Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 726 ggr
ähnchen
3

En nöjd häst

Man skulle kunna tro att en häst som inte behöver jobba, går ute dygnet runt i åtminstone en fyrmannaflock med fri tillgång till hö borde vara rätt så nöjd. Iaf har jag tidigare fått intrycket av att Grynet blev nöjdare ju mindre vi jobbade.

Nu har vi haft en fas där vi av olika anledningar inte har kunnat göra så mycket. Till slut började hon bli rätt så rastlös och hittade på en massa hyss. Jag kunde ha tagit hur många bilder som helst som i ”Kan du läsa hästen del 10”. När allting äntligen klaffade med bra mark (snö), tid, hälsan etc. tog vi oss till paddocken och gjorde många många åttor i skritt och trav.

Det är en väldigt enkel och effektiv övning att fånga hästens fokus. Skicka ut henne, byta håll om hon tittar bort och/eller linan sträcks eller backa om hon vänder inåt och tittar på mig. Skicka ut henne åt andra hållet osv. Vände hon genast in och tittade på mig blev det en liten paus. När hon alltid vände inåt i skritt och hade fått en liten paus gick vi över till trav. Hon fick då sakta in till skritt när hon vände inåt, så det blev samtidigt en massa övergångar. 

Efter en del flaxande och distraktioner började hon frusta, och ville nästan inte sluta. När hon kom till mig i mitten började stora gäspandet. Tror hon tuggade och smaskade hela vägen tillbaka till stallet. Hon har inte sett så nöjd ut på länge. :) Hoppas att jag har kunnat övertyga henne att arbete inte bara är av ondo ;)

Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
0

Den nöjda hästen var lite förorättat när hon inte fick följa med mig till stallet. Hon brukar hellre vilja vara kvar i hagen. När jag ibland tar in andra hästar brukar hon frusta som om hon är glad över att slippa. Men igår kväll följde hon efter hela vägen till grinden och slängde missnöjd med huvudet när den stängdes framför hennes näsa. Hon slutar aldrig förvåna mig.

Imorse var jag förbi igen för att ta av henne täcket. Det blåser jättemycket idag och medan jag stod bredvid henne och höll i det fladdrande täcket för kung och fosterland i ett försök att vika ihop det åt hon sitt hö och brydde sig inte. Cool liten häst. :)

ähnchen
0

Den nöjda hästen fortsätter vara nöjd. :)

Hon var extremt social igår och ville vara hos mig i mitten hela tiden. Så fort jag sänkte min arm efter att ha skickat ut henne vände hon på klacken och kom tillbaka in. Höger varv tog liiite mer tid men gick förhållandevis fort den också.

Två korta stunder tappade jag henne mentalt och även där befann jag mig på hennes höger sida. Ena gången när jag tog ner stigbygeln, andra när jag satte mig på staketet bredvid henne som jag brukar göra när jag ska sitta upp. Båda gånger väntade jag tills hon landade igen och började om. Då var det inga problem.

När jag tappade henne var hon ändå inte "långt bort". Huvudet stannade nere, hon vinklade öronen framåt och tittade framåt. Är hon med är öronen mer aktiva och vinklas både hit och dit och ögat är mjukare och kan titta på mig.

Planen hade varit att sitta upp och göra lateral böjning bara, då vi har haft ett ganska långt uppehåll i ridningen. Jag nöjde mig med att sitta på staketet för att hon skulle känna att det var en bra sak att slappna av där.