna ben. Bara det kan vara anledningen till att han inte är intresserad när du kommer eftersom han vet att han behöver lämna flocken.
Nysve sticker aldrig ur paddocken om den är stängd men han vill bara stå i ett hörn närmst hagen och gnägga och inte gå någon annanstans
#6 Perfekt. Då driver du på när han är i just det hörnet. Se bara till att du inte driver honom rakt in i hörnet utan kom från en sidan så att han får en utväg.
Börja med små signaler och eskalera i tätt följd till han rör på sig. Sluta genast driva när han rör sig ur fläcken. Han kommer komma tillbaka men om han erfar tryck varje gång han står i det hörnet kommer han välja ett nytt ställe.
Så länge han väljer att stanna utan att titta på dig driver du på honom igen. Börja varenda gång med små signaler och trappa upp bara så mycket som behövs för att få honom att röra på sig. Den gången som han tittar på dig får han vila tills hans fokus försvinner igen. Om han bara tittar bort går du bara ett par steg istället för att driva. Kommer hans fokus tillbaka får han fortsätta stå. Ignorerar han dig driver du på igen.
När han står kvar, håll noga koll på tecken på avslappning. Sänker han huvudet någon centimeter, blinkar han, frustar, tuggar eller till och med gäspar är det superbra. Hans drag till flocken utsätter honom för ganska höga orosnivåer. Det är viktigt att bara lägga till så mycket som behövs för att få honom på andra tankar. Så ta det lugnt men var konsekvent med dina önskemål. Har du sagt att han ska röra på sig, då ska han röra på sig även om det bara är några steg.
Han behöver förstå att det är lugnare att fokusera på dig än att fokusera på kompisarna.